Producerea si comercializarea de produse de patiserie. Monografie contabila
valabil la 25 Mai 2018
Intrebare: Societatea X desfasoara urmatoarele activitati:
- fabricare produse patiserie pe baza de comenzi de la clienti,
- comert (vanzarea produselor fabricate) catre persoane juridice cu incasarea prin banca (cu OP/CEC) sau in numerar,
- comert cu amanuntul catre persoane fizice (detine si casa de marcat),
- comert cu amanuntul online (detine site web prin care clientii comanda produsele; avem firma de curierat care livreaza produsele catre clienti si incaseaza contravaloarea bunurilor).
Care este monografia contabila pentru acest flux de activitati si care sunt registrele si documentele ce trebuie intocmite/utilizate? Cum trebuie sa isi organizeza gestiunile? Pentru gestiunea aferenta comertului online doreste sa foloseasca metoda cantitativ-valorica (la cost de achizitie). Societatea fabrica doar pe baza de comanda de la clienti, deci se vinde integral cantitatea fabricata in fiecare zi.
Societatea este obligata sa organizeze contabilitatea de gestiune? Costul de productie la care se inregistreaza produsele fabricate este compus (pentru simplificarea activitatii) din costul materiilor prime si al materialelor conform retetarului. Stocul de produse finite la sfarsitul fiecarei zile este 0. Este obligatoriu sa foloseasca si contul 348? Cum inregistreaza pierderile? Societatea poate vinde catre persoane juridice (pentru care incaseaza prin banca cu OP) fara sa inregistreze aceste vanzari prin casa de marcat sau este obligata sa inregistreze vanzarea prin casa de marcat cu optiunea de incasare OP/CEC?
- fabricare produse patiserie pe baza de comenzi de la clienti,
- comert (vanzarea produselor fabricate) catre persoane juridice cu incasarea prin banca (cu OP/CEC) sau in numerar,
- comert cu amanuntul catre persoane fizice (detine si casa de marcat),
- comert cu amanuntul online (detine site web prin care clientii comanda produsele; avem firma de curierat care livreaza produsele catre clienti si incaseaza contravaloarea bunurilor).
Care este monografia contabila pentru acest flux de activitati si care sunt registrele si documentele ce trebuie intocmite/utilizate? Cum trebuie sa isi organizeza gestiunile? Pentru gestiunea aferenta comertului online doreste sa foloseasca metoda cantitativ-valorica (la cost de achizitie). Societatea fabrica doar pe baza de comanda de la clienti, deci se vinde integral cantitatea fabricata in fiecare zi.
Societatea este obligata sa organizeze contabilitatea de gestiune? Costul de productie la care se inregistreaza produsele fabricate este compus (pentru simplificarea activitatii) din costul materiilor prime si al materialelor conform retetarului. Stocul de produse finite la sfarsitul fiecarei zile este 0. Este obligatoriu sa foloseasca si contul 348? Cum inregistreaza pierderile? Societatea poate vinde catre persoane juridice (pentru care incaseaza prin banca cu OP) fara sa inregistreze aceste vanzari prin casa de marcat sau este obligata sa inregistreze vanzarea prin casa de marcat cu optiunea de incasare OP/CEC?
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 1-10 angajati
• Platitoare TVA: Nu
• Cod CAEN: Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet
Raspuns:
Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara,precum si contabilitatea de gestiune, potrivit nomelor aprobate in acest sens.
Societatile comerciale organizeaza contabilitatea de gestiune potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1826/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cadrul activitatii de productie se utilizeza urmatoarele documente financiar contabile
• Nota de Receptie si Constatare de Diferente
Este document pentru receptia bunurilor aprovizionate, document justificativ pentru incarcare in gestiune si de inregistrare in contabilitate.
Se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
• Bon de consum
Acest document serveste ca document de eliberare din magazie a materiilor prime si materialelor document justificativ de scadere din gestiune, document justificativ de inregistrare in contabilitate.
• Fisa de Magazie
Este document de evidenta la locul de depozitare a intrarilor, iesirilor si stocurilor bunurilor,
Fisele de magazie se tin la fiecare loc de depozitare a valorilor materiale, pe feluri de materiale ordonate pe conturi, grupe, eventual subgrupe sau in ordine alfabetica.
