Ordin pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor reprezentand taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, platite in plus sau necuvenit si pentru care nu exista obligatia de declarare
20 Mai 2015
Monitorul Oficial nr. 0328 din 14 mai 2015
OMFP nr. 528 din 06 Mai 2015
Actul normativ analizat astazi reglementeaza modalitatea de restituire a sumelor platite la bugetul de stat in plus fata de obligatia legala ori a sumelor platite in vederea realizarii unei prestatii care nu a mai fost efectuata si pentru care nu exista obligatia de declarare.
Astfel, in masura in care plata sumelor reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat se constata ca a fost fara temei legal, cel care a facut plata are dreptul la restituirea sumei respective.
Retinem ca obiectul actului normativ sunt sumele achitate in plus ce nu sunt cuprinse in vreo alta reglementare sau pentru care nu exista o alta procedura de restituire.
Ce sume pot fi restituite?
Se restituie, la cerere, debitorului urmatoarele sume:
a) cele platite fara existenta unui titlu de creanta;
b) cele platite in plus fata de obligatia fiscala;
c) cele platite ca urmare a unei erori de calcul;
d) cele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale;
e) cele de rambursat de la bugetul de stat;
f) cele stabilite prin hotarari ale organelor judiciare sau ale altor organe competente potrivit legii;
g) cele ramase dupa efectuarea distribuirii in cazul in care executarea silita a fost pornita de mai multi creditori sau cand pana la eliberarea ori distribuirea sumei rezultate din executare au depus si alti creditori titlurile lor;
h) cele rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din retinerile prin poprire, dupa caz, in temeiul hotararii judecatoresti prin care se dispune desfiintarea executarii silite.
Actul normativ introduce 3 formulare utilizate in desfașurarea procesului de restituire și anume:
Cererea de restituire cuprinde urmatoarele elemente:
a)denumirea solicitantului;
b)codul de inregistrare fiscala;
c)domiciliul fiscal al solicitantului;
d)suma si natura creantei solicitate la restituire;
e)codul IBAN aferent contului in care se solicita restituirea, in cazul in care nu se opteaza pentru restituirea sumei in numerar;
f)banca la care este deschis contul in care se solicita restituirea sumei;
g)datele de identificare ale organului fiscal in a carui administrare se afla acesta;
h)motivul pentru care se solicita restituirea taxei, temeiul legal al solicitarii si documente justificative, daca este cazul.
Nota: la cererea de restituire se anexeaza copii ale documentelor de plata ale solicitantilor.
In termen de 15 zile de la depunerea cererii, autoritatea sau institutia publica verifica daca prestatia nu s-a realizat ori daca plata a fost efectuata necuvenit sau in cuantum mai mare decat obligatia legala si emite, in cazul in care solicitantul este indeptațit la recuperarea sumei, o dispozitie de restituire. In termen de 3 zile de la aprobare, documentația impreuna cu dispoziția de restituire se transmit de catre autoritatea sau institutia publica unitatii Trezoreriei Statului la care sunt arondate acesteia.
De asemenea se verifica și incadrarea in termenul legal de prescriptie a dreptului de a cere compensarea sau restituirea sumelor in cauza.
In cazul solicitantilor persoane juridice, restituirea sumelor cuvenite se efectueaza numai prin decontare bancara, in contul indicat prin cererea de restituire, iar in cazul solicitantilor persoane fizice, restituirea se efectueaza fie in contul bancar indicat, fie in numerar, pentru sume mai mici de 500 lei, la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului, in baza notei privind restituirea/ rambursarea unor sume.
Cererea de restituire va fi soluționata in termen de 45 zile de la data inregistrarii acesteia de catre compartimentul cu atributii de compensare/restituire sau de catre unitatea Trezoreriei Statului care va efectua restituirea sumei, dupa caz.
Autor: Adrian Benta
OMFP nr. 528 din 06 Mai 2015
Actul normativ analizat astazi reglementeaza modalitatea de restituire a sumelor platite la bugetul de stat in plus fata de obligatia legala ori a sumelor platite in vederea realizarii unei prestatii care nu a mai fost efectuata si pentru care nu exista obligatia de declarare.
Astfel, in masura in care plata sumelor reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat se constata ca a fost fara temei legal, cel care a facut plata are dreptul la restituirea sumei respective.
Retinem ca obiectul actului normativ sunt sumele achitate in plus ce nu sunt cuprinse in vreo alta reglementare sau pentru care nu exista o alta procedura de restituire.
Ce sume pot fi restituite?
