X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 17 Iunie 2019
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

  • Subiectul saptamanii
  • Corectie sold cont 4428
    Am preluat societatea cu multe nereguli. Anul trecut in 01.2018 s-a facut o corectie pe rezultatul reportat pentru a TVA neexigibil ramas agatat in 2017. In momentul de fata am in balanta de 31.12.2018 contul 1174 sold final debitor = 177.4...
    mai mult

Vanzarea cu amanuntul a carburantilor pentru autovehicule. Monografie contabila si regim fiscal

Gabi Popescu Raspuns oferit de
Gabi Popescu
Auditor financiar
valabil la 23 Mai 2019Conform legislatiei in vigoare!
Intrebare: O societate comerciala are ca obiect de activitate vanzarea cu amanuntul a carburantilor pentru autovehicule. Aprovizionarea se face din antrepozite fiscale, marfa fiind insotita de urmatoarele documente
- o nota de livrare, unde este specificata cantitate in kg (exemplu: 9655 kg), temperatura de incarcare 16,7 grade, litrii corespunzatori temperaturii de incarcare (exemplu 11500, litri corespunzator temperaturii de 15 grade), densitate de referinta corespunzator careia antrepozitul fiscal plateste accize.
- un aviz de insotire si o Factura fiscala unde sunt trecute cantitatile in mii litri transformati corespunzator densitatii aferente temperaturii de 15 grade, cantitate pe care o si platim catre furnizorul de carburanti, sub ea (cantitatea in litrii) cantitatea in kg, doar cu titlu informativ.
- documente de calitate, conformitate, etc.
Mentionam ca masurarea cantitatii de carburat incarcat in cisterna se face pe cantar, in kg, litrii platiti in factura rezultand doar din aplicarea densitatilor. La receptia carburantilor in statia de distributie cu amanuntul, temperatura, densitatea si implicit litrii sunt altii decat cei de pe factura.
1. Care este cantitatea corecta pe care ar trebui sa o inregistram in gestiune si contabilitate?
2. Care este regimul fiscal al diferentelor de valoare (rezultata din cantitatile diferite in litrii) rezultate intre sumele facturate si sumele receptionate? Ce documente este necesar sa se intocmeasca pentru aceste diferente de cantitate si valoare? Care sunt inregistrarile contabile?

Raspuns:
Pentru trasnformarea caburantului din kg in litri se intocmeste un proces verbal la receptia marfii in care se inscriu datele de intrare si de transformare ale marfurilor. 
Pe baza facturii si a procesului verbal se intocmeste NIR, in care se inscrie cantitatea rezultata.
Nota de receptie si constatare de diferente (NIR) serveste ca:
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru incarcare in gestiune;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
 
Nota de receptie si constatare de diferente se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
 
In cazurile in care nu este obligatorie intocmirea NIR-ului, receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
In cazul in care bunurile materiale sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau la avizul de insotire a marfii.
 
In conditiile in care nu se inscriu datele valorice in Nota de receptie si constatare de diferente, este obligatoriu ca acestea sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.

In situatia in care se constata diferente la receptie, entitatile trebuie sa stabileasca prin proceduri proprii informatiile care trebuie sa fie inscrise in Nota de receptie si constatare de diferente (ex: cantitatea si valoare constatate plus/minus, persoanele care au facut receptia si alte mentiuni, in functie de necesitati).
 
Receptia marfurilor se face in baza facturilor primite de la furnizor, a proceselor verbale prin care se efectueaza transmormarea cantitatilor primite din  kg in litri in functie de parametri tehnici ai carburantilor si a NIRurilor intocmite  in care se inscrie cantitate in litri rezultata din conversia kilogramelor in litri.
 
Achizitia 
 
 Achizitia de carburant 
371 = 401
            Furnizori
 
Inregistrarea adaosului comercial si a TVA aferenta pentru a obtine pretul de vanzare cu amanuntul
371 = 378
Marfuri                                                           
 
Vanzarea combustibilului cu amanuntul cu plata numerar sau card
5311/5121 = 707
Casa in lei/ Conturi la banci in lei
 
Descarcarea de gestiune a combustibilului vandut
% = 371                      - costul de achizitie
607 Marfuri
 
Cheltuieli privind marfurile
378                                                                - adaosul comercial
Diferente de pret la marfuri
 
Inregistrarea diferentelor la inventariere 
Din punct de vedere contabil minusurile in gestiune sunt asimilate iesirilor de bunuri. 
Inregistrarea minusurilor se face prin creditul conturilor de bunuri la care s-au constatat minusurile in contrapartida conturilor de cheltuieli corespunzatoare cauzei minusurilor.
 
Stocurile constatate  plusuri in gestiune se evalueaza la valoarea justa.
Din punct de vedere al impozitului pe profit:
Potrivit art. 25 alin (3) lit. d) din Codul Fiscal sunt deductibile scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legii;
 
Inregistrarea minusurilor se inregistreaza pe baza NIR-urilor si a proceselor verbale de constatare a diferentelor intre cantitatea facturata si cea receptionata
607 = 371                 
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Modificari fiscale 2019

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Modificari fiscale 2019"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Articole similare

29Mai2019

Sponsorizare in bunuri. Declaratia 107

de Vera Constantin valabil la 29 Mai 2019
12Apr2019

Vanzare marfuri in baza unui contract de consignatie

de Mariana Prejbeanu valabil la 12 Apr 2019
30Mar2019

Dare in plata. Aspecte contabile si fiscale

de Irina Dumitrescu valabil la 30 Mar 2019
07Mar2019

Export echipamente. Reglementari contabile

de Gabi Popescu valabil la 07 Mar 2019
x