Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 8 Martie 2021
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Seminare online
vezi aici toata colectia >>>

Proiect de OUG. Urmeaza modificari importante in Codul fiscal si Legea contabilitatii

Proiect de O.U.G.: va modifica Codul fiscal si Legea contabilitatii

Publicare: pe site-ul www.mfinante.gov.ro, in data de 4 februarie 2021

PROIECT - Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015
privind Codul fiscal si a Legii contabilitatii nr. 82/1991

Care sunt propunerile de modificare a Codului fiscal

1. Referitor la impozitul pe profit

Cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzactii cu o persoana situata intr-un stat care, la data inregistrarii cheltuielilor, este inclus in anexa I din Lista UE a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pentru tranzactiile efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2021, nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal.

Concluzie: Cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzactii cu o persoana situata intr-un stat care, la data inregistrarii cheltuielilor, este inclus in anexa II din Lista UE a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (printre care si Turcia), pentru tranzactiile efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2021, sunt deductibile la calculul rezultului fiscal.

Aceste cheltuieli sunt deductibile chiar incepand cu trimestrul I al anului 2021, respectiv pentru determinarea rezultatului fiscal al anului 2021 in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit. Prevederile se aplica in mod corespunzator si in cazul contribuabililor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic.

2. Referitor la impozitul pe venitul pe venit si contributiile sociale obligatorii (CAS, CASS si CAM)

a. Pentru a beneficia de scutirea de impozit pe venit specifica salariatilor din constructii, la  determinarea ponderii cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, indicatorul cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii cuprinde numai veniturile din activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, iar indicatorul cifra de afaceri totala cuprinde atat veniturile din activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, cat si in afara Romaniei. Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania in scopul realizarii de produse si prestari de servicii, indiferent  de rezidenta beneficiarilor.

Termen de intrare in vigoare: luna urmatoare publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a ordonantei de urgenta.

b. In cazul veniturilor din activitati independente, venitul brut cuprinde sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura, inclusiv valoarea nominala a tichetelor cadou primite potrivit legii, din desfasurarea activitatii.

Termen de intrare in vigoare: data publicarii in M.O a ordonantei de urgenta.

c. Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului de odihna, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul individual si/sau colectiv de munca sau primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, sunt neimpozabile in sensul impozitului pe venit , in masura in care valoarea totala a acestora nu depaseste intr-un an fiscal nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.

d. In cazul avantajelor in bani si/sau in natura primite de la terti ca urmare a prevederilor contractului individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului revine "platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat angajatorul, cu exceptia situatiei persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu angajatori care nu  sunt rezidenti fiscali romani."

Modificarea consta in inlocuirea sintagmei „angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta in Romania” cu sintagma „ nu sunt rezidenti fiscali romani”, in cazul avantajelor de natura salariala in bani si/sau in natura primite de la terti.

e. In cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit, in cazul in care activitatea se desfasoara in cadrul unei asocieri fara personalitate juridica,  termenul de depunere a declaratiei anuale de venit este pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent. Masura are in vedere corelarea termenului de depunere a declaratiei anuale de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale cu termenul de depunere a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru eliminarea disfunctionalitatilor in indeplinirea obligatiilor declarative ale fiecarui membru asociat.

In anul 2021 termenul de depunere a declaratiei anuale de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale este pana la data de 15 martie 2021, inclusiv. In cadrul aceluiasi termen, asociatul desemnat are obligatia transmiterii catre fiecare membru asociat a informatiilor referitoare la venitul impozabil/venitul net/pierdereace ii revine corespunzator cotei de distribuire din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii sau corespunzator cotei de participare, conform contractului de asociere, dupa caz.

f. In categora veniturilor din alte surse sunt incluse biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate pe baza evidentei nominale altor categorii de beneficiari pentru campaniile de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru reclama si publicitate, altele decat cele acordate in schimbul prestarii unei activitati pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II  ”Venituri din activitati independente” sau  cap. III ”Venituri din salarii si asimilate salariilor”. Astfel, au fost eliminate neclaritatile cu privire la posibilitatea incadrarii in categoria veniturilor din alte surse, a veniturilor de natura salariala sau a veniturilor din activitati independente.

g.  Valoarea nominala a tichetelor cadou acordate de catre angajatori/platitori, potrivit legii, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in alte situatii decat cele in care se acorda cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, in limita plafonului de 150 lei pe eveniment pe persoana, intra in baza de calcul al CAS,  CASS si CAM.

h. Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului de odihna, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul individual si/sau colectiv de munca sau primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, nu se cuprinde in baza de calcul al CAS, in masura in care valoarea totala a acestora nu depaseste intr-un an fiscal nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.

De retinut: Prevederile pct. 2 lit c-h se aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare publicarii in Monitorul oficial a ordonantei de urgenta.