Se restituie, la cerere, debitorului urmatoarele sume:
a) cele platite fara existenta unui titlu de creanta;
b) cele platite in plus fata de obligatia fiscala;
c) cele platite ca urmare a unei erori de calcul;
d) cele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale;
e) cele de rambursat de la bugetul de stat;
f) cele stabilite prin hotarari ale organelor judiciare sau ale altor organe competente potrivit legii;
g) cele ramase dupa efectuarea distribuirii in cazul in care executarea silita a fost pornita de mai multi creditori sau cand pana la eliberarea ori distribuirea sumei rezultate din executare au depus si alti creditori titlurile lor;
h) cele rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din retinerile prin poprire, dupa caz, in temeiul hotararii judecatoresti prin care se dispune desfiintarea executarii silite.
Actul normativ introduce 3 formulare utilizate in desfașurarea procesului de restituire și anume:
- „Cerere de restituire a unor sume reprezentand taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, platite in plus sau necuvenit si pentru care nu exista obligatia de declarare“;
- „Dispozitie de restituire a unor sume reprezentand taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, platite in plus sau necuvenit si pentru care nu exista obligatia de declarare“;
- „Instiintare de restituire a unor sume reprezentand taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, platite in plus sau necuvenit si pentru care nu exista obligatia de declarare“.
Cererea de restituire cuprinde urmatoarele elemente:
a)denumirea solicitantului;
b)codul de inregistrare fiscala;
c)domiciliul fiscal al solicitantului;
d)suma si natura creantei solicitate la restituire;
e)codul IBAN aferent contului in care se solicita restituirea, in cazul in care nu se opteaza pentru restituirea sumei in numerar;
f)banca la care este deschis contul in care se solicita restituirea sumei;
g)datele de identificare ale organului fiscal in a carui administrare se afla acesta;
h)motivul pentru care se solicita restituirea taxei, temeiul legal al solicitarii si documente justificative, daca este cazul.
Nota: la cererea de restituire se anexeaza copii ale documentelor de plata ale solicitantilor.
In termen de 15 zile de la depunerea cererii, autoritatea sau institutia publica verifica daca prestatia nu s-a realizat ori daca plata a fost efectuata necuvenit sau in cuantum mai mare decat obligatia legala si emite, in cazul in care solicitantul este indeptațit la recuperarea sumei, o dispozitie de restituire. In termen de 3 zile de la aprobare, documentația impreuna cu dispoziția de restituire se transmit de catre autoritatea sau institutia publica unitatii Trezoreriei Statului la care sunt arondate acesteia.
De asemenea se verifica și incadrarea in termenul legal de prescriptie a dreptului de a cere compensarea sau restituirea sumelor in cauza.
In cazul solicitantilor persoane juridice, restituirea sumelor cuvenite se efectueaza numai prin decontare bancara, in contul indicat prin cererea de restituire, iar in cazul solicitantilor persoane fizice, restituirea se efectueaza fie in contul bancar indicat, fie in numerar, pentru sume mai mici de 500 lei, la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului, in baza notei privind restituirea/ rambursarea unor sume.
Cererea de restituire va fi soluționata in termen de 45 zile de la data inregistrarii acesteia de catre compartimentul cu atributii de compensare/restituire sau de catre unitatea Trezoreriei Statului care va efectua restituirea sumei, dupa caz.
Autor: Adrian Benta
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
01Feb2022
Ordinul ANAF nr. 80/2022. Modificari privind procedura de directionare a 3,5% din impozitul anual catre ONG-uri
de
Ionut Jinga
01 Feb 2022
07Dec2020
ONG. Simplificari privind inscrierea in Registrul Unitatilor de Cult si exceptii de la depunerea Declaratiei privind Beneficiarul Real
de
Ionut Jinga
07 Dec 2020
16Nov2017
Cod Fiscal 2017 vs. Cod Fiscal 2018. Modificari aduse de OUG 79/2017
de
PortalContabilitate.ro
16 Nov 2017
17Oct2017
Formularul 050. Cerere de Inregistrare sau Modificare a domiciliului fiscal. Conditii depunere
de
PortalContabilitate.ro
17 Oct 2017
26Sep2017
Ce declaratii trimitem obligatoriu electronic de la 1 ianuarie 2018?
de
PortalContabilitate.ro
26 Sep 2017
05Sep2017
Top 7 modificari in Codul de procedura fiscala aduse de OG nr. 30/2017
de
PortalContabilitate.ro
05 Sep 2017