Legea responsabilitatii fiscale, in sfarsit in vigoare. Vezi ce contine.
22 Apr 2010
Ceruta imperios de FMI si ciuntita fata de forma initiala a Ministerului de Finante, legea responsabilitatii fiscal-bugetare a aparut in sfarsit in Monitorul Oficial, cu numarul 69. Principalele prevederi ale legii care ar trebui sa puna ordine in cheltuirea banului public.
-Cheltuielile totale ale bugetului general consolidat nu pot creste mai mult decit Produsul Intern Brut prognozat, pentru nici dintre cei trei ani acoperiti de strategie fiscal-bugetara.
-In cazul cresterii cotelor de impozitare, cresterea nominala a cheltuielilor totale ale bugegului consolidat va fi cel mult egala cu cresterea nominala a veniturilor. Cheltuielile pot creste doar in anul urmator celui in care au fost majorate impozitele.
-Cheltuielile pentru investitii nu pot fi utilizate pentru cheltuieli curente.
-Daca soldul pozitiv al bugetului va fi mai mare decat cel prognozat, diferenta va fi folosita pentru diminuarea datoriei publice din anii precedenti.
-Cu sase luni inainte de expirarea mandatului Guvernului, nu pot fi promovate acte normative care conduc la cresterea cheltuielilor de personal sau a pensiilor.
-Totalul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat nu poate fi majorat pe parcursul anului bugetar, cu ocazia rectificarilor
-Ministerul Finantelor stabileste tinte trimestriale pentru cheltuielile de personal, care nu pot fi depasite de ordonatorii de credite decat in cazuri exceptionale si, chiar si atunci, sumele trebuie economisite in trimestrul urmator, chiar daca pentru asta vor trebui facute concedieri. In cazul in care ordonatorul de credite care a depasit plafonul nu se conformeaza, va primi bani mai putini de la Ministerul de Finante.
-Ministerul Finantelor trebuie sa prezinte, in fiecare an, tinte trimestriale de colectare a veniturilor (detaliate pe tipuri de venituri) si de recuperare a arieratelor fiscale
-Nu se pot face mai mult de doua rectificari bugetare pe an, iar acestea nu pot avea loc in primele sase luni ale anului.
-La rectificare, cheltuielile bugetare pot fi suplimentate doar pentru plata datoriei publice sau a contributiei Romaniei la bugetul UE.
-Pana la data de 30 mai a fiecarui an, Guvernul trebuie sa aprobe strategia fiscal-bugetara pentru urmatorii trei ani, care contine limite de cheltuieli si de finantari calculate ca procent din PIB. Guvernul trebuie sa depuna si un proiect de lege pentru aprobarea acestor limite.
-La elaborarea bugetului anual, Ministerul Finantelor poate respinge orice propunere a ordonatorilor principali de credite, daca ea nu este in concordanta cu strategia fiscal-bugetara.
-Legea bugetului trebuie sa contina tintele fiscale din acel an si pentru urmatorii doi ani, atat ca valoare nominala, cat si ca procent din PIB.
-Guvernul va prezenta semestrial si anual rapoarte detalitate privind executia bugetului si, cu 60 de zile inainte de expirarea mandatului sau, va prezenta un raport amplu referitor la situatia economica si bugetara.
-Cu 60 de zile inainte de alegerile generale, presedintii partidelor politice pot solicita premierului sau Consiliului Fiscal un calcul al impactului financiar al promisiunilor electorale
-Se infiinteaza Consiliul Fiscal, format din cinci membri (propusi de BNR, Academia Romana, Academia de Studii Economice, Institutul Bancar Roman si Asociatia Romana a Bancilor), numiti de Parlament pentru o perioada de noua ani.
Sursa: money.ro
-Cheltuielile totale ale bugetului general consolidat nu pot creste mai mult decit Produsul Intern Brut prognozat, pentru nici dintre cei trei ani acoperiti de strategie fiscal-bugetara.
