Deducere TVA. Baza de impozitare
In cazul in care am hotarare judecatoreasca pentru falimentul unui client de la care am de recuperat o creanta, cand pot sa-mi deduc TVA-ul aferent creantei respective?
Raspuns:
Pentru astfel de situatii nu se exercita dreptul de deducere, dar se poate ajusta baza de impozitare a TVA aferenta facturii neincasate.
Firma dvs. poate efectua ajustarea bazei de impozitare aferente livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii efectuate anterior deschiderii procedurii de insolventa a debitorului numai in situatia in care exista o hotarare definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii de declarare a falimentului. Deci, pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA nu este suficienta existenta sentintei pronuntata de judecatorul-sindic prin care se decide intrarea in faliment, fie prin procedura generala, fie prin procedura simplificata.
Astfel, baza de impozitare inscrisa intr-o factura emisa initial catre un client bun platnic la momentul faptului generator, poate fi redusa partial sau total in situatia in care contravaloarea acesteia nu se mai poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Reducerea bazei de impozitare se efectueaza la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 411 existent la data inceperii formalitatilor de declarare in stare de faliment a clientului dvs.
Prin ajustarea bazei de impozitare se reduce in mod corespunzator si suma TVA colectata initial, la data emiterii facturii.
Din punct de vedere fiscal, ajustarea bazei de impozitare este permisa prin articolul 138 litera d) din Codul fiscal si poate fi efectuata numai dupa data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei si numai daca hotararea respectiva a ramas definitiva si irevocabila.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA este posibila numai daca beneficiarul a fost declarat in stare de insolventa ulterior livrarii bunurilor si prestarii serviciilor.
Din punct de vedere fiscal, procedura de ajustare a bazei de impozitare impune emiterea obligatorie a unei facturi de ajustare prin care se inscrie cu semnul minus atat baza de impozitare cat si TVA aferenta.
Obligativitatea emiterii unei facturi rezulta din prevederile articolului 159 ,,Corectarea documentelor,, alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea ,,In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).,,. Prin litera d) este permisa ajustarea ,,in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.,,
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!