Raportarea Platilor Transfrontaliere: Noi Obligatii pentru Institutiile Financiare
11 Mar 2024
Legea nr. 33/2024 (in vigoare din 08 martie 2024) modifica Codul fiscal si transpune Directiva (UE) 2020/284 a Consiliului din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste introducerea unor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata.
Cine sunt prestatorii de servicii de plata?
a) institutii de credit;
b) institutii emitente de moneda electronica in sensul legislatiei privind activitatea de emitere de moneda electronica;
c) furnizori de servicii postale giro care presteaza servicii de plata potrivit cadrului legislativ national aplicabil;
d) institutii de plata in sensul prezentei legi.
Care sunt serviciile de plata care intra sub incidenta obligatiei de raportare
a) efectuarea urmatoarelor operatiuni de plata in cazul in care fondurile nu sunt acoperite printr-o linie de credit: debitari directe, inclusiv debitari directe singulare, operatiuni de plata printr-un card de plata sau un dispozitiv similar, operatiuni de transfer-credit, inclusiv operatiuni cu ordine de plata programata;
d) efectuarea urmatoarelor operatiuni de plata in cazul in care fondurile sunt acoperite printr-o linie de credit deschisa pentru un utilizator al serviciilor de plata: debitari directe, inclusiv debitari directe singulare, operatiuni de plata printr-un card de plata sau un dispozitiv similar, operatiuni de transfer-credit, inclusiv ordine de plata programata;
e) emiterea de instrumente de plata si/sau acceptarea de operatiuni de plata;
f) remiterea de bani.
Obligatiile generale ale prestatorilor de servicii de plata
Prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa pastreze evidente ale beneficiarilor platilor si ale platilor in legatura cu serviciile de plata pe care le presteaza pentru fiecare trimestru calendaristic, pentru a permite organelor fiscale competente sa efectueze controale privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii care se considera ca au loc in Romania, in vederea atingerii obiectivului de combatere a fraudei in domeniul TVA.
Obligatia prevazuta mai sus se aplica numai serviciilor de plata prestate in ceea ce priveste platile transfrontaliere.
Se considera ca o plata este transfrontaliera in cazul in care platitorul se afla intr-un stat membru, iar beneficiarul platii se afla intr-un alt stat membru, intr-un teritoriu tert sau o tara terta.
Obligatia care le revine prestatorilor de servicii de plata se aplica in cazul in care, in cursul unui trimestru calendaristic, un prestator de servicii de plata presteaza servicii de plata care corespund unui numar de peste 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar al platilor.
Obligatia nu se aplica serviciilor de plata prestate de prestatorii de servicii de plata ai platitorului pentru orice plata atunci cand cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, astfel cum rezulta din codul BIC al prestatorului de servicii de plata sau din orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata si locatia acestuia.
Evidentele sunt pastrate de catre prestatorul de servicii de plata in format electronic pentru o perioada de trei ani calendaristici de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii.
Evidentele sunt puse la dispozitie organului fiscal competent, in situatia in care Romania este stat membru de origine sau stat membru gazda.
Stat membru de origine - stat membru in care se afla sediul social al prestatorului de servicii de plata sau, in cazul in care, in conformitate cu legislatia nationala, prestatorul de servicii de plata nu are sediu social, statul membru in care se afla sediul real al acestuia.
Stat membru gazda - stat membru, altul decat statul membru de origine, in care un prestator de servicii de plata are un agent sau o sucursala sau in care presteaza servicii de plata in mod direct.
Punerea la dispozitie a evidentelor se realizeaza prin intermediul unui formular electronic standard, pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile. Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Procedura privind punerea la dispozitie a evidentelor se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Ce informatii contin evidentele pastrate
a) codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata;
b) numele sau denumirea comerciala a beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;
c) daca este disponibil, orice cod de inregistrare in scopuri de TVA sau alt cod fiscal national al beneficiarului platii;
d) codul IBAN sau, in absenta codului IBAN, orice alt identificator care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia beneficiarului platii;
e) codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia prestatorului de servicii de plata care actioneaza in numele beneficiarului platii, in cazul in care beneficiarul primeste fonduri fara sa aiba un cont de plati;
f) daca este disponibila, adresa beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;
g) detaliile privind orice plata transfrontaliera;
h) detaliile privind orice restituire a unei plati.
Cine sunt prestatorii de servicii de plata?
a) institutii de credit;
b) institutii emitente de moneda electronica in sensul legislatiei privind activitatea de emitere de moneda electronica;
c) furnizori de servicii postale giro care presteaza servicii de plata potrivit cadrului legislativ national aplicabil;
d) institutii de plata in sensul prezentei legi.
