Plafon cifra de afaceri aplicare sistem TVA la incasare
valabil la 15 Ian 2013
Intrebare: La determinarea cifrei de afaceri care serveste drept referinta pentru calculul plafonului de 2.250.000 se au in vedere si facturile de avans ?
Firma noasta a primit in cursul anului 2012 avansuri externe in vederea exportului (client non UE) care nu au fost facturate si nu s-au inregistrat in decontul de tva deoarece nu a avut loc exportul in anul 2012 (s-a facut doar inregistrarea in contabilitate prin articolul contabil 419=5124). Aceste avansuri pot influenta plafonul de 2.250.000 lei iar firma sa nu intre in sistemul de TVA la incasare? (cifra de afaceri este sub 2.250.000 fara aceste avansuri nefacturate).
Firma noasta a primit in cursul anului 2012 avansuri externe in vederea exportului (client non UE) care nu au fost facturate si nu s-au inregistrat in decontul de tva deoarece nu a avut loc exportul in anul 2012 (s-a facut doar inregistrarea in contabilitate prin articolul contabil 419=5124). Aceste avansuri pot influenta plafonul de 2.250.000 lei iar firma sa nu intre in sistemul de TVA la incasare? (cifra de afaceri este sub 2.250.000 fara aceste avansuri nefacturate).
Raspuns: Prin HG 1071/2012 privind modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal, au fost detaliate cateva situatii privind determinarea plafonului cifrei de afaceri pentru care se va aplica sistemul de TVA la incasare.
Astfel, prin normele de aplicare pentru art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, regasite la pct. 16^1 alin. (4) din HG 44/2004, plafonul cifrei de afaceri de 2.250.000 lei se determina prin insumarea livrarilor si a operatiunilor supuse TVA ( cu colectare de TVA), precum si a livrarilor scutite de TVA cu drept de deducere.
Practic, in acest plafon nu se iau in considerare livrarile de bunuri/prestarile de servicii scutite de TVA fara drept de deducere, ce sunt enumerate la art.141 din Codul fiscal.
Insa, problematica de fond a societatii dvs. este alta, respectiv societatea dvs avea obligatia sa emita facturi pentru avansurile incasate, inclusiv pentru avansurile aferente unor livrari intracomunitare scutite de TVA cu drept de deducere, conform art. 155 alin. (1) din Codul fiscal.
In plus, exigibilitatea TVA aferenta acestui avans intervine cel mai tarziu in data de 15 a lunii urmatoare incasarii avansului, conform art. 134^3 alin. (1) din Codul fiscal, iar normele de aplicare pentru acest temei normativ, regasit la pct. 16^2 alin. (2) din HG 44/2004 stabilesc ca data exigibilitatii TVA este data la care se va regasii aceasta valoare in decontul de TVA si in declaratia recapitulativa 390.
Practic, daca societatea dvs a incasat avansuri de la clienti din Comunitate pentru livrari intracomunitare scutite de TVA, acestea trebuiau facturate cel mai tarziu pana pe data de 15 a lunii urmatoare, iar toate avansurile ce aveau data de facturare pana la 15 decembrie 2012 ar fi trebuit sa se regaseasca declarate in decontul de TVA si, evident, sunt in sfera plafonului cifrei de afaceri de 2.250.000 lei.
Observam faptul ca avansurile din luna decembrie pot fi facturate pana pe data de 15 ianuarie. Daca societatea le factureaza chiar in luna in care le-a incasat, respectiv in decembrie, exigibilitatea TVA intervine la data facturii si acestea se cuprind in plafonul de 2.250.000 lei.
Facem insa precizarea expresa ca daca va referiti la aplicarea sistemului de TVA la incasare, pentru prima data in anul 2013, perioada pentru care s-a determinat plafonul este data de 01 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012 si trebuie sa aveti in vedere avansurile ce au avut exigibilitatea in aceasta perioada, conform OG 24/2012 privind modificarea Codului fiscal.
