Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • D101. Corelatii randuri
    Care ar fi calculul corect pentru impozitul pe profit daca am urmatoarele date: - pierdere rand 39 D101 an 2022 = 46.316 - randul 40 D101 anul 2022 = (- 41.024) - aceasta reprezinta pierderea fiscala care o preiau in D101 anul 2023 randul...
    mai mult

Vanzare sub pret de achizitie

valabil la 23 Iul 2013
Marian Matei Raspuns oferit de
Marian Matei

Economist

Intrebare: Avem pe stoc mai multe tipuri de membrana pentru acoperis si diverse accesorii. Ultima intrare in gestiune fiind in data de 10.01.2012. Pentru aceste produse pretul pietei a scazut foarte mult si pentru a reusi sa le vindem trebuie sa o facem la un pret sub cel de achizitie (aproape la jumatate de pret). Ce documente trebuie intocmite pentru a putea face acest lucru?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 0 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 4675

Raspuns:
In cazul in care se fac reduceri de pret la magazinele de vinzare cu amanuntul, trebuie tinut cont de prevederile OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si in special de prevederile art. 17 din aceasta ordonanta, in care se stipuleaza: "Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vinda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a)-c), e)-i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vinzare in pierdere, in sensul prezentei ordonate, se intelege orice vinzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare."
 
Situatiile prevazute la art. 16 sunt urmatoarele:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.
 
Cu exceptia “vanzarilor promotionale” stipulate la lit. d), toate celelalte situatii de la art. 16 permit vanzarea in pierdere.
Pe de alta parte, potrivit prevederilor art. 80 din OG 99/2000 numai pentru situatiile prevazute la literele a) si b) de la art. 16 (vanzarile de lichidare si de soldare), atunci cand acestea se efectueaza in pierdere, conform prevederilor art. 17, costul de achizitie este deductibil din punct de vedere fiscal.
 
In ceea ce priveste afisarea pretului nou, recomandam ca in zilele in care se fac reduceri de preturi sa se tina seama de prevederile art. 33 din OG 99/2000 respectiv afisarea pretului nou langa cel vechi taiat pentru fiecare produs sau grupa de produse identice (sau identificate separat “pret nou”/”pret vechi”), evitarea publicitatii inselatoare, etc.
 
Costul de achizitie, la care se face referire la art. 17 din ordonanta, este stabilit la punctul 51 alin. (1) si (2) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatii Eureopene, aprobate prin MFP 3055/2009 - cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
"(1) Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale - respectiv TVA - nota noastra), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective. In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
(2) Cheltuielile de transport sint incluse in costul de achizitie si atunci cind functia de aprovizionare este externalizata."
 
Rezulta, asadar, ca se poate efectua reducerea de pret daca noul pret de vinzare fara TVA nu va fi egal sau mai mic decit pretul (costul) de achizitie.
 
Referitor la intrebarile dvs:
- "ce documente se intocmesc ..."
Documentele sint: listele de inventariere ale tuturor produselor la care se vor opera reduceri de pret (in care trebuie sa apara preturile vechi), decizia administratorului de schimbare de pret, in sensul micsorarii acestuia si listele de inventariere cu noile preturi de vinzare pe unitatea de masura.
Diferenta dintre totalurile celor doua liste de inventariere se va inregista in contabilitate, ca reducere de pret.
Trebuie mentionat faptul ca aceasta diferenta trebuie trecuta cu minus in raportul de gestiune, la rubrica "intrari", pentru corectarea soldului de marfa si in acest document.
De asemenea, noile preturi trebuie inscrise si in casa de marcat, pe fiecare produs in parte, astfel incit bonurile fiscale emise dupa reducerea preturilor sa contina preturile corecte de vinzare.
 
- "cum se inregistreaza in contabilitate ..."
Aceasta reducere de pret va avea efect doar asupra adaosului comercial (inregistrat in contul 378) si asupra TVA neexigibila (inregistrata in contul 4428). Evident, pretul de achizitie nu va fi afectat.
 
Ca urmare, reducerea de pret (diferenta dintre cele doua liste de inventariere - intocmite cu pretul vechi si cu pretul nou) se va inregistra in contabilitate, valoric, astfel:
371 = %
378 - minus
4428 - minus
 
Exemplu:
- pret achizitie fara TVA = 1000 lei
- TVA deductibila = 240 lei
- pret de vinzare cu amanuntul (inclus TVA neexigibila) = 1860 lei - format din:
pret de achizitie - 1000 lei; adaos comercial - 500 lei; tva neexigibila - 360 lei.
 
