Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 9 Mai 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Deducere TVA. Baza de impozitare

valabil la 16 Dec 2009
Georgeta Serban Matei Raspuns oferit de
Georgeta Serban Matei

Consultant fiscal si expert contabil

Intrebare:

In cazul in care am hotarare judecatoreasca pentru falimentul unui client de la care am de recuperat o creanta, cand pot sa-mi deduc TVA-ul aferent creantei respective?


Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: peste 50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 2562

Raspuns: Pentru astfel de situatii nu se exercita dreptul de deducere, dar se poate ajusta baza de impozitare a TVA aferenta facturii neincasate.

Firma dvs. poate efectua ajustarea bazei de impozitare aferente livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii efectuate anterior deschiderii procedurii de insolventa a debitorului numai in situatia in care exista o hotarare definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii de declarare a falimentului. Deci, pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA nu este suficienta existenta sentintei pronuntata de judecatorul-sindic prin care se decide intrarea in faliment, fie prin procedura generala, fie prin procedura simplificata.

Astfel, baza de impozitare inscrisa intr-o factura emisa initial catre un client bun platnic la momentul faptului generator, poate fi redusa partial sau total in situatia in care contravaloarea acesteia nu se mai poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Reducerea bazei de impozitare se efectueaza la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 411 existent la data inceperii formalitatilor de declarare in stare de faliment a clientului dvs.

Prin ajustarea bazei de impozitare se reduce in mod corespunzator si suma TVA colectata initial, la data emiterii facturii.

Din punct de vedere fiscal, ajustarea bazei de impozitare este permisa prin articolul 138 litera d) din Codul fiscal si poate fi efectuata numai dupa data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei si numai daca hotararea respectiva a ramas definitiva si irevocabila.

Ajustarea bazei de impozitare a TVA este posibila numai daca beneficiarul a fost declarat in stare de insolventa ulterior livrarii bunurilor si prestarii serviciilor.
Din punct de vedere fiscal, procedura de ajustare a bazei de impozitare impune emiterea obligatorie a unei facturi de ajustare prin care se inscrie cu semnul minus atat baza de impozitare cat si TVA aferenta.

Obligativitatea emiterii unei facturi rezulta din prevederile articolului 159 ,,Corectarea documentelor,, alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea ,,In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).,,. Prin litera d) este permisa ajustarea ,,in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.,,

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Codul fiscal

21Apr2024

Prelucrare bunuri in lohn. Sistem RO e-Transport

de Constanta Popa valabil la 21 Apr 2024
Intrebare: Firma in cauza asambleaza cabluri (lohm). In vederea asamblarii acestor cabluri se primeste materii prime si materiale din spatiul comunitar, se efectueaza asamblarea acestor materii prime si materiale, iar produsul finit cablu cu stecher se livreaza inapoi in comunitate.1. Trebuie sa obtinem codul UIT pentru transportul care aduce materiilor prime si materialelor pentru asamblat?2. Daca ...
02Apr2024

Regimuri fiscale pentru firmele cu acelasi asociat. Optiunea pentru microintreprindere

de Liviu Sapunaru valabil la 02 Apr 2024
Intrebare: I. Doamna V. Detine ca asociat unic doua SRL-uri care la 31.12.2023 au obtinut venituri cumulate in total de 506.068 euro, dupa cum urmeaza:- firma a = 469.412 euro (microintreprindere, avand 1 angajat la norma intreaga);- firma b = 36.656 euro, insa aceasta firma si-a suspendat activitatea incepand din 22.12.2023, data la care a ramas si fara angajat, trecand astfel la impozit pe ...
01Apr2024

Analiza propunerii de modificare a Codului fiscal privind microintreprinderile si legaturile intre societati

de Liviu Sapunaru valabil la 01 Apr 2024
Intrebare: 1. Sotul este asociat 100% intr-o societate platitoare de impozit pe profit care a depasit CA de 500.000 euro la 31.12.2023. Sotia este asociat 100% intr-o alta societate platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, cu CA 15.000 de euro la 31.12.2023. Firma sotiei devine platitoare de impozit pe profit?2. Un alt asociat detine 100% dintr-o societate cu o CA de 3 500 000 euro la ...
18Mar2024

Lista BRFR e-Transport actualizata

de Anca Bilas valabil la 18 Mar 2024
Intrebare: Care este lista completa a bunurilor cu risc fiscal ridicat pentru RO e-Transport, incepand cu 1 martie 2024?
13Mar2024

Inchiriere imobile. Compensare chirie

de Vera Constantin valabil la 13 Mar 2024
Intrebare: 30.11.2019 - s-a incheiat un contract de chirie (bunuri mobile si imobile) al carui pret initial a fost stabilit la valoarea cheltuielilor lunare, urmand sa se regularizeze in baza unui raport de evaluare. Conform conventiei au fost emise facturi (cu TVA) pentru perioada decembrie 2019 - octombrie 2023 la nivelulcosturilor.In anul 2022 s-a finalizat raportul de evaluare al chiriei in baza ...
21Feb2024

Tratament fiscal colectare bani in cont reprezentand donatii

de Anca Bilas valabil la 21 Feb 2024
Intrebare: Un preot persoana fizica fara nicio forma de organizare primeste prin banca donatii in mod constant de la persoane fizice. Cu banii stransi din donatii cumpara alimente si produse de igiena pe care le doneaza persoaneler nevoiase. Preotul nu obtine niciun venit din aceasta actiune. Ce implicatii financiare contabile si juridice are aceasta actiune a preotului?
x