-In cazul cresterii cotelor de impozitare, cresterea nominala a cheltuielilor totale ale bugegului consolidat va fi cel mult egala cu cresterea nominala a veniturilor. Cheltuielile pot creste doar in anul urmator celui in care au fost majorate impozitele.
-Cheltuielile pentru investitii nu pot fi utilizate pentru cheltuieli curente.
-Daca soldul pozitiv al bugetului va fi mai mare decat cel prognozat, diferenta va fi folosita pentru diminuarea datoriei publice din anii precedenti.
-Cu sase luni inainte de expirarea mandatului Guvernului, nu pot fi promovate acte normative care conduc la cresterea cheltuielilor de personal sau a pensiilor.
-Totalul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat nu poate fi majorat pe parcursul anului bugetar, cu ocazia rectificarilor
-Ministerul Finantelor stabileste tinte trimestriale pentru cheltuielile de personal, care nu pot fi depasite de ordonatorii de credite decat in cazuri exceptionale si, chiar si atunci, sumele trebuie economisite in trimestrul urmator, chiar daca pentru asta vor trebui facute concedieri. In cazul in care ordonatorul de credite care a depasit plafonul nu se conformeaza, va primi bani mai putini de la Ministerul de Finante.
-Ministerul Finantelor trebuie sa prezinte, in fiecare an, tinte trimestriale de colectare a veniturilor (detaliate pe tipuri de venituri) si de recuperare a arieratelor fiscale
-Nu se pot face mai mult de doua rectificari bugetare pe an, iar acestea nu pot avea loc in primele sase luni ale anului.
-La rectificare, cheltuielile bugetare pot fi suplimentate doar pentru plata datoriei publice sau a contributiei Romaniei la bugetul UE.
-Pana la data de 30 mai a fiecarui an, Guvernul trebuie sa aprobe strategia fiscal-bugetara pentru urmatorii trei ani, care contine limite de cheltuieli si de finantari calculate ca procent din PIB. Guvernul trebuie sa depuna si un proiect de lege pentru aprobarea acestor limite.
-La elaborarea bugetului anual, Ministerul Finantelor poate respinge orice propunere a ordonatorilor principali de credite, daca ea nu este in concordanta cu strategia fiscal-bugetara.
-Legea bugetului trebuie sa contina tintele fiscale din acel an si pentru urmatorii doi ani, atat ca valoare nominala, cat si ca procent din PIB.
-Guvernul va prezenta semestrial si anual rapoarte detalitate privind executia bugetului si, cu 60 de zile inainte de expirarea mandatului sau, va prezenta un raport amplu referitor la situatia economica si bugetara.
-Cu 60 de zile inainte de alegerile generale, presedintii partidelor politice pot solicita premierului sau Consiliului Fiscal un calcul al impactului financiar al promisiunilor electorale
-Se infiinteaza Consiliul Fiscal, format din cinci membri (propusi de BNR, Academia Romana, Academia de Studii Economice, Institutul Bancar Roman si Asociatia Romana a Bancilor), numiti de Parlament pentru o perioada de noua ani.
Sursa: money.ro
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
05Iul2022
OUG nr. 93/2022. La presiunea UE, statul restituie taxele de mediu pentru autoturisme
de
Ionut Jinga
05 Iul 2022
11Apr2022
Hotararea nr. 463/2022. Calcularea comisionului de administrare in cadrul IMM Invest Romania
de
Ionut Jinga
11 Apr 2022
24Nov2021
OMF nr. 1.420/2021. Publicarea si actualizarea informatiilor publicate de Ministerul Finantelor
de
Ionut Jinga
24 Nov 2021
18Nov2021
Ordinul INS nr. 773/2021. Pragurile valorice INTRASTAT pentru 2022
de
Ionut Jinga
18 Nov 2021
11Nov2021
Firmele care nu au depus declaratia privind beneficiarul real pot fi dizolvate
de
Ionut Jinga
11 Nov 2021