3. Propuneri de modificari in domeniul taxei pe valoarea adaugata

a. se poate trece la sistemul TVA la incasare, chiar si in cursul anului inregistrarii in scopuri de TVA. Persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare ulterior, in cursul anului inregistrarii in scopuri de TVA,  aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care si-a exercitat optiunea, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul de 4.500.000 lei.

b. s-a inlocuit in tot cuprinsul Codului fiscal vechiul plafon de 2.250.000 cu noul plafon de 4.500.000 lei privind sistemul TVA la incasare
Persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare este obligata sa aplice sistemul respectiv cel putin pana la sfarsitul anului calendaristic in care a optat pentru aplicarea sistemului, cu exceptia situatiei in care in cursul aceluiasi an cifra de afaceri depaseste plafonul de 4.500.000 lei , caz in care sistemul se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit.

Daca in primul an de aplicare a sistemului TVA la incasare persoana impozabila nu depaseste plafonul de 4.500.000 lei, poate aplica sistemul TVA la incasare pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul de 4.500.000 lei, calculat pentru fiecare an calendaristic in parte, a fost depasit pe parcursul unui an calendaristic. Orice persoana impozabila care a optat pentru aplicarea sistemului TVA la incasare si care nu depaseste in cursul unui an plafonul de 4.500.000 lei poate renunta la aplicarea sistemului respectiv oricand in cursul anului, prin depunerea unei notificari la organul fiscal competent intre data de 1 si 20 ale lunii, cu exceptia primului an in care a optat pentru aplicarea sistemului. Radierea persoanei respective din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza de organele fiscale competente incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea.

Persoana impozabila care nu a depasit in anul calendaristic precedent plafonul cifrei de afaceri de 4.500.000 lei, care opteaza sa aplice sistemul TVA la incasare , trebuie sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 20 inclusiv a lunii anterioare inceperii perioadei fiscale din care va aplica sistemul TVA la incasare, o notificare din care sa rezulte ca cifra de afaceri nu depaseste plafonul de 4.500.000 lei in anul calendaristic precedent si in anul calendaristic in curs, pana la data depunerii notificarii, si ca opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare.

Se considera ca persoana impozabila a optat in mod tacit pentru continuarea aplicarii sistemului TVA la incasare, neavand obligatia sa depuna notificarea, daca in anul precedent a aplicat sistemul TVA la incasare si cifra sa de afaceri nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei.

Persoana impozabila care se inregistreaza in scopuri de TVA in cursul anului si care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA., trebuie sa depuna la organele fiscale competente o notificare din care sa rezulte ca opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare din momentul inregistrarii sale in scopuri de TVA.

Persoana impozabila care se inregistreaza in scopuri de TVA in cursul anului si care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare ulterior inregistrarii in scopuri de TVA, in cursul anului inregistrarii,  trebuie sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 20 inclusiv a lunii anterioare inceperii perioadei fiscale din care va aplica sistemul TVA la incasare, o notificare din care sa rezulte ca cifra de afaceri nu depaseste plafonul de 4.500.000 lei in anul calendaristic in curs, pana la data depunerii notificarii, si ca opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare.

Persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare si care depaseste in cursul anului calendaristic curent plafonul de 4.500.000 lei are obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 20 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care a depasit plafonul, o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri realizata, in vederea schimbarii sistemului aplicat. In situatia in care persoana impozabila care depaseste plafonul nu depune notificarea, aceasta va fi radiata din oficiu de organele fiscale competente, incepand cu data inscrisa in decizia de radiere, din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

Termen intrare in vigoare: 1 martie 2021.

Important! Persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si care au depasit in cursul lunii ianuarie 2021 plafonul de 2.250.000 lei, dar nu au depasit plafonul de 4.500.000 lei, nu vor fi radiate din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, cu exceptia situatiei in care opteaza pentru iesirea din sistem prin depunerea la organul fiscal competent a unei cereri in acest sens pana la data de 1 martie 2021

Propuneri de modificare a Legii contabilitatii nr 82/1991

a. Au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, inclusiv persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente in Romania, precum si persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania. Pana acum, aceasta obligatie o aveau numai subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor juridice  cu sediul in Romania, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate.

b. Situatiile financiare anuale constituie un tot unitar si sunt insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, raportul privind platile catre guverne, in cazul in care reglementarile contabile aplicabile prevad obligatia intocmirii acestuia, precum si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile

c. Situatiile financiare anuale consolidate sunt insotite de raportul consolidat al administratorilor, raportul de audit, precum si raportul consolidat privind platile catre guverne, in cazul in care reglementarile contabile aplicabile prevad obligatia intocmirii acestuia.

d.  Situatiile financiare si raportarile contabile se pastreaza timp de 10 ani.

e. Informatiile cu caracter public, cuprinse in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale, sunt cele publicate pe site-ul Ministerului Finantelor. Acestea se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor si sunt extrase din situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale depuse de entitati la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor.

