Din 2016, termenul legal pentru rambursarea TVA poate ajunge si la 9 luni
19 Oct 2015
La capatul unui lung proces de consultari care a inceput in vara anului 2013 in cadrul grupului de lucru special constituit la nivelul Ministrului de Finante si ulterior in Parlament in cadrul comisiilor de specialitate a rezultat o noua versiune a Codului de Procedura Fiscala ce urmeaza sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2016.
Este cea mai substantiala modificare efectuata asupra acestui cod dupa 12 ani de la intrarea sa in vigoare la 1 ianuarie 2004.
Noile modificari aduse Codului de procedura fiscala au efecte atat pozitive, dar si negative asupra contribuabililor incepand cu 1 ianuarie.
Iata cele mai importante modificari pe le aduce actul normativ si impactul acestora asupra contribuabililor.
Inspectia fiscala
O modificare pozitiva o reprezinta incetarea inspectiei fiscale in situatia in care aceasta depaseste dublul duratei legale de desfasurare. Totusi, in cazul marilor contribuabili, o inspectie fiscala nu va putea depasi 1 an si sase luni, avand in vedere posibilitatea de suspendare a inspectiei doar pe o perioada de maxim 6 luni.
Penalitatea de nedeclarare
Pe de alta parte, un impact negativ il reprezinta introducerea penalitatii de nedeclarare, neexistand o diferentiere intre nedeclarare si sub-declarare. Astfel, nivelul accesoriilor pentru stabilirea de sume suplimentare la plata prin decizie de impunere ajunge din nou la 0.1% pe zi de intarziere (36% pe an).
Rambursarea TVA
„Termenul legal in care urmeaza sa se efectueze rambursarea TVA a fost majorat de la 45 de zile la 90 de zile in situatia solutionarii unui decont de TVA cu control anticipat. Mai mult, termenul de 90 de zile poate fi prelungit la randul sau cu inca 6 luni in situatia in care este necesara verificarea declaratiilor efectuate in sistemul VIES sau sunt necesare informatii de la autoritatile fiscale din alte state. Se ajunge astfel la un termen legal de 9 luni in care se poate solutiona o cerere de rambursare a TVA, fara posibilitatea pentru contribuabil de a cere dobanzi pentru rambursarea cu intarziere a TVA”, precizeaza Emanuel Bancila, liderul practicii de dispute si litigii fiscale din cadrul Radu si Asociatii.
Termenul de prescriptie
O noua modificare importanta priveşte curgerea termenului de prescripţie a dreptului organului de inspecţie fiscala de a stabili obligaţiile fiscale. Astfel, daca pana acum termenul de 5 ani curgea de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanţa fiscala, existand diferenţe semnificative intre contribuabili şi autoritaţile fiscale in interpretarea momentului la care se considera ca s-a nascut creanţa fiscala, prin modificarile aduse s-a dorit o clarificare a acestui moment, stabilindu-se ca data de inceput a termenului de prescripţie data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligaţia fiscala.
„Rezulta ca, pentru taxele şi impozitele pentru care baza impozabila se stabileşte anual (impozit pe venit, impozit pe profit), autoritatea fiscala va putea efectua inspecţia fiscala şi stabili obligaţii fiscale intr-un interval de 5 ani şi 6 luni de la stabilirea acesteia (incheierea exerciţiului financiar), iar pentru taxe şi impozite pentru care baza impozabila se stabileşte lunar (TVA), termenul poate fi şi de 6 ani şi 4 luni de la data stabilirii bazei impozabile (de exemplu pentru taxa aferenta lunii ianuarie)”, a menţionat Lucian Tanase, Manager in cadrul Radu si Asociatii.
Procedura de contestare
In ceea ce priveste procedura de contestare, modificarile aduse prin Noul Cod de procedura fiscala reusesc, in mare masura, sa rezolve o serie de probleme practice.
„In primul rand, contribuabilul va dispune de un termen de 45 de zile pentru formularea contestatiei fiscale – termen mai generos fata de actuala reglementare, care permite astfel o pregatire mai temeinica a argumentatiei fiscale si juridice precum si identificarea eventualelor probe noi ce ar putea fi folosite impotriva actului contestat. n al doilea rand, salutam introducerea unei prevederi ce permite contribuabilului sa solicite sa-si sustina verbal contestatia fiscala in fata organului de solutionare. Pe de alta parte insa, Noul Cod de procedura fiscala nu a mai preluat textul ce permitea contribuabilului sa conteste inclusiv „lipsa actului”, aspect ce poate genera interpretari contrare si viitoare dispute intre contribuabil si autoritati”, a explicat Alex Slujitoru, Manager in cadrul Radu si Asociatii.
Este cea mai substantiala modificare efectuata asupra acestui cod dupa 12 ani de la intrarea sa in vigoare la 1 ianuarie 2004.