Se face reducere de pret de la 1860 lei la 1488 lei (reducere 20%).
Diferenta de pret obtinuta, de 372 lei (1860 lei - 1488 lei), se inregistreaza astfel in contabilitate (cu sume in minus):
371 = % -372 lei
378 - 300 lei
4428 - 72 lei
 
Rezulta ca noul adaos comercial este de 200 lei (500 lei - 300 lei) si noua TVA neexigibila este de 288 lei (360 lei - 72 lei).
 
Reducerea de pret ci doar corecteaza, in sensul micsorarii, adaosul comercial si TVA neexigibila (in final reprezinta o reducere a venitului din vanzarea marfurilor).
Cheltuiala cu marfa - contul 607 - (care reprezinta, de fapt, costul marfii vindute, pretul pe care l-a platit firma catre furnizori pentru achizitia marfii) va fi aceeasi si se va inregistra la vinzarea marfurilor, prin articolul contabil de descarcare de gestiune:
 
% = 371
607
378
4428
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Contabilitatea de gestiune

14Mar2024

Diferenta pret dintre factura si NIR

de Anca Bilas valabil la 14 Mar 2024
Intrebare: Cum inregistrez diferentele de pret intre factura si NIR? Exemplu: am o factura de carburanti cu cantitatea de 4.921,21 litru cu un pret de 6.08, dar cand ii fac NIR valoarea totala a cantitatii este de 29.920,96 lei fata de 29.911,02, care este valoarea pe factura. Cum este corect sa inregistrez diferentele de pret?
21Feb2024

Inregistrare contabila garantie SGR PET

de Diana Ioana Tabara valabil la 21 Feb 2024
Intrebare: Pe o factura de achizitie de la furnizor am pozitia "Garantie SGR PET" 360 buc = 180 lei. Cum contabilizez si e deductibila la calculul impozitului pe profit?
05Feb2024

Achizitie non-UE livrare online

de Raluca Liliana Anghelache valabil la 05 Feb 2024
Intrebare: O societate comerciala din Romania cu domeniu de activitate comert online (CAEN 4791) a comandat din China marfa reprezentand accesorii de gard in valoare de aproximativ 3.000 usd. Furnizorul din China va factura produsele folosind ca unitate de masura tone sau kg. Societatea din Romania doreste sa le vanda la bucata.Cum trebuie procedat sau care ar fi documentele justificative pentru a putea ...
09Ian2024

Tarif administrare returo

de Gabi Popescu valabil la 09 Ian 2024
Intrebare: Cu introducerea SGR-ului, importatorii/producatorii vor avea o cheltuiala legat de:1. Tarif de administrare/gestionare - valoarea depinde de tipul de ambalaj si se stie exact valoarea; Returo va factura acest comision la sfarsitul luni in functie de ambalajele puse pe piata ce raportam;2. O penalizare daca nu se atinge obiectivele de reciclare (65% sticla, plastic, metal) pe tipuri de ...
10Nov2023

Achizitie bunuri din China prin administrator. Aspecte fiscale

de Constanta Popa valabil la 10 Nov 2023
Intrebare: Societatea doreste sa achizitioneze produse din China (de pe platformele Wish/Amazon/Temu etc.) pe care sa le vanda in magazinele proprii. Din cercetarile mele aceste tipuri de magazine vand doar catre persoane fizice, iar singurul "document justificativ" care ar putea fi descarcat de pe platforme este comanda cu dovada platii. Exista posibilitatea ca administratorul societatii sa le ...
22Iul2023

Cost de productie in conditiile plafonarii preturilor OUG 67/2023

de Elena Garofil valabil la 22 Iul 2023
Intrebare: Un producator, pentru a se incadra in limitele impuse de adaos reglementate prin OUG 67/2023 ia in calcul si cheltuielile care apar cu ocazia distributiei acestor produse (cheltuieli combustibil, reparatii, asigurari auto, salarii soferi & agenti vanzari etc.)? Precizez ca producatorul are organizata distributie proprie, transportul produselor catre clienti realizandu-se atat cu mijloacele de ...
x