Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 25 Iunie 2022
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Ordinul ANAF nr. 878/2022. Propririle vor fi instituite sau ridicate online prin sistemul informativ e-Propriri

17 Mai 2022Conform legislatiei in vigoare!
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal

Act normativ: Ordinul ANAF nr. 878/2022 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 466 din 10 mai 2022

De ce a aparut acest ordin

Ordinul a fost emis avand in vedere necesitatea crearii mecanismului privind automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare de catre organele de executare silita din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in limita sumelor inscrise in actele de executare silita, astfel incat disponibilitatile banesti existente in conturile contribuabililor sa nu fie afectate peste limita sumelor inscrise in adresa de infiintare a popririi bancare si sa nu se produca sincope in activitatea desfasurata de acestia, iar ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara sa se realizeze cu operativitate.

Principalele prevederi

1. Comunicarea catre institutiile de credit a actelor de executare se realizeaza prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, potrivit prezentului ordin.

2.  Pentru comunicarea prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare emise de organele de executare silita, A.N.A.F pune la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul A.N.A.F., un sistem informatic prin care utilizatorii incarca si descarca documente. Actele de executare se comunica prin portal, sub forma unui fisier .pdf cu .xml atasat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, conform legii.

3. Mijloacele de identificare a institutiilor de credit in mediul electronic si procedura privind aprobarea accesului la sistemul informatic sunt cele stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F. pentru aprobarea procedurii de furnizare de informatii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

4. Formalizarea asistentei reciproce, a actiunilor comune si pentru interconectarea proceselor operationale aferente furnizarii de servicii pentru implementarea sistemului automat prin care se realizeaza comunicarea actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta se efectueaza prin incheierea unui protocol de colaborare intre A.N.A.F., institutiile de credit si, dupa caz, Asociatia Romana a Bancilor.

5. Ordinul aproba modelele, precum si modul de difuzare, utilizare si de pastrare a urmatoarelor formulare:
  • adresa pentru instiintarea institutiilor de credit privind sumele ramase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle infiintate prin mijloace electronice de transmitere la distanta;
  • adresa privind comunicarea motivelor pentru care nu au fost inregistrate masurile dispuse prin documentele comunicate de A.N.A.F;
  • adresa privind comunicarea sumelor pe care le poate plati institutia de credit4. ordonantare de plata;
6. Data comunicarii catre institutia de credit a actului de executare este prima zi bancara urmatoare zilei incarcarii acestuia in sistemul informatic, iar ora comunicarii este ora de incepere a zilei bancare.

7. Prevederile prezentului ordin se aplica pentru popririle infiintate de catre organele fiscale competente incepand cu data intrarii in vigoare a prezentului ordin.

8. Popririle infiintate pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin raman supuse regulilor stabilite la momentul infiintarii lor, cum ar fi: viramentele efectuate de catre institutiile de credit pentru stingerea obligatiilor fiscale, precum si a obligatiilor bugetare individualizate in titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale centrale de catre alte institutii sau autoritati publice, ce au stat la baza acestora, ori, dupa caz, suspendarea, continuarea, ridicarea acestor popriri.

PROCEDURA de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza

Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza, din 03.05.2022

1. Dispozitii generale

1.1. Pentru stingerea creantelor fiscale, precum si a creantelor bugetare individualizate in titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale centrale de catre alte institutii sau autoritati publice, dupa expirarea termenelor prevazute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, debitorii titulari de conturi bancare pot fi urmariti prin infiintarea popririi asupra disponibilitatilor banesti existente in acestea.