• Retetar
Document utilizat in cadrul productiei alimentare pe baza caruia se stabileste consumul din fiecare categorie de materie prima specifica, necesara realizarii unui produs finit.
- Inregistrarea in contabilitate a aprovizionarilor cu materii prime si materiale, pe baza de factura, nota de receptie si constatare diferente, daca este cazul
% = 401 - valoarea de achizitie
301 Furnizori
Materii prime
3021
Materiale auxiliare
4426
TVA deductibila
- Achizitionarea de materiale consumabile ca servetele, vesela de plastic, caserole, pungi etc
% = 401
3023 Furnizori
Materiale pentru ambalat
3028
Alte materiale nestocabile
4426
TVA deductibil
- plata facturilor
401 = 5121
Furnizori Conturi la banci in lei
Pentru prepararea produselor este necesar sa existe retete de preparare.
Reteta trebuie sa existe pentru fiecare produs.
Pe baza de retetar se stabileste consumul din fiecare categorie de materie prima, unt.... grame, oua .... buc., zahar ...grame, etc necesar pentru obtinerea unei anumite cantitati de produs.
Costul de productie al unui bun cuprinde costul de achizitie a materiilor prime si materialelor consumabile si cheltuielile de productie direct atribuibile bunului.
Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor cuprinde cheltuielile directe aferente productiei, si anume:
-materiale directe, cantitatea se determina pe baza de retetar
- energie consumata in scopuri tehnologice, se repartizeaza pe baza unei chei de repartizare asupra produselor obtinute
- manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, se repartizeaza pe baza unei chei de repartizare asupra produselor obtinute
precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.
Costul unitar pe produs se determina pentru fiecare produs in parte. Determinarea costului de productie face obiectul calculatiei costurilor si a contabilitatii de gestiune.
- pentru consumul materiilor prime si materialelor se intocmeste Bonul de consum.
In bonul de consum se indica denumirea completa a produselor, sortimentul si cantitatea in unitati de masura corespunzatoare.
Iesirea din gestiune a stocurilor se consemneaza de asemenea in Fisa de magazie a stocurilor.
Descarcarea de gestiune a consumului de materii prime si materiale auxiliare se face utilizand una dintre metodele permise de reglementarile contabile conform politicilor contabile adoptate de societate in acest domeniu.
LIFO- ultimul intrat primul iesit
FIFO – primul intrat primul iesit
CMP – Costul mediu ponderat calculat dupa fiecare intrare sau periodic
Inregistrarea consumului de materii prime si materiale auxiliare pe baza de bon de consum intocmit, pentru materiile prime date in consum, in cursul unei zile.
Inregistrarea consumurilor de materii prime
601 = %
Cheltuieli cu materiile prime 301/ analitic faina
Materii prime
301/ analitic zahar
Materii prime
301/ analitic lapte
Materii prime
Etc.
Si a consumurilor de materiale
6021 = 3021/analitic
Cheltuieli cu materialele Materiale auxiliare
auxiliare
Inregistrarea cheltuielilor cu energia electrica, apa si gaze si alte utilitati, pe baza facturilor primite
% = 401
605 Furrnizori
Cheltuieli privind energia si apa
6022
Cheltuieli privind combustibilii
4426
TVA deductibila
Inregistrarea cheltuielilor cu salariile personalului pe baza statelor de salarii,
641 = 421
Cheltuieli cu salariile personalului Personal - salarii datorate
Inregistrarea retinerilor din salarii conform statului de salarii
421 = %
Personal-salarii datorate 4315
Contributia personalului la asigurarile sociale
4315
Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate
444
Impozitul pe venituri de natura salariilor
Inregistrarea obtinerii produsului finit la costul de productie determinat
Pentru inregistrarea produselor finite documentul intocmit este: Bon de predare, transfer, restituire
Inregistrarea produselor finite obtinute la costul de productie determinat
- nr. buc x cost unitar/bucata
345/analitic fiecare produs patiserie = 711 - cost de productie calculat
Produse finite Venituri aferente costurilor
stocurilor de produse
Utilizarea contului 348 este obligatorie numai atunci cand se utilizeaza costul standard.
