Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

ANAF modifica procedura de intocmire, avizare si apobare a rapoartelor de inspectie fiscala

14 Dec 2020
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul ANAF nr. 4077/2020 pentru aprobarea Procedurii de intocmire, avizare si aprobare a raportului de inspectie fiscala

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1210 din 11 decembrie 2020

Procedura de intocmire, avizare si aprobare a raportului de inspectie fiscala

Modul de desfasurare a procedurii

Aceasta procedura presupune derularea a 4 (patru) etape, astfel:

1.analiza constatarilor fiscale impreuna cu seful de serviciu coordonator;
2.intocmirea raportului de inspectie fiscala si a dosarului actiunii de inspectie fiscala;
3.avizarea raportului de inspectie fiscala de catre seful de serviciu coordonator;
4.aprobarea raportului de inspectie fiscala de catre conducatorul activitatii de inspectie fiscala.

Etapa 1. Analiza constatarilor fiscale impreuna cu seful de serviciu coordonator

Pe parcursul efectuarii inspectiei fiscale, echipa de inspectie fiscala trebuie sa comunice direct cu seful de serviciu coordonator, pe care trebuie sa il informeze periodic asupra modului de desfasurare a controlului, a constatarilor pentru fiecare impozit, taxa sau contributie verificata, precum si a problemelor si particularitatilor actiunii de inspectie fiscala si incadrarea in termenele stabilite pentru efectuarea inspectiei fiscale.

Pe toata durata de realizare a unei inspectii fiscale, organele de inspectie fiscala isi vor fundamenta constatarile pe baza investigatiilor pe teren, a documentelor si registrelor solicitate sau puse la dispozitie de contribuabil, a informatiilor detinute de organul fiscal sau obtinute de acesta de la terti etc.

Orice constatare a organelor de inspectie fiscala va fi discutata, dupa fundamentarea acesteia, cu seful de serviciu pentru a sustine cele constatate si pentru a fi validata incadrarea legala a acestora.

Analiza constatarilor efectuate de echipa de inspectie fiscala cu seful de serviciu se va face pentru acele constatari care au implicatii fiscale, fiind totodata stabilite si actiunile ce trebuie efectuate pentru fundamentarea si finalizarea unor constatari, cum ar fi:

-efectuarea de verificari incrucisate/constatari la fata locului;
-obtinerea de informatii suplimentare;
-solicitarea unui punct de vedere de la directii de specialitate din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau din cadrul Ministerului Finantelor Publice;
-incadrarea situatiilor privind faptele constatate ce pot sa intruneasca elementele constitutive ale unei infractiuni.

In situatia unor constatari care pot conduce la stabilirea unor fapte de evaziune fiscala, a unor constatari fiscale de amploare sau a unor probleme majore care privesc desfasurarea si finalizarea inspectiei fiscale va fi informat si conducatorul activitatii de inspectie fiscala competent pentru valorificarea rapida a constatarilor fiscale.

Etapa 2. Intocmirea raportului de inspectie fiscala

Rezultatele inspectiei fiscale se consemneaza in raportul de inspectie fiscala, intocmit conform prevederilor din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscalanr. 3.710/2015si Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscalanr. 3.772/2015.

Pe parcursul desfasurarii inspectiei fiscale echipa de inspectie fiscala va informa contribuabilul/platitorul despre aspectele constatate in cadrul actiunii de inspectie fiscala. Dupa caz, dovada informarii poate fi, spre exemplu, e-mailul transmis, minuta, o semnatura pe un document, "Nota explicativa" data de contribuabil, adrese inaintate sau primite etc. care se vor arhiva la dosarul actiunii de inspectie fiscala.

Inspectia fiscala la contribuabil/platitor se incheie la data programata pentru discutia finala cu contribuabilul/platitorul sau data notificarii de catre contribuabil/platitor ca renunta la acest drept, conform prevederilor art. 130alin. (4)din Legeanr. 207/2015privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

In acest sens, echipa de inspectie fiscala va intocmi si comunica contribuabilului "Instiintare pentru discutia finala", la care se anexeaza obligatoriu proiectul de raport de inspectie fiscala, in format electronic sau pe suport hartie, insotit de anexele aferente, acordandu-i contribuabilului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere. Formularul va fi anexat de echipa de inspectie fiscala la raportul de inspectie fiscala.