Noile modificari aduse Codului de procedura fiscala au efecte atat pozitive, dar si negative asupra contribuabililor incepand cu 1 ianuarie.
Iata cele mai importante modificari pe le aduce actul normativ si impactul acestora asupra contribuabililor.
Inspectia fiscala
O modificare pozitiva o reprezinta incetarea inspectiei fiscale in situatia in care aceasta depaseste dublul duratei legale de desfasurare. Totusi, in cazul marilor contribuabili, o inspectie fiscala nu va putea depasi 1 an si sase luni, avand in vedere posibilitatea de suspendare a inspectiei doar pe o perioada de maxim 6 luni.
Penalitatea de nedeclarare
Pe de alta parte, un impact negativ il reprezinta introducerea penalitatii de nedeclarare, neexistand o diferentiere intre nedeclarare si sub-declarare. Astfel, nivelul accesoriilor pentru stabilirea de sume suplimentare la plata prin decizie de impunere ajunge din nou la 0.1% pe zi de intarziere (36% pe an).
Rambursarea TVA
„Termenul legal in care urmeaza sa se efectueze rambursarea TVA a fost majorat de la 45 de zile la 90 de zile in situatia solutionarii unui decont de TVA cu control anticipat. Mai mult, termenul de 90 de zile poate fi prelungit la randul sau cu inca 6 luni in situatia in care este necesara verificarea declaratiilor efectuate in sistemul VIES sau sunt necesare informatii de la autoritatile fiscale din alte state. Se ajunge astfel la un termen legal de 9 luni in care se poate solutiona o cerere de rambursare a TVA, fara posibilitatea pentru contribuabil de a cere dobanzi pentru rambursarea cu intarziere a TVA”, precizeaza Emanuel Bancila, liderul practicii de dispute si litigii fiscale din cadrul Radu si Asociatii.
Termenul de prescriptie
O noua modificare importanta priveşte curgerea termenului de prescripţie a dreptului organului de inspecţie fiscala de a stabili obligaţiile fiscale. Astfel, daca pana acum termenul de 5 ani curgea de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanţa fiscala, existand diferenţe semnificative intre contribuabili şi autoritaţile fiscale in interpretarea momentului la care se considera ca s-a nascut creanţa fiscala, prin modificarile aduse s-a dorit o clarificare a acestui moment, stabilindu-se ca data de inceput a termenului de prescripţie data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligaţia fiscala.
„Rezulta ca, pentru taxele şi impozitele pentru care baza impozabila se stabileşte anual (impozit pe venit, impozit pe profit), autoritatea fiscala va putea efectua inspecţia fiscala şi stabili obligaţii fiscale intr-un interval de 5 ani şi 6 luni de la stabilirea acesteia (incheierea exerciţiului financiar), iar pentru taxe şi impozite pentru care baza impozabila se stabileşte lunar (TVA), termenul poate fi şi de 6 ani şi 4 luni de la data stabilirii bazei impozabile (de exemplu pentru taxa aferenta lunii ianuarie)”, a menţionat Lucian Tanase, Manager in cadrul Radu si Asociatii.
Procedura de contestare
In ceea ce priveste procedura de contestare, modificarile aduse prin Noul Cod de procedura fiscala reusesc, in mare masura, sa rezolve o serie de probleme practice.
„In primul rand, contribuabilul va dispune de un termen de 45 de zile pentru formularea contestatiei fiscale – termen mai generos fata de actuala reglementare, care permite astfel o pregatire mai temeinica a argumentatiei fiscale si juridice precum si identificarea eventualelor probe noi ce ar putea fi folosite impotriva actului contestat. n al doilea rand, salutam introducerea unei prevederi ce permite contribuabilului sa solicite sa-si sustina verbal contestatia fiscala in fata organului de solutionare. Pe de alta parte insa, Noul Cod de procedura fiscala nu a mai preluat textul ce permitea contribuabilului sa conteste inclusiv „lipsa actului”, aspect ce poate genera interpretari contrare si viitoare dispute intre contribuabil si autoritati”, a explicat Alex Slujitoru, Manager in cadrul Radu si Asociatii.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
13Nov2017
Analiza OUG 79 - Impunerea veniturilor din salarii in 2018
de
PortalContabilitate.ro
13 Nov 2017
28Sep2017
OG 23/2017 privind plata defalcata a TVA. Intre A FI sau a NU FI
de
PortalContabilitate.ro
28 Sep 2017
05Sep2017
Top 7 modificari in Codul de procedura fiscala aduse de OG nr. 30/2017
de
PortalContabilitate.ro
05 Sep 2017
01Sep2017
Plata defalcata a TVA. Mecanism imbunatatit de colectare si de reducere a evaziunii fiscale
de
PortalContabilitate.ro
01 Sep 2017
28Aug2017
Codul de Procedura Fiscala se modifica. Noile prevederi anuntate de Ministerul Finantelor
de
PortalContabilitate.ro
28 Aug 2017