Ministerul Finantelor, direct sau prin intermediul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, poate incheia protocoale cu autoritati publice si institutii publice si de interes public, institutii de cercetare, institutii de invatamant superior, organisme profesionale reglementate si alte entitati de interes public, avand ca obiect schimbul de informatii, atunci cand actul de infiintare/reglementare a acestora prevede atributii a caror realizare necesita utilizarea informatiilor cuprinse in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale existente in baza de date a Ministerului Finantelor.

f. Nerespectarea obligatiilor de intocmire si depunere a rapoartelor care insotesc situatiile financiare anuale si a situatiilor financiare anuale consolidate constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare

g. Nerespectarea obligatiei privind auditarea situatiilor financiare interimare constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 30.000 lei la 40.000 lei, iar nerespectarea obligatiei privind depunerea situatiilor financiare interimare constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei.

Termen de intrare in vigoare: prevederile de la lit f si g se aplica incepand cu primele raportari efectuate in cursul exercitiului financiar al anului 2021.

De retinut: Restul prevederilor legale pentru care nu sut prevazute termene speciale pentru intrarea in vigoare se vor aplica incepand cu data publicarii in Monitorul oficial a ordonantei de urgenta aflata acum in stadiul de proiect.

Mai jos, va prezentam comunicatul integral al Ministerului de Finante care sintetizeaza cele mai importante modificari propuse:

"Ministerul Finantelor a decis completarea Codului Fiscal si a Legii contabilitatii

In urma consultarilor cu mediul de afaceri, Ministerul Finantelor a lansat astazi un proiect de modificare si completare a Codului Fiscal si a Legii contabilitatii. Dintre masurile propuse spre adoptare, mentionam:

Revizuirea sferei de aplicare a nedeductibilitatii cheltuielilor inregistrate de contribuabilii platitori de impozit pe profit ca urmare a unor tranzactii efectuate cu o persoana situata intr-un stat care este inclus in Lista jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale. Regim fiscal specific se aplica doar statelor listate in anexa I.

Masura este corelata cu modul de implementare a masurilor defensive de catre celelalte state membre ale Uniunii Europene.

Clarificarea modului de determinare a ponderii cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, in cazul entitatilor care desfasoara activitate in domeniul constructiilor atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Prin modificare se clarifica modul de stabilire a indicatorului cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii care cuprinde numai veniturile din activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, precum si a indicatorului cifra de afaceri totala care cuprinde atat veniturile din activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, cat si in afara Romaniei.

Clarificarea si reglementarea explicita a regimului fiscal aplicabil valorii nominale a tichetelor cadou primite de persoanele fizice care obtin venituri de natura salariala. In acest sens se precizeaza tratamentul fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice de catre angajatori/platitori, in afara evenimentelor mentionate explicit de Codul fiscal.

Clarificarea tratamentului fiscal aplicabil avantajelor de natura salariala neimpozabile si care nu se cuprind in baza de calcul al contributiilor sociale in cazul celor primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget.

Masura vizeaza neimpozitarea si neincluderea in baza de calcul al contributiilor sociale a contravalorii serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului de odihna, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora acordate de angajator, in masura in care valoarea totala, intr-un an fiscal, nu depaseste nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.

Se propune pentru anul 2021 ca termenul de depunere a declaratiei anuale de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale sa fie pana la data de 15 martie 2021, inclusiv. In cadrul aceluiasi termen se propune pentru asociatul desemnat obligatia transmiterii catre fiecare membru asociat a informatiilor referitoare la venitul impozabil/venitul net/pierderea ce ii revine corespunzator cotei de distribuire din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii sau corespunzator cotei de participare, conform contractului de asociere, dupa caz.

Reglementarea cadrului de aplicare a sistemului TVA la incasare in noile conditii prevazute de Legea nr. 296/2020, respectiv prin raportare la noul plafon de 4.500.000 lei si cu posibilitatea exercitarii optiunii pentru aplicarea sistemului oricand in cursul anului, prin modificarea corespunzatoare a articolelor din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care fac trimitere la vechiul plafon.

Masura elimina neclaritatile prevederilor legale pentru aplicarea sistemului TVA la incasare.

Mentionarea expresa in aria de aplicabilitate a prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991 a unor categorii de entitati. Aceasta masura asigura corelarea cu prevederile Codului fiscal, prin cuprinderea in aria de aplicabilitate a prevederilor legii contabilitatii a persoanelelor juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente in Romania, precum si persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.

Reglementarea, la nivelul legii contabilitatii, a categoriilor de informatii care au caracter public, precum si a conditiilor in care Ministerul Finantelor poate incheia protocoale avand ca obiect transmiterea unor asemenea informatii. Aceasta masura are in vedere operationalizarea transmiterii de catre Ministerul Finantelor a unor date cuprinse in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale existente in baza de date a ministerului, in baza unor protocoale de colaborare."


alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x