Raportul de inspectie fiscala se va intocmi indiferent daca se stabilesc sau nu diferente de obligatii fiscale suplimentare, cu respectarea instructiunilor privind obiectivele minimale pentru fiecare capitol in parte.

Neregulile constatate se vor consemna numai dupa efectuarea tuturor verificarilor si investigatiilor fiscale privind modul de stabilire, de declarare a obligatiilor fiscale, cu precizarea concreta a actelor normative incalcate (articol, alineat) si cu determinarea exacta a influentelor fiscale.

La fiecare abatere constatata se vor inscrie, dupa caz, masurile luate operativ si duse la indeplinire in timpul controlului, cu mentionarea documentelor pe baza carora s-au materializat, urmand ca asupra masurilor ce urmeaza a fi luate in continuare sa se emita "Dispozitie privind masurile stabilite de inspectia fiscala".

Constatarile se vor prezenta sefului de serviciu pe parcursul efectuarii inspectiei fiscale, cu precizarea exacta si documentata a starii de fapt, a temeiului de drept si a influentelor fiscale.

La raportul de inspectie fiscala se anexeaza:

-pentru fiecare impozit, taxa si contributie care a facut obiectul verificarii: situatii, tabele, copii de pe documente si note explicative necesare sustinerii constatarilor;
-pentru fiecare obligatie fiscala la care s-au constatat diferente suplimentare ale bazei de impozitare de catre organele de inspectie fiscala se anexeaza o situatie privind termenul scadent al obligatiilor fiscale principale aferente bazelor de impozitare stabilite suplimentar; situatia cuprinde si diferentele de obligatii fiscale datorate la anumite termene de plata, inclusiv in cazurile in care la finalizarea inspectiei fiscale organele fiscale nu stabilesc obligatii fiscale principale suplimentare pentru perioada verificata. Situatia cuprinde date referitoare la obligatia fiscala principala defalcata pe fiecare perioada impozabila verificata si termenele scadente, in vederea calcularii obligatiilor fiscale accesorii de catre organul fiscal competent;
-procese-verbale pentru consemnarea unor constatari in timpul inspectiei fiscale;
-procese-verbale incheiate ca urmare a unor controale inopinate/constatare la fata locului/controale incrucisate, in situatia in care constatarile inscrise in acestea au influenta in stabilirea situatiei de fapt fiscale la contribuabilul verificat;
-procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor;
-orice documente intocmite pentru instiintarea contribuabilului, solicitarea de documente din partea acestuia sau obtinerea de informatii pentru fundamentarea constatarilor.

Inainte de discutia finala cu contribuabilul, raportul de inspectie fiscala, in forma sa preliminara, va fi discutat cu seful de serviciu si conducatorul activitatii de inspectie fiscala competent. In cazul in care se constata ca au fost inscrise fapte care nu sunt temeinic argumentate sau cuprind erori, din punctul de vedere al motivelor de fapt sau temeiului de drept, seful de serviciu sau, dupa caz, conducatorul activitatii de inspectie fiscala dispune corectarea raportului de inspectie fiscala, in masura in care echipa de inspectie nu este in contradictie cu seful de serviciu si/sau cu conducatorul activitatii de inspectie fiscala fata de constatarile din raportul de inspectie fiscala.

In situatia in care echipa de inspectie este in contradictie cu seful de serviciu sau/si conducatorul activitatii de inspectie fiscala fata de constatarile din raportul de inspectie fiscala, se va intocmi o Nota privind constatarile in divergenta.

Solutionarea divergentelor intre organele fiscale are ca scop stabilirea corecta a starii de fapt fiscale la un contribuabil verificat prin consensul opiniilor intre reprezentantii echipei de inspectie fiscala, seful de serviciu si conducatorul activitatii de inspectie fiscala.

In activitatea de inspectie fiscala sunt intalnite 2 (doua) situatii posibile de solutionare a divergentelor:

A.Solutionarea divergentelor dintre membrii echipei de inspectie fiscala;
B.Solutionarea divergentelor dintre membrii echipei de inspectie fiscala, seful de serviciu coordonator si/sau conducatorul activitatii de inspectie fiscala.


