Sistemul TVA la incasare – exigibilitatea sumei TVA colectate jn cazul incasarii prin tichete de masa
valabil la 30 Mai 2013
Intrebare: Suntem o societate platitoare de TVA care aplica sistemul TVA la incasare. Incasam de la clienti tichete de masa.Intrebare: cand colectam TVAl? La incasarea tichetului de la client? Sau la incasarea contravalorii tichetelor de masa de la emitentul de tichete de masa? Daca este posibil, articol de lege.
Raspuns: Asa cum probabil ati constatat si dvs., situatia prezentata nu este reglementata in mod expres nici prin Codul fiscal si normele de aplicare, dar nici prin Ghidul TVA la incasare. Avand in vedere faptul ca tichetele de masa se primesc de la persoanele fizice drept plata a contravalorii bunurilor cumparate in cadrul comertului cu amanuntul pentru care vanzatorul emite un bon fiscal de incasare a contravalorii bunurilor vandute, fara a fi obligat, prin lege, sa emita o factura, consider ca operatiunea este o exceptie de la aplicarea sistemului TVA la incasare. in acest context, consider ca incasarea contravalorii tichetelor de masa de la emitentul acestora nu are relvanta pentru exigibilitatea TVA colectata in cadrul comertului cu amanuntnl pentru care este obligatorie utilizarea casei de marcat.
In opinia noastra, vanzarea cu amanuntul este exclusa de la aplicarea sistemului TVA la incasare chiar daca persoana inregistrata in scopuri de TVA care practica aceasta modalitate de vanzare este obligata sa se inregistreze in sistem doar pentru simplul fapt ca a realizat o cifra a afaceri inferioara plafonului de scutire. Totusi, aceasta modalitate de vanzare a bunurilor pentru care se aplica regulile generale privind exigibilitatea TVA nu a fost reglementata in mod expres in categoria excluderilor de la art. 134^2 alin. (6) lit. d) din Codul fiscal prin care se stabileste ca persoanele impozabile care au obligatia aplicarii sistemului TVA la incasare nu aplica sistemul pentru urmatoarele operatiuni care intra sub incidenta regulilor generale privind exigibilitatea TVA:
"….in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii a caror contravaloare este incasata, partial sau total, cu numerar de catre persoana impozabila eligibila pentru aplicarea sistemului TVA la incasare de la beneficiari persoane iuridice, persoane fizice inregistrate in scopuri de TVA, persoane fizice autorizate, liber-profesionisti si asocieri fara personalitate iuridica.
In ceea ce priveste comertul cu amanuntul, trebuie retinut faptul ca emiterea facturii este optionala, fiind obligatorie doar la solicitarea primita de vanzator din partea cumparatorului persoana fizica. Astfel, trebuie retinut ca sistemul TVA este aplicabil doar unei societati comerciale care este obligata, prin natura activitatii desfasurate, sa emita o factura, aspect care rezulta, indirect, din prevederile art. 134^2 alin. (5) din Codul fiscal "in cazul in care persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la incasare nu au incasat contravaloarea integrala sau partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, calculate conform dispozitiilor Codului de procedura civila, exigibilitatea taxei aferente contravalorii neincasate intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica, de la data emiterii facturii."
In concluzie, suma TVA colectata devine exigibila la data primirii tichetului de masa din partea cumparatorului persoana fizica.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Exigibilitatea si faptul generator
02Apr2024
Factura de avans pentru export. Scutire de TVA
de
Elena Garofil
valabil la 02 Apr 2024
Intrebare: O societate platitoare de tva incaseaza un avans in luna martie 2024 in vederea exportului de produse finite. In baza contractului incheiat, transportul si indeplinirea formalitatilor vamale cade in sarcina clientului. Acesta a solicitat factura de avans pentru suma achitata, pe care am emis-o fara tva. Marfa o sa fie livrata la sfarsitul lunii aprilie 2024 si deci acestea in momentul emiterii ...
28Feb2024
Clienti neincasati din 2018. TVA la incasare
de
Vera Constantin
valabil la 28 Feb 2024
Intrebare: Firma noastra este platitoare de tva (la facturare), dar are in sold clienti vechi neincasati din anul 2018 pentru care exista sold la tva neexigibila aferenta facturilor emise. Acest client-debitor a cerut in instanta falimentul, iar in septembrie 2022 instanta dispune intrarea in faliment prin procedura simplificata a debitoarei. In temeiul art. 85 alin. 4 si art. 145 alin. 2 din lege ridica ...
07Feb2024
Iesire de la sistemul TVA la incasare. Exigibilitate TVA
de
Elena Garofil
valabil la 07 Feb 2024
Intrebare: O societate platitoare cu tva la incasare doreste sa treaca la tva normal. Are un client neincasat vechi in valoare de 71.835 lei, tva (24%) 5128 lei.Este obligatorie inregistrarea ajustarii in prima balanta cu tva normal?
10Ian2024
Calcul CA in aplicarea sistemului TVA la incasare
de
Anca Bilas
valabil la 10 Ian 2024
Intrebare: Cum se calculeaza cifra de afaceri de 4.500.000 lei pentru plafonul tva la incasare? Cifrele din balanta, respectiv din facturi emise sau se calculeaza din deconturile de tva?
17Dec2023
Neplatitor de TVA. Achizitii servicii de transport din UE
de
Elena Garofil
valabil la 17 Dec 2023
Intrebare: O societate X cu profil intermedieri transport in perioada ianuarie - iulie 2021 neplatitoare de TVA, dar avand cod de tva intracomunitar a intermediat serviciile de transport intracomunitar pentru diverse societatii din UE. Mentionam faptul ca serviciile de transport erau luate de la societati din cadrul UE si refacturate catre alte societati din cadrul UE. S-a depus doar declaratia 390 pentru ...
16Nov2023
Achizitii bunuri pentru testare ramase in Italia. Regim TVA
de
Elena Garofil
valabil la 16 Nov 2023
Intrebare: Societatea A inregistrata in scopuri de TVA in Romania achizitioneaza produse de la societatea B inregistrata in scopuri de TVA in Italia, dar solicita livrarea articolelor catre alta firma C inregistrata in scopuri de TVA tot in Italia pentru a fi testate. Societatea B emite factura catre societatea A cu TVA, iar pe CMR-ul emis de societatea B la locul livrarii apare societatea C din ...