Care sunt serviciile de plata care intra sub incidenta obligatiei de raportare
a) efectuarea urmatoarelor operatiuni de plata in cazul in care fondurile nu sunt acoperite printr-o linie de credit: debitari directe, inclusiv debitari directe singulare, operatiuni de plata printr-un card de plata sau un dispozitiv similar, operatiuni de transfer-credit, inclusiv operatiuni cu ordine de plata programata;
d) efectuarea urmatoarelor operatiuni de plata in cazul in care fondurile sunt acoperite printr-o linie de credit deschisa pentru un utilizator al serviciilor de plata: debitari directe, inclusiv debitari directe singulare, operatiuni de plata printr-un card de plata sau un dispozitiv similar, operatiuni de transfer-credit, inclusiv ordine de plata programata;
e) emiterea de instrumente de plata si/sau acceptarea de operatiuni de plata;
f) remiterea de bani.
Obligatiile generale ale prestatorilor de servicii de plata
Prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa pastreze evidente ale beneficiarilor platilor si ale platilor in legatura cu serviciile de plata pe care le presteaza pentru fiecare trimestru calendaristic, pentru a permite organelor fiscale competente sa efectueze controale privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii care se considera ca au loc in Romania, in vederea atingerii obiectivului de combatere a fraudei in domeniul TVA.
Obligatia prevazuta mai sus se aplica numai serviciilor de plata prestate in ceea ce priveste platile transfrontaliere.
Se considera ca o plata este transfrontaliera in cazul in care platitorul se afla intr-un stat membru, iar beneficiarul platii se afla intr-un alt stat membru, intr-un teritoriu tert sau o tara terta.
Obligatia care le revine prestatorilor de servicii de plata se aplica in cazul in care, in cursul unui trimestru calendaristic, un prestator de servicii de plata presteaza servicii de plata care corespund unui numar de peste 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar al platilor.
Obligatia nu se aplica serviciilor de plata prestate de prestatorii de servicii de plata ai platitorului pentru orice plata atunci cand cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, astfel cum rezulta din codul BIC al prestatorului de servicii de plata sau din orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata si locatia acestuia.
Evidentele sunt pastrate de catre prestatorul de servicii de plata in format electronic pentru o perioada de trei ani calendaristici de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii.
Evidentele sunt puse la dispozitie organului fiscal competent, in situatia in care Romania este stat membru de origine sau stat membru gazda.
Stat membru de origine - stat membru in care se afla sediul social al prestatorului de servicii de plata sau, in cazul in care, in conformitate cu legislatia nationala, prestatorul de servicii de plata nu are sediu social, statul membru in care se afla sediul real al acestuia.
Stat membru gazda - stat membru, altul decat statul membru de origine, in care un prestator de servicii de plata are un agent sau o sucursala sau in care presteaza servicii de plata in mod direct.
Punerea la dispozitie a evidentelor se realizeaza prin intermediul unui formular electronic standard, pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile. Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Procedura privind punerea la dispozitie a evidentelor se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Ce informatii contin evidentele pastrate
a) codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata;
b) numele sau denumirea comerciala a beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;
c) daca este disponibil, orice cod de inregistrare in scopuri de TVA sau alt cod fiscal national al beneficiarului platii;
d) codul IBAN sau, in absenta codului IBAN, orice alt identificator care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia beneficiarului platii;
e) codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia prestatorului de servicii de plata care actioneaza in numele beneficiarului platii, in cazul in care beneficiarul primeste fonduri fara sa aiba un cont de plati;
f) daca este disponibila, adresa beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;
g) detaliile privind orice plata transfrontaliera;
h) detaliile privind orice restituire a unei plati.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
24Apr2024
ANAF monitorizeaza atent veniturile cu ajutorul unui nou departament
de
Ionut Jinga
24 Apr 2024
23Sep2022
Noul material documentar folosit de ANAF: declaratiile curierilor
de
Ionut Jinga
23 Sep 2022
22Iul2022
Legea nr. 234/2022. Care este pedeapsa pentru evaziune fiscala
de
Ionut Jinga
22 Iul 2022
27Iun2022
Ordinul 1.150/2022. O parte din taxele pe jocurile de noroc ajung la Comitetul Olimpic si Comitetul Paralimpic
de
Ionut Jinga
27 Iun 2022
06Ian2020
Lista de verificare: Declaratii fiscale in ianuarie 2020. Cine si cand are obligatia depunerii?
de
Ionut Jinga
06 Ian 2020