A.Solutionarea divergentelor dintre membrii echipei de inspectie fiscala

a)In cazul unor divergente de opinii intre membrii echipei de inspectie fiscala, competenta de mediere revine sefului de serviciu.
b)In acest caz echipa de inspectie fiscala va intocmi o nota privind constatarile in divergenta, in care fiecare membru al echipei isi va inscrie opinia. Rezultatul medierii va fi inscris de seful de serviciu in Nota privind constatarile in divergenta, document care va fi arhivat de echipa de inspectie fiscala la dosarul actiunii de inspectie fiscala.
c)Constatarea supusa medierii sefului de serviciu va fi preluata in raportul de inspectie fiscala, in forma ramasa dupa mediere.
d)Analiza constatarilor efectuate de echipa de inspectie fiscala cu seful de serviciu se va face pentru acele constatari care au implicatii fiscale, precum si asupra actiunilor ce trebuie efectuate pentru fundamentarea si finalizarea unor constatari, cum ar fi:
-efectuarea de verificari incrucisate;
-obtinerea de informatii suplimentare;
-solicitarea unui punct de vedere de la directii de specialitate din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau din cadrul Ministerului Finantelor Publice;
-fapte ce intrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni.

B.Solutionarea divergentelor dintre membrii echipei de inspectie fiscala, seful de serviciu coordonator si/sau conducatorul activitatii de inspectie fiscala

a)Echipa de inspectie fiscala va prezenta sefului de serviciu constatarile pe parcursul efectuarii inspectiei fiscale, cu precizarea exacta si documentata a starii de fapt, a temeiului de drept si a influentelor fiscale.
b)Inainte de discutia finala cu contribuabilul, raportul de inspectie fiscala, in forma sa preliminara, va fi discutat cu seful de serviciu. In cazul in care se constata ca au fost inscrise fapte care nu sunt temeinic argumentate sau cuprind erori, din punctul de vedere al motivelor de fapt sau de drept, seful de serviciu poate dispune corectarea raportului de inspectie fiscala.
c)In cazul unor divergente de opinii intre membrii echipei de inspectie fiscala si seful de serviciu coordonator, competenta de mediere revine conducatorului activitatii de inspectie fiscala.
d)In masura in care echipa de inspectie este in contradictie cu seful de serviciu fata de constatarile din raportul de inspectie fiscala, se va completa o nota privind constatarile in divergenta. In Nota privind constatarile in divergenta isi vor inscrie opinia membrii echipei de inspectie fiscala, pe de o parte, si seful de serviciu, pe de alta parte.
e)Dupa intocmirea Notei privind constatarile in divergenta, aceasta va fi inaintata spre aprobare/propunere a unei solutii proprii conducatorului activitatii de inspectie fiscala care coordoneaza actiunea.
f)Conducatorul activitatii de inspectie fiscala poate opta pentru una dintre variantele propuse sau poate propune o solutie proprie, optiunea acestuia fiind obligatorie pentru ambele parti. Rezultatul medierii va fi inscris de catre conducatorul activitatii de inspectie fiscala in Nota privind constatarile in divergenta si acesta poate fi:
-se aproba propunerea echipei de inspectie fiscala;
-se aproba propunerea sefului de serviciu;
-conducatorul activitatii de inspectie fiscala propune o solutie proprie.
g)Solutia stabilita de catre conducatorul activitatii de inspectie fiscala va fi preluata in raportul de inspectie fiscala, inclusiv pentru situatia in care echipa de inspectie fiscala are aceeasi opinie cu seful de serviciu coordonator, opinie contrara cu cea a conducatorului activitatii de inspectie fiscala. Nota privind constatarile in divergenta va fi arhivata la dosarul actiunii de inspectie fiscala.

Raportul de inspectie fiscala se va intocmi in forma finala numai dupa medierea tuturor divergentelor si dupa discutia finala cu contribuabilul si analiza punctului de vedere formulat de acesta.

Punctul de vedere al contribuabilului prezentat la data programata pentru discutia finala (data incheierii inspectiei fiscale) sau in termen de cel mult 5/7 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei fiscale se va anexa la raportul de inspectie fiscala.

In situatia in care, dupa discutia finala, analizarea punctului de vedere al contribuabilului de catre echipa de inspectie fiscala si discutarea acestuia cu seful de serviciu, inainte de intocmirea raportului de inspectie fiscala in forma finala, apar divergente de natura celor prevazute mai sus, se va proceda in mod similar pentru solutionarea acestora, in functie de natura divergentei exemplificata la literele A si B ale punctului mentionat.

Etapa 3. Avizarea raportului de inspectie fiscala

Raportul de inspectie fiscala se avizeaza de catre seful de serviciu coordonator al actiunii de inspectie fiscala numai dupa redactarea sa in forma finala.