1.2. In sensul prezentei proceduri, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) e-Popriri - sistemul informatic utilizat de Punctul central, prin care se realizeaza gestionarea informatiilor cuprinse in actele de executare silita comunicate prin mijloace electronice de transmitere la distanta, sistem creat de Centrul National pentru Informatii Financiare, denumit in continuare C.N.I.F.;

b) Punctul central - organul de executare silita stabilit prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, denumita in continuare A.N.A.F., potrivit art. 220 alin. (21) lit. b) din Codul de procedura fiscala, prin intermediul caruia se realizeaza procesele electronice masive;

c) acte de executare silita - actele ce se emit in cadrul procedurii de executare silita prin poprire;

d) numar de evidenta a platii - numarul unic de identificare al actului prin care s-a infiintat poprirea, respectiv al adresei de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti;

e) suma poprire - cuantumul obligatiilor pentru care s-a infiintat poprirea;

f) suma ramasa de recuperat - cuantumul obligatiilor pentru care subzista adresa de infiintare a popririi, ca urmare a actualizarii cu stingerile efectuate de organele fiscale competente, inclusiv cu viramentele facute de institutiile de credit;

g) suma ce poate fi platita de institutia de credit - suma confirmata de institutia de credit ce poate fi platita din conturile deschise de debitori;

h) ordonantare de plata - mesajul transmis institutiilor de credit, prin care se solicita virarea sumelor ce pot fi platite de catre acestea;

i) statusul - starea in care se afla adresa de infiintare a popririi, inclusiv suma individualizata in aceasta, respectiv:

i1) transformare - starea de trecere de la masura asiguratorie la masura executorie;
i2) infiintare - starea initiala a actului de executare silita;
i3) suspendare totala sau partiala - starea generata de suspendarea executarii silite, in conditiile legii, totala (pentru intreaga suma ramasa de recuperat) sau partiala (pentru o parte din suma ramasa de recuperat);
i4) continuare - starea de reluare a popririi executorii ca urmare a incetarii suspendarii executarii silite;
i5) ridicare - starea de incetare a executarii silite, in conditiile prevazute la art. 234 din Codul de procedura fiscala;
i6) actualizare sume - starea prin care se actualizeaza sumele ramase de recuperat din adresa de infiintare a popririi;

j) mesajul - fisierul prin care se individualizeaza actiunea ce se realizeaza de catre Punctul central, institutiile de credit sau organul fiscal competent, in functie de tipul acesteia;

k) institutia de credit - orice institutie la care debitorul are deschise conturi;

l) platforma e-Popriri - spatiul privat de pe portalul A.N.A.F., pus la dispozitia institutiilor de credit, prin intermediul caruia sunt comunicate actele de executare silita prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

1.3. Zilnic, organele fiscale centrale prevazute la art. 30, 33 si 35 din Codul de procedura fiscala, denumite in continuare organe fiscale competente, transmit electronic adresele de infiintare a popririi catre Unitatea de Imprimare Rapida, denumita in continuare U.I.R., in vederea procesarii acestora.

1.4. Dupa procesarea si validarea de catre U.I.R. a informatiilor cuprinse in adresele de infiintare a popririi, sistemul informatic e-Popriri preia si prelucreaza aceste informatii si le comunica institutiilor de credit prin intermediul platformei e-Popriri.

1.5. Operatiunile ce se realizeaza in legatura cu actele de executare sunt gestionate in functie de numarul de evidenta a platii.

1.6. Organul fiscal competent poate accesa, in orice moment, informatiile existente in sistemul informatic e-Popriri, astfel incat sa fie analizate in contextul respectarii prevederilor legale de catre institutiile de credit, cum ar fi atragerea raspunderii solidare sau sanctionarea acestora, dupa caz.

1.7. Schimbul de mesaje cu institutiile de credit se realizeaza prin intermediul platformei e-Popriri.

2. Generarea, comunicarea adreselor de infiintare a popririi si indisponibilizarea sumelor existente in conturile bancare

2.1. Pentru comunicarea adreselor de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, organul fiscal competent va proceda la generarea acestora din aplicatiile informatice existente, pentru creantele gestionate in aceste sisteme si pentru fiecare institutie de credit, unde debitorul are deschise conturi. In acest sens, organele fiscale competente vor transmite datele cuprinse in acestea catre U.I.R., urmand procedura existenta privind transmiterea documentelor pentru tiparire/spatiul privat virtual.

