Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • D101. Corelatii randuri
    Care ar fi calculul corect pentru impozitul pe profit daca am urmatoarele date: - pierdere rand 39 D101 an 2022 = 46.316 - randul 40 D101 anul 2022 = (- 41.024) - aceasta reprezinta pierderea fiscala care o preiau in D101 anul 2023 randul...
    mai mult

Institutii publice: se introduce un nou tip de audit

30 Aug 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: ORDONANTA pentru modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern

Publicare: in Monitorul oficial nr 845/29.08.2022

Principalele modificari la Legea privind auditul public intern

1. Redefineste certificatul de atestare si institutia publica mica
  • certificat de atestare reprezinta document emis de Ministerul Finantelor, prin Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), care certifica indeplinirea conditiilor necesare si ofera dreptul ca o structura asociativa a autoritatilor publice locale sa asigure functia de audit public intern in sistem de cooperare;
  • institutie publica mica — institutia care efectueaza anual cheltuieli de cel mult 500.000 de lei pe o perioada de 3 ani consecutiv.
2. Din Comitetul pentru Audit Public Intern (CAPI) pe langa Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), organism cu caracter consultativ, pentru a actiona in vederea definirii strategiei si a imbunatatirii activitatii de audit public intern in sectorul public va face parte si un reprezentant al Curtii de Conturi a Romaniei.

3. Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI) are ca atributii:
  • verifica respectarea de catre compartimentele de audit public intern, inclusiv de catre cele organizate la nivelul structurilor asociative, a normelor, instructiunilor, precum si a Codului privind conduita etica a auditorului intern, prin evaluarea activitatii acestora si in situatia in care se constata nerespectarea reglementarilor propun masurile corective necesare imbunatatirii activitatilor. Pentru faptele care constituie abateri disciplinare informeaza conducerea entitatii pentru aplicarea sanctiunilor in conformitate cu regulamentul intern de organizare;
  • coordoneaza sistemul de recrutare in domeniul auditului public intern, sistemul de atestare a structurilor asociative ale autoritatilor publice locale, precum si sistemul de formare profesionala a auditorilor interni din entitatile publice;
4.  Institutiile publice centrale care efectueaza in cursul unui exercitiu bugetar cheltuieli mai mari de 2.000.000.000 de lei trebuie sa constituie un comitet de audit intern pentru a actiona in vederea cresterii eficientei activitatii de audit public intern.

5.  Institutiile publice care efectueaza in cursul unui exercitiu bugetar cheltuieli mai mici de 2.000.000.000 de lei pot constitui comitete de audit intern in scopul cresterii eficientei activitatii de audit intern.

6. Compartimentul de audit public intern se constituie distinct in subordinea directa a conducatorului entitatii sau a organului de conducere colectiva/colegiala, dupa caz.

7. Compartimentul de audit public intern este dimensionat, ca numar de auditori interni, pe baza volumului de activitate, marimii si complexitatii entitatii si a entitatilor aflate in subordinea, in coordonarea sau sub autoritatea entitatii publice, tinand cont de atributiile si competentele prevazute in actele de infiintare, organizare si functionare ale acesteia si avand in vedere riscurile asociate activitatilor desfasurate de entitatea publica.

8. Cu cel putin 30 de zile lucratoare inainte de emiterea deciziei privind modificarea compartimentului de audit public intern, reducerea numarului de posturi de auditori interni sau desfiintarea compartimentului, conducatorul entitatii informeaza UCAAPI si Curtea de Conturi a Romaniei.

9. Se introduce un nou tip de audit - auditul tehnologiilor informationale, care examineaza si evalueaza riscurile, politicile, procedurile, operatiunile, aplicatiile, managementul datelor si infrastructura entitatii publice in domeniul tehnologiei informatiei.

10. Auditul public intern se exercita asupra tuturor activitatilor desfasurate intr-o entitate publica, cel putin o data la 4 ani, inclusiv asupra activitatilor entitatilor aflate in subordinea, in coordonarea sau sub autoritatea acesteia, dupa caz, iar prioritizarea misiunilor de audit intern se face pe baza analizei de risc si a solicitarilor Curtii de Conturi a Romaniei.  Prin exceptie, la elaborarea planului multianual, conducatorul entitatii sau organul de conducere colectiva/colegiala poate aproba depasirea termenului de 4 ani, cu cel mult un an, la propunerea fundamentata a conducatorului compartimentului de audit public intern.