In situatii justificate in care, la finalizarea raportului de inspectie fiscala, seful de serviciu care a coordonat activitatea de inspectie fiscala lipseste o perioada mai mare de timp, avizarea raportului de inspectie fiscala se va face de catre inlocuitorul acestuia.

Pentru o buna conlucrare, seful de serviciu sau echipa de inspectie fiscala va informa inlocuitorul sefului de serviciu asupra stadiului de efectuare a inspectiei fiscale, a constatarilor si a problemelor cu care se confrunta aceasta, precum si a masurilor ce trebuie luate in continuare pentru finalizarea inspectiei fiscale.

Avizarea raportului de inspectie fiscala consta in verificarea corectitudinii incadrarii in prevederile legale a constatarilor din raportul de inspectie fiscala, precum si inscrierea numelui si prenumelui sefului de serviciu, data semnarii si semnatura acestuia.

Etapa 4. Aprobarea raportului de inspectie fiscala

Raportul de inspectie fiscala se supune spre aprobare conducatorului activitatii de inspectie fiscala dupa avizarea sa de catre seful de serviciu coordonator al actiunii de inspectie fiscala.

Aprobarea raportului de inspectie fiscala consta in acordul dat asupra modului de incadrare in termenele propuse (durata inspectiei fiscale), asupra modului de prezentare si sustinere a constatarilor, a incadrarii in prevederile legale, semnarea si datarea acestuia.

Data aprobarii raportului de inspectie fiscala de catre conducatorul activitatii de inspectie fiscala reprezinta data finalizarii tuturor actiunilor premergatoare emiterii actelor administrativ-fiscale.

Dupa aprobare, raportul de inspectie fiscala se inregistreaza la registratura activitatii de inspectie fiscala sau ii va fi alocat un numar de inregistrare unic, generat de sistemul informatic, in cazul actelor emise prin intermediul aplicatiilor informatice, si urmeaza sa se emita actul/actele administrativ-fiscal(e).

Ordinul ANAF 4077/2020 aproba si formularul "Instiintare privind discutia finala", conform modelului de mai jos:

AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Directia generala . . . . . . . . . .
Administratia . . . . . . . . . .
Nr. . . . . . . . . . .
Data . . . . . . . . . .

INSTIINTARE PENTRU DISCUTIA FINALA

Domnului/Doamnei . . . . . . . . . ., in calitate de . . . . . . . . . . la . . . . . . . . . ., cu domiciliul fiscal in . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., bl. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., judetul . . . . . . . . . . inregistrata la oficiul registrului comertului cu nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ., C.U.I. nr. . . . . . . . . . .

Va inaintam alaturat proiectul de raport de inspectie fiscala si totodata va instiintam ca in data de . . . . . . . . . ., ora . . . . . . . . . ., la . . . . . . . . . , va avea loc discutia finala asupra constatarilor si consecintelor fiscale, ca urmare a incheierii inspectiei fiscale efectuate in perioada . . . . . . . . . ., la . . . . . . . . . . .

Va informam ca aveti posibilitatea sa va exprimati in scris punctul de vedere cu privire la constatarile organelor de inspectie fiscala, in conformitate cu prevederile art. 9alin. (1)din Legeanr. 207/2015privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

In situatia in care doriti sa renuntati la discutia finala, va rugam sa notificati acest fapt organului de inspectie fiscala, anterior datei programate pentru discutia finala. In acest caz, data incheierii inspectiei fiscale este data notificarii, conform prevederilor art. 130alin. (4)din Legeanr. 207/2015privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

In cazul in care la data si ora stabilite nu va veti prezenta la discutia finala si nu veti notifica despre renuntarea la acest drept, va comunicam ca, potrivit art. 130alin. (4)din Legeanr. 207/2015privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, data de.......... reprezinta data de incheiere a inspectiei fiscale.

De asemenea, va informam ca, indiferent de optiunea dumneavoastra de a va exercita sau nu dreptul de a participa la discutia finala, aveti dreptul sa va prezentati in scris punctul de vedere cu privire la constatarile organului de inspectie fiscala, potrivit prevederilor art. 130alin. (5)din Legeanr. 207/2015privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Avizat,
Sef serviciu,
. . . . . . . . . .
(numele si prenumele, semnatura)
Echipa de inspectie fiscala,
. . . . . . . . . .
(functia, numele si prenumele, semnatura)

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x