2.2. U.I.R. proceseaza si valideaza informatiile cuprinse in adresele de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti.

2.3. Sistemul informatic e-Popriri preia si prelucreaza de la U.I.R. adresele de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti si le incarca pe platforma e-Popriri, pentru fiecare institutie de credit, pana la ora 24.00. Acestea se considera a fi comunicate in prima zi bancara urmatoare zilei incarcarii acestora, la ora de incepere a zilei bancare.

2.4. Adresele de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti se incarca pe platforma e-Popriri, astfel incat acestea sa fie puse la dispozitie institutiilor de credit in vederea descarcarii fisierelor prin care se comunica actele de executare silita.

2.5. Informatiile privind data si ora comunicarii adreselor de infiintare a popririi prevazute la pct. 2.3 se actualizeaza automat in sistemul informatic e-Popriri. In situatia in care poprirea nu a fost infiintata de catre institutia de credit, ca urmare a primirii adresei de infiintare a popririi, aceasta informatie, impreuna cu motivul ce a stat la baza neinfiintarii, se preia in sistemul informatic e-Popriri, pe baza schimbului de mesaje cu institutiile de credit, respectiv la termenul prevazut la pct. 3.2. Mesajul transmis de institutia de credit va cuprinde urmatoarele informatii:11/05/2022 - Derogare prin Procedura din 03/05/2022.

a) numarul de evidenta a platii aferent adresei de infiintare a popririi;

b) codul de identificare fiscala al beneficiarului, respectiv al debitorului pe numele caruia s-a infiintat poprirea. In cazul sediilor secundare inregistrate fiscal, potrivit legii, se va mentiona codul de identificare fiscala al acestora;

c) motivele de neinfiintare, care pot fi:
c1) nu are cont deschis;
c2) societate aflata in procedura insolventei;
c3) contul a fost inchis;
c4) debitor decedat/radiat;
c5) alte motive convenite de institutiile de credit cu Punctul central.

2.6. In situatia in care, ulterior infiintarii popririi asupra disponibilitatilor banesti, organul fiscal competent constata existenta unui cont nou deschis de debitori la alte institutii de credit decat cele la care au fost deja comunicate adrese de infiintare a popririi, acesta comunica catre U.I.R. adresele de infiintare a popririi noi care cuprind soldul creantelor din adresele de infiintare a popririi deja comunicate celorlalte institutii de credit. Prevederile pct. 2.1-2.5 se aplica in mod corespunzator.

2.7. Organul fiscal competent poate accesa, in orice moment, informatiile existente in sistemul informatic e-Popriri, astfel incat sa verifice starea adresei de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, inclusiv informatiile despre sumele ce fac obiectul acestora, in vederea actualizarii, in aplicatiile informatice prin care se gestioneaza creantele, a informatiilor privind infiintarea/neinfiintarea adreselor de infiintare a popririi.

2.8. Pentru comunicarea adresei de infiintare a popririi, ca urmare a transformarii popririi asiguratorii in poprire executorie, prevederile prezentului capitol se aplica in mod corespunzator.

Procedura de analiza a sumelor indisponibilizate prin popririle infiintate

1. Prevederile prezentului capitol se aplica pentru analiza sumelor indisponibilizate prin popririle infiintate, in functie de suma pentru care s-a infiintat poprirea asupra conturilor deschise de debitori.

2. Dupa primirea adresei de infiintare a popririi, precum si ori de cate ori sunt incasate sume in conturile deschise de debitori, institutiile de credit transmit un mesaj in format .pdf cu .xml atasat, semnat electronic, cu sumele pe care le pot plati ca urmare a infiintarii popririi. Aceste informatii se transmit intr-un singur fisier, astfel:

a) pana la ora 17.00 a urmatoarei zile bancare celei in care a fost comunicata adresa de infiintare a popririi;
b) pana la ora 17.00 a urmatoarei zile bancare celei in care au fost incasate sume in conturile deschise de debitori.

