Termenul de pastrare al documentelor financiar-contabile
valabil la 11 Iul 2023
Intrebare: Cum aplicam corect legislatia legata de arhivarea documentelor inainte si dupa modificarea legislativa din 2023 (legea 36/2023)? Societatea noastra e constituita in 2013 si inca avem toate documentele in arhiva, dar dorim sa eliminam cele expirate. Ne intereseaza in special pentru facturi de bunuri (inclusiv imobilizari echipamente cat si constructii) facturi de servicii atat primite cat si emise, rapoarte justificative, avize de insotire a marfii, CMR-uri, declaratii vamale de import si export, cat si pentru: note contabile, registre contabile, situatii financiare.
Raspuns: Termenul de pastrare a documentelor finaciar- contabile este reglementat de OMFP 2634/2015 in anexa 1, sectiunea C, ordin care a fost modificat si completat de OMFP 1447/2023 intrat in vigoare la data de 24 mai 2023, astfel:
In anexa nr. 1, dupa punctul 37 se introduce un nou punct, punctul 371, cu urmatorul cuprins:
37^1. Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 din legea contabilitatii timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.
4. Articolul 5, punctele 38 si 39 ale anexei nr. 1, precum si anexa nr. 4 se abroga.
Astfel, referitor la punctele 38 si 39 ale anexei 1 din OMFP 2634/2015 care au fost abrogate, acestea cuprindeau urmatoarele termene privind arhivarea documentelor:
38. Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia celor prevazute la pct. 39 si 40.
39. Documentele prevazute in anexa nr. 4 la ordin se pastreaza pe o perioada de 5 ani in conditiile in care necesitatile proprii ale entitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.
Insa, potrivit OMFP 1447/2023 care modifica si completeaza OMFP 2634/2015, punctul 40 nu a fost abrogat, prin urmare ramane inca in vigoare:
40. Documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 5 ani se pastreaza pe perioada corespunzatoare duratei de viata utila a acestora.
In concluzie, avand in vedere strict intrebarile dumneavoastra, mentionam in cele ce urmeaza ca:
Potrivit vechilor reglementari (OMFP 2635/2015):
- Statele de salarii se pastrau 50 de ani;
- Registrele contabile si situatiile financiare se pastrau 10 ani;
- Facturi si alte documente justificative se pastrau 5 ani, cu exceptia facturilor de achizitii de bunuri cu durata de viata mai mare de 5 ani (ex. achizitii de imobilizari) care se pastrau pe durata de viata utila, adica pe dura amortizarii contabile.
- Registrele contabile, situatiile financiare, statele de salarii, documentele justificative (facturi, deconturi, avize, CMR-uri etc.) se pastreaza 5 ani incepand cu data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite;
- Documentele prin care se atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 5 ani (achizitii de imobilizari) se pastreaza pe durata de viata utila, adica pe dura amortizarii contabile.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Legea contabilitatii
15Mar2024
Facturare in contractele de furnizare catre entitati de utilitate publica
de
Liviu Sapunaru
valabil la 15 Mar 2024
Intrebare: Societatea are un contract de furnizare cu o entitate contractanta de utilitate publica. Marfa este livrata in baza unui aviz. Contractul prevede ca facturile vor fi emise dupa semnarea procesului verbal de receptie, fara obiectiuni-verificare cantitativa si calitativa. Durata pana la primirea procesului verbal de receptie dureaza chiar si 2 luniCare ar fi varianta corecta legala si fiscala ...
13Mar2024
Documente primare SGR in cazul colectarii manuale
de
Anca Bilas
valabil la 13 Mar 2024
Intrebare: Care sunt documentele primare ce trebuiesc intocmite atunci cand pentru SGR colectarea se face manual?
14Dec2023
Sume fara documente in soldurile conturilor contabile. Regularizare situatie
de
Constanta Popa
valabil la 14 Dec 2023
Intrebare: In urma preluarii balantei s-au constatat sume fara justificare, fictive, fara documente, in conturile din clasele 5311, 542, 461, 473. Aceste sume provin din anii 2015 - 2022. Anul 2022 nu a fost inchis, nu s-a depus bilantul. In urma reconcilierilor, se pot inchide aceste sume in decembrie 2022 prin contul 1174? Care sunt documentele care trebuie semnate in urma constatarii si cine trebuie ...
02Dec2023
Vanzare bunuri second hand. Documente
de
Elena Garofil
valabil la 02 Dec 2023
Intrebare: O SRL cu codul CAEN 4779 "Comert cu amanuntul al bunurilor de ocazie vandute prin magazine" poate achizitiona in scopul revanzarii obiecte de natura antichtati, anticariat, tablouri, monezi, altele asemenea de la persoane fizice, in scopul revanzarii? Ce documente sunt necesare pentru intrarea in gestiune?
17Aug2022
Magazin online
de
Adela Oncescu
valabil la 17 Aug 2022
Intrebare: O societate detine 2 magazine online. Marfa se afla in 3 depozite, dar in gestiune este inregistrata intr-o singura locatie. Ce obligatii avem in ceea ce priveste evidenta marfurilor? Care este amenda pentru faptul ca evidenta marfurilor nu se face pe fiecare locatie?
10Mai2022
Raportari contabile. Anexe
de
Elena Garofil
valabil la 10 Mai 2022
Intrebare: Pentru o sucursala cu societatea mama rezidenta in Marea Britanie, ce documente anexe se depun odata cu raportarea contabila la 31.12.2021?