11. Proiectul planului multianual, respectiv proiectul planului anual de audit public intern se elaboreaza de catre compartimentul de audit public intern, pe baza evaluarii riscului asociat diferitelor structuri, activitati, programe/proiecte sau operatiuni, precum si prin preluarea sugestiilor conducatorului entitatii publice, prin consultare cu entitatile publice ierarhic superioare, tinand seama de solicitarile si recomandarile Curtii de Conturi a Romaniei si ale organismelor Comisiei Europene.

12.  Obiectivele misiunii de audit public intern sunt definite cu claritate, pentru fiecare misiune in parte, in functie de rezultatul evaluarii riscului si al controlului intern si abordeaza procesele de management al riscului, de control si de guvernanta asociate domeniului auditabil.

13.  Aspectele acceptate, precum si cele ramase in divergenta in urma reuniunii de conciliere se descriu si se justifica in raportul de audit public intern, intr-o sectiune distincta.

14. Conducatorul compartimentului de audit public intern, dupa asumarea prin semnatura a raportului de audit public intern si a rezultatelor reuniunii de conciliere, il transmite pentru analiza si avizare:

a) conducatorului entitatii publice care a aprobat misiunea;
b) numai conducatorului entitatii publice locale care isi asigura activitatea de audit prin cooperare, pentru misiunile de audit public intern proprii, si nu informeaza alte persoane fizice sau juridice, cu exceptia celor prevazute de lege, despre date, fapte sau situatii constatate cu ocazia desfasurarii misiunilor;
c) conducatorului institutiei publice mici.

15. In termen de 45 de zile lucratoare de la data primirii raportului de audit public intern, persoanele competente avizeaza raportul de audit public intern.  Neinsusirea partiala sau in totalitate a recomandarilor de catre persoanele competente se motiveaza in scris, iar motivarea se comunica compartimentului de audit public intern.

16. Auditorii interni trebuie sa isi indeplineasca atributiile in mod obiectiv si independent, cu profesionalism si integritate, astfel incat prin activitatea de audit desfasurata sa adauge valoare si sa ajute la imbunatatirea activitatii entitatii publice, conform cadrului normativ in vigoare, normelor si procedurilor specifice activitatii de audit public intern.

17.  Auditorii interni au obligatia sa isi imbunatateasca cunostintele, abilitatile si valorile in cadrul formarii profesionale continue, care se realizeaza prin:
a) participarea, cu acordul conducatorului entitatii publice, la cursuri si seminare pe teme specifice domeniului cadrului de competente al auditului public intern sau domeniului entitatii publice;
b) studii individuale pe teme aprobate de conducatorul compartimentului de audit public intern;
c) elaborarea si publicarea de materiale de specialitate.”

18.  Conducatorul compartimentului de audit public intern elaboreaza, anual, planul de formare profesionala a auditorilor interni, aprobat de conducatorul entitatii publice si urmareste realizarea acestuia.”

19. Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei urmatoarele fapte:
  • neelaborarea de catre conducatorul compartimentului de audit public intern a raportului anual al activitatii de audit public intern, pana la data de 15 martie a anului urmator pentru anul incheiat;
  • neavizarea de catre persoanele competente, in termen de 45 de zile lucratoare, a raportului de audit public intern
20. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se face:

a) de catre reprezentantii imputerniciti ai Ministerului Finantelor, pentru contraventiile prevazute la art. 23 lit. b), c) si e), constatate la entitatile publice la care conducatorul exercita calitatea de ordonator principal de credite;
b) de catre reprezentantii imputerniciti ai organului ierarhic superior, la nivelul entitatilor publice aflate in subordine, in coordonare sau sub autoritate, pentru contraventiile prevazute la art. 23 lit. b), c) si e);”.
c) de catre reprezentantii imputerniciti de conducatorul entitatii publice, pentru contraventiile prevazute la art. 23 lit. d).
d) de catre reprezentanti ai Curtii de Conturi pentru contraventiile prevazute la art. 23 lit. a), f) si g).”

Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta se fac dupa 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.

In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, prin ordin al ministrului finantelor se aproba metodologia de emitere a certificatului de atestare a structurilor asociative ale autoritatilor publice locale in vederea asigurarii activitatii de audit public intern in sistem de cooperare.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x