Metoda costului standard ia in considerare nivelul normal al consumului de materiale si consumabile, al manoperei, si al capacitatii de productie.
Este necesar sa se faca revizuirea periodica a acestor costuri pentru a reflecta realitatea economica.
Fundamentarea costului standard presupune:
- Calculul standardelor pentru materiale si materii prime
Calculul standardelor pentru materiale are la baza consumul standard pentru materiale si preturile de aprovizionare standard.
Relatia de calcul a costului standard la materii prime este :
Cost standard material = consum standard materii prime x pret achizitie
- Calculul standardelor pentru manopera
Calculul standardelor pentru manopera - are la baza normele de timp si tarifele de salarizare standard.
Costul standard pentru manopera se determina astfel:
Cost standard manopera= norma de timp x tariful de salarizare
In situatia in care costul de productie efectiv este mai mare decat cel standard antecalculat, diferenta de pret se inregistreaza in contul 348 ca diferenta de pret nefavorabila
348/analitic = 711
Diferente de pret la produse Venituri aferente costurilor
stocurilor de produse
In situatia in care costul de productie efectiv este mai mic decat cel standard antecalculat, diferenta de pret se inregistreaza in contul 348 ca diferenta de pret favorabila
711 = 348/analitic
Venituri aferente costurilor Diferente de pret la produse
stocurilor de produse
Transferul produselor pentru vanzare
Se intocmeste bonul de predare, transfer, restituire daca laboratorul de productie este in acelasi loc cu locul de desfacere
In cazul utilizarii ca bon de transfer intre doua gestiuni aflate in incinta entitatii, bonul de predare, transfer, restituire se intocmeste pe masura ce se efectueaza transferul.
Transferul se efectueaza numai intre gestiuni din incinta aceleiasi entitati. In cazul gestiunilor dispersate teritorial se intocmeste Avizul de insotire a marfii.
Se intocmeste nota de receptie, constatare diferente pentru receptia bunurilor ca marfuri pentru vanzare
371/ analitic = 345/ analitic
Marfuri Produse finite
Descarcarea diferentelor de pret nefavorabile inregistrate aferente produselor iesite din gestiune
711 = 348
Venituri aferente costurilor Diferente de pret la produse
stocurilor de produse
- Inregistrarea adaosului comercial si a TVA neexigibil
371/analitic produs = %
Marfuri 378
Diferente de pret la marfuri
4428
TVA neexigibil
Vanzarea catre clienti, pe baza bonurilor emise de casa de marcat
Pe bonul fiscal este necesar sa fie mentionat fiecare produs livrat in parte
5311 = %
Casa in lei 707
Venituri din vanzarea marfurilor
4427
TVA colectata
Sau
Inregistrarea vanzarii marfurilor ce cuprinde si valoarea transportului daca acesta este in sarcina cumparatorului:
4111 = %
Clienti/ analitic 707
Venituri din vanzarea marfurilor
708 - transport
Venituri din activitati diverse
4427
TVA colectata
Descarcarea de gestiune a marfurilor vandute
% = 371
607 Marfuri
Cheltuieli privind marfurile
378
Diferente de pret la marfuri
4428
TVA neexigibila
Potrivit art. 25 alin (4) din Codul Fiscal nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.
Aceste cheltuieli sunt deductibile in situatia bunurilor degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii.
In sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.
Pentru constatarea pierderii si consemnarea distrugerii se intocmeste la sfarsitul zilei un proces verbal cu produsele constatate degradate (arse, necomercializabile) in care se consemneaza si distrugerea acestora.