3. Mesajul transmis de institutiile de credit cu sumele pe care le pot plati trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:

a) numarul de evidenta a platii aferent adresei de infiintare a popririi;
b) codul de identificare fiscala al beneficiarului, respectiv al debitorului pe numele caruia s-a infiintat poprirea;
c) suma pe care o poate plati;
d) orice alte informatii relevante pentru identificarea sumelor care pot fi platite de institutiile de credit.

4. Din momentul transmiterii de catre institutiile de credit a mesajului cu informatiile privind suma ce poate fi platita, acestea nu procedeaza la decontarea documentelor de plata primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor, si nu accepta alte plati din conturile acestora pana la realizarea platii efective. Plata sumelor prevazute la art. 236 alin. (14) din Codul de procedura fiscala poate fi realizata pana la data la care institutiile de credit transmit informatiile privind suma disponibila de plata.

5. Dupa expirarea termenului prevazut la pct. 3.2, sumele ce pot fi platite, confirmate de catre institutiile de credit, se sorteaza automat, in sistemul informatic e-Popriri, in ordinea descrescatoare a valorii lor. Pe baza analizei sumelor ce pot fi platite, zilnic, pana la ora 24.00, se incarca pe platforma e-Popriri mesajele referitoare la ordonantarile de plata, pentru virarea sumelor ce trebuie platite de institutiile de credit.

6. Analiza sumelor confirmate de catre institutiile de credit ce pot fi platite si pentru care ordonantarile de plata se transmit pana la ora prevazuta la pct. 3.5 se realizeaza astfel:

6.1. In cazul in care exista o institutie de credit care a confirmat o suma ce poate fi platita, la nivelul celei ramase de recuperat din poprirea infiintata, se transmite automat ordonantarea de plata catre aceasta institutie de credit.

6.2. In situatia in care cuantumul sumelor ce pot fi platite, transmise de catre institutiile de credit, nu acopera in integralitate suma ramasa de recuperat, se transmite ordonantarea de plata fiecarei institutii de credit pentru a vira sumele confirmate in conturile indicate in adresa de infiintare a popririi.

6.3. In situatia in care cuantumul sumelor ce pot fi platite este mai mare decat suma ramasa de recuperat, se transmite ordonantarea de plata, in limita sumei ramase de recuperat din poprirea infiintata, pentru a fi virata in contul indicat in adresa de infiintare a popririi. Daca ultima valoare a sumei ce poate fi platita este mai mare decat diferenta ramasa de recuperat, se transmite ordonantarea de plata catre institutia de credit ce a confirmat suma respectiva, prin care se solicita virarea in contul indicat in adresa de infiintare a popririi in limita acestei diferente de suma, si nu in limita sumei ce a fost confirmata ca poate fi platita de catre aceasta.

7. In cazul in care debitorul nu are in conturile bancare sume ce pot fi platite de catre institutiile de credit, poprirea ramane infiintata, urmand ca in situatia in care pe viitor vor exista astfel de sume, sa se aplice in mod corespunzator prevederile pct. 3.1-3.6.

Validarea si inregistrarea platilor virate in contul deschis special la nivelul Trezoreriei Operative Centrale

1. Sumele ce fac obiectul actelor de executare silita se vireaza de institutiile de credit in contul 50.67.02 reprezentand "Disponibil din sume incasate din infiintarea popririi (banca/terti) asupra sumelor ce se cuvin debitorilor", deschis la Trezoreria Operativa Centrala, cod IBAN RO08TREZ999506702XXXXXXX. La efectuarea platilor in contul 50.67.02, institutiile de credit vor completa in documente la plata numarul de evidenta a platii si celelalte informatii prevazute la pct. 3.8. Organizatiile cooperatiste de credit vor completa in rubrica "Cod de identificare fiscala platitor" codul de identificare fiscala al cooperativei de credit.