Evolutia cifrei de afaceri pentru trimestrul al IV lea 2012 nu va fi luata in considerare la aplicarea sistemului de TVA in anul 2013. In acest sens, a fost emisa si o opinie a autoritatii fiscale emisa prin ghidul de aplicare al TVA, aprobat prin OMFP 1519/2012.
Practic, daca dvs. identificati o solutie sa iesiti din sistemul de TVA la incasare, prin depasirea plafonului cifrei de afaceri, aceasta trebuie sa refere la perioada 01 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Obligatiile persoanelor impozabile
03Mai2024
Cod de TVA anulat - obligatii
de
Raluca Liliana Anghelache
valabil la 03 Mai 2024
Intrebare: Unei societati din Romania, platitoare de TVA lunar, i-a fost anulat codul de TVA in luna noiembrie 2023, intrucat nu a depus la termen mai multe declaratii D300. Intre timp, societatii i-a expirat si sediul social si contribuabilul a fost declarat inactiv. In acest moment are un sediu social inactiv, a fost reactivat si inscris in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati si a depus cerere ...
02Mai2024
Schimbarea perioadei fiscale pentru TVA in contextul cresterii veniturilor din operatiuni intracomunitare in anul 2024
de
Liviu Sapunaru
valabil la 02 Mai 2024
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit este inregistrata in scopuri de tva. In anul 2023 a avut pentru tva perioada fiscala trimestrul, veniturile realizate fiind de 300.000 lei. In trimestul 1 2024 realizeaza venituri din vanzare cereale (cu taxare inversa) in valoare de 3.000.000lei si nu a efectuat achizitii intracomunitare dar am efectuat livrari intracomunitare in valoare de 4.000.000 ...
02Apr2024
Drept de deducere TVA conditii livrare DDP
de
Anca Bilas
valabil la 02 Apr 2024
Intrebare: O societatea achizitioneaza marfa din Anglia, conditia Incoterms este DDP, vanzatorul din Anglia achita toate taxele vamale, inclusiv TVA-ul din vama. DVI este emis pe numele societatii noastre insa nu noi il achitam ci il achita societatea din Anglia.Cum procedam la inregistrarea facturii in contabilitate? Care ar fi monografia contabila? La ce rand se declara in D300? Deducem acea tva din ...
29Mar2024
Achizitii servicii non-UE de la ZOOM
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 29 Mar 2024
Intrebare: O societate platitoare de TVA achizitioneaza servicii non-UE de la ZOOM (SUA). Facturile primite de la ZOOM au mentiunea "taxare inversa".Care sunt inregistrarile contabile cu privire la TVA si in ce declaratii fiscale se inscriu sumele din facturile emise de firma non-UE ZOOM (SUA)? Avem obligatia platii TVA catre statul Roman pentru achizitiile de servicii din tari non-UE, cum ar fi de la ...
29Mar2024
Reglementari TVA in tranzactiile cu Bulgaria. Responsabilitati si implicatii
de
Liviu Sapunaru
valabil la 29 Mar 2024
Intrebare: O firma romaneasca vinde in Bulgaria marfa prin Emag Bulgaria. Avem o situatie cand un client persoana fizica a dat datele unei firme mari, a luat pachetul de la easybox, noi am facturat fara tva doar ca firma din Bulgaria nu a declarat, dat fiind faptul ca nu ea primise/comandase marfa. Cum am putea evita astfel de situatii si cine ar fi responsabil?
26Mar2024
Revanzare opere de arta. Regim special de TVA
de
Gina Popescu
valabil la 26 Mar 2024
Intrebare: O firma second hand achizitioneaza opere de harta, le reconditioneaza si le revinde. Achizitiile pot sa fie din Romania si din uniune, la fel si vanzarile pot sa fie in Romania sau in UE. Calculam tva la marja, dar mai sunt si alte cheltuieli, contabilitate, ambalaje, consumabile pentru birou etc. La acestea avem dreptul sa ne deducem tva?