Pe baza acestui proces verbal in care se mentioneaza tipul produselor, cantitatea si costul acestora se inregistreaza descarcarea din gestiune:
711 = 345
In ceea ce priveste incasarea prin banca (virament, nu prin card) a produselor vandute catre persoanele juridice
Potrivit prevederilor art. 1 din HG 804/2017 pentru modificarea normelor de aplicare a OUG 28/1999 aprobate prin HG 479/2003 in sensul art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin operatori economici se intelege persoanele fizice si juridice, intreprinderile familiale, precum si orice alte entitati, cu exceptia institutiilor publice, care incaseaza, pe teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
In sensul art. 1 alin. (1) din ordonanta de urgenta sunt considerate substitute de numerar bonurile de valoare acordate potrivit legii, de tipul tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou si tichetelor de cresa, tichetelor sociale, tichetului Rabla si altele asemenea.
In baza acestor prevederi consider ca bonul fiscal nu se elibereaza pentru sumele incasate prin virament in contul bancar, acestea nefiind incadrate in categoria substitutelor de numerar.
Aceste sume sunt evidentiate in extrasele de cont, iar veniturile din serviciile prestate se evidentiaza prin facturile emise.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Monografii contabile
26Apr2024
Activitate ONG
de
Gabi Popescu
valabil la 26 Apr 2024
Intrebare: O asociatie care promoveaza stiinta in randul copiilor desfasoara activitati atat fara scop patrimonial, cat si activitati economice. 1. Care este monografia contabila pentru o finantare nerambursabila pe care o primeste de la alta ONG in sume de 17.000 lei in vederea derularii de activitati fara scop patrimonial prin care organizeaza de-a lungul a 5 lunii ateliere de stiinta in cadrul unor ...
25Apr2024
Inchiriere obiecte de inventar
de
Elena Garofil
valabil la 25 Apr 2024
Intrebare: Firma inchiriaza placi de cofrare, grinzi de lemn, montanti, ce la achizitie sunt sunt inregistrate pe contul 303 "Obiecte de inventar", intrucat au o durata de viata sub 1 an si care se uzeaza/deterioreaza pe parcursul unui an. La darea in folosinta ele se scad prin nota contabila 603 = 303 .In unele cazuri, clientii nu mai restituie aceste echipamente la sfarsitul perioadei de inchiriere, ...
24Apr2024
Procesare bunuri primite spre prelucrare. Inregistrari contabile
de
Elena Garofil
valabil la 24 Apr 2024
Intrebare: Firma mama A rezidenta fiscal in Romania avand codul CAEN 4637 trimite spre procesare materii prime si materiale, specificatii tehnice pentru procesare (inclusiv reteta, mod de lucru, s.a.) catre compania fiica B rezidenta fiscal in Romania, codul CAEN 1084. 1. Care este monografia contabila la compania mama, respectiv la compania fiica?2. Prestarea de servicii asupra bunurilor mobile ...
13Apr2024
Venituri din legalizare traducere in cazul unui birou de traduceri
de
Anca Bilas
valabil la 13 Apr 2024
Intrebare: Birou de traduceri incaseaza de la persoane fizice, atat contravaloarea traducerilor, cat si contravaloarea legalizarii notariale. Legalizarea costa 50 de lei, iar biorul de traduceri factureaza 60 de lei, legalizarea catre persoana fizica. Cum ar trebui inregistrat in contabilitate incasarea de la persoane fizice in suma de 60 de lei? Aceasta reprezinta un venit al societatii in ...
21Apr2024
Descoperit de card de la o IFN. Inregistrari contabile
de
Otilia-Mihaela Roman
valabil la 21 Apr 2024
Intrebare: Am rugamintea sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru o descoperire de card (cardul fermierului) agricover Credit IFN SA.Operatiuni: - capital;- comisioane bancare;- plata facturi furnizori;- dobanda.
19Apr2024
Cont inregistrare avantaje salariale
de
Anca Bilas
valabil la 19 Apr 2024
Intrebare: O societate are 3 salariate carora le acorda cadou de 8 martie suma de 500 lei net fiecare. Am inregistrat in contabilitate plata astfel:% = 5311 1.500 lei6458 cheltuieli sociale deductibile 5% FS 900 lei - partea neimpozabila425 600 lei - partea care se va impozitaSuma neimpozabila este de 300 lei/salariata, iar diferenta de 200 lei net am impozitat-o prin cumulare cu salariul pe statul ...