2. Trezoreria Operativa Centrala valideaza automat, prin intermediul programului pus la dispozitia acesteia de Centrul National pentru Informatii Financiare, viramentele efectuate de institutiile de credit in contul prevazut la pct. 4.1, in functie de numarul de evidenta a platii si corespondenta acestuia cu codul de identificare fiscala al beneficiarului, identificate in sistemul informatic e-Popriri.
Pentru viramentele efectuate de organizatiile cooperatiste de credit se valideaza si codul de identificare fiscala al platitorului. In cazul in care suma ramasa de recuperat este "zero" lei, in aplicatia informatica e-Popriri, viramentul efectuat de institutia de credit nu se valideaza.

3. In cazul in care viramentele nu sunt validate la nivelul Trezoreriei Operative Centrale, acestea se returneaza in contul bancar din care au fost virate, in urmatoarea zi lucratoare inregistrarii in contabilitate a viramentelor.

4. Sumele validate de Trezoreria Operativa Centrala sunt supuse in aceeasi zi procesului de distribuire catre contul 50.67.02 "Disponibil din sume incasate din infiintarea popririi (banca/terti) asupra sumelor ce se cuvin debitorilor" codificat cu codul de identificare fiscala al debitorului deschis la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent care administreaza creantele fiscale ale acestuia. Sumele distribuite de Trezoreria Operativa Centrala sunt inregistrate in contabilitatea unitatilor Trezoreriei Statului in urmatoarea zi lucratoare, iar fisierul cu incasarile se transmite organului fiscal competent in aceeasi zi. In cazul in care organul fiscal competent constata ca a receptionat viramente transmise de catre unitatile Trezoreriei Statului pentru contribuabili care nu se afla in administrarea sa, acesta dispune, in urmatoarea zi lucratoare, unitatii Trezoreriei Statului transferul sumelor catre unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent care administreaza creantele fiscale ale debitorului.

5. Odata cu procesul de distribuire, Trezoreria Operativa Centrala transmite sistemului informatic e-Popriri informatiile din documentele de plata, respectiv:

a) codul de identificare fiscala al beneficiarului;
b) suma inscrisa in documentul de plata;
c) numarul documentului de plata;
d) data documentului de plata;
e) numarul de evidenta a platii;
f) codul SWIFT/BIC al institutiei de credit;
g) data extrasului, respectiv ziua in care s-a inregistrat plata;
h) data platii;
i) codul de identificare fiscala al platitorului;
j) explicatiile mentionate in documentul de plata.

6. Pe baza informatiilor prevazute la pct. 4.5, cu suma inscrisa in documentul de plata se actualizeaza automat, in sistemul informatic e-Popriri, suma ramasa de recuperat.

Ridicarea masurilor de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti

In situatia in care poprirea infiintata nu mai subzista ca urmare a incetarii executarii silite din oricare dintre motivele prevazute de lege, cu exceptia cazului in care s-au stins in totalitate sumele ce au stat la baza infiintarii popririi, organul fiscal competent transmite catre sistemul informatic e-Popriri statusul adresei de infiintare a popririi, respectiv "ridicare".

Dispozitii finale

1. Inregistrarea documentelor emise de catre Punctul central se realizeaza in mod automat prin sistemul informatic e-Popriri, prin pastrarea numarului de inregistrare al adresei de infiintare a popririi si mentionarea datei la care a fost incarcat actul de executare silita emis de acesta, pe platforma e-Popriri.

2. In situatia in care platforma e-Popriri nu este functionala, comunicarea actelor de executare silita, precum si schimbul de mesaje cu institutiile de credit se realizeaza prin calea alternativa pusa la dispozitie privind schimbul masiv de date.

3. In situatia in care informatiile cu privire la viramentele efectuate de catre institutiile de credit in contul deschis la Trezoreria Operativa Centrala nu pot fi transmise in aplicatia e-Popriri, pana la ora 20.00 a fiecarei zile, pentru a putea fi procesate in vederea comunicarii ordonantarilor de plata, ca urmare a nefunctionarii sistemului, acestea se vor comunica in ziua lucratoare imediat urmatoare.
   
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Top 10 monografii contabile indispensabile pentru contabili

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Top 10 monografii contabile indispensabile pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x