Traseul "offroad" al deductibilitatii TVA la autoturisme
03 Iul 2012
Ce risca firmele daca deduc integral TVA la achizitia de autovehicule? Cine trebuie sa justifice deducerea integrala? Ce TVA va fi colectat la revanzare?
Modificarile repetate ale Codului Fiscal au in general un efect negativ asupra mediului de afaceri. Uneori chiar si cand sunt bineintentionate, efectele secundare coplesesc bunele intentii initiatorilor. Cel mai bune exemplu este reintroducerea deductibilitatii totale a TVA la achizitia de masini, la cheltuielile cu combustibilul si cu reparatiile in cazul folosirii autovehiculului exclusiv in scopul desfasurarii activitatii. Din start, exista cativa pierzatori in urma introducerii acestei prevederi, pentru ca ea este insotita de introducerea deductibilitatii de 50% la masinile folosite si in scop personal si in cazul leasingului. Insa apar si alte intrebari? Cum se va demonstra “folosirea exclusiva in scopul desfasurarii activitatii”? Cine trebuie sa demonstreze, Fiscul sau agentul economic? Ce se intampla in cazul in care o companie a dedus eronat integral TVA? Ce statut va avea din punct de vedere al TVA o operatiune de revanzare a autoviculului pentru care a fost aplicata deducerea de 50%? Ce baza de impozitare va fi luata in calcul la revanzare?
Pana la 1 ianuarie 2012, firmele romanesti au suportat costurile crizei impuse de strategia guvern-FMI inclusiv prin suspendarea, cu cateva exceptii, a deductibilitatilor cu achizitionarea de masini, a cheltuieilor cu combustibilul si cu reparatiile, atat in ceea ce priveste TVA, cat si a impozitului pe profit. Companiile au cautat solutii, cea mai frecventa fiind achizitionarea masinilor prin leasing, scutit de la aplicarea acestei prevederi. Prima zi a anului a venit cu o veste buna din partea guvernului: chiar daca nu se recunostea deductibilitatea acestor cheltuieli in totalitate, se recunostea 50% din valoarea acestora. Iar de la 1 iulie 2012, ultima modificare a Codului Fiscal, parea, cel putin la prima vedere, ca va reninstaura normalitatea: se reintroducea deductibilitatea totala in cazul folosirii autovehicului exclusiv in scopul desfasurarii activitatii.
Insa aparea si prima problema: definirea sintagmei “exclusiv In scopul desfasurarii activitatii economice a persoanei impozabile”. Insa vestea cea mai proasta viza extinderea sferei limitarii deducerii TVA in cazul celor care nu utilizeaza autoturismul “exclusiv in scopul activitatii economice” si asupra leasingului, inchirierii, reparatiilor, intretinerii si altor cheltuieli legate de acesta. Contractele de leasing au fost folosite atat pentru finantare, cat si pentru a evita bariera ridicata in 2009, odata cu introducerea masurii suspendarii deductibilitatilor. Efectul actualelelor modificari va fi probabil o reducere a apetitului companiilor de a-si innoi parcul auto, cu un efect direct asupra pietei auto si in special celei leasingului auto. Daca se dorea combaterea fenomenului achizitionarii de masini scumpe pe firma, se putea introduce un plafon, solutie propusa in 2008 de Gabriel Biris, partener la BirisGoran.
sursa: finantistii.ro
Modificarile repetate ale Codului Fiscal au in general un efect negativ asupra mediului de afaceri. Uneori chiar si cand sunt bineintentionate, efectele secundare coplesesc bunele intentii initiatorilor. Cel mai bune exemplu este reintroducerea deductibilitatii totale a TVA la achizitia de masini, la cheltuielile cu combustibilul si cu reparatiile in cazul folosirii autovehiculului exclusiv in scopul desfasurarii activitatii. Din start, exista cativa pierzatori in urma introducerii acestei prevederi, pentru ca ea este insotita de introducerea deductibilitatii de 50% la masinile folosite si in scop personal si in cazul leasingului. Insa apar si alte intrebari? Cum se va demonstra “folosirea exclusiva in scopul desfasurarii activitatii”? Cine trebuie sa demonstreze, Fiscul sau agentul economic? Ce se intampla in cazul in care o companie a dedus eronat integral TVA? Ce statut va avea din punct de vedere al TVA o operatiune de revanzare a autoviculului pentru care a fost aplicata deducerea de 50%? Ce baza de impozitare va fi luata in calcul la revanzare?
Pana la 1 ianuarie 2012, firmele romanesti au suportat costurile crizei impuse de strategia guvern-FMI inclusiv prin suspendarea, cu cateva exceptii, a deductibilitatilor cu achizitionarea de masini, a cheltuieilor cu combustibilul si cu reparatiile, atat in ceea ce priveste TVA, cat si a impozitului pe profit. Companiile au cautat solutii, cea mai frecventa fiind achizitionarea masinilor prin leasing, scutit de la aplicarea acestei prevederi. Prima zi a anului a venit cu o veste buna din partea guvernului: chiar daca nu se recunostea deductibilitatea acestor cheltuieli in totalitate, se recunostea 50% din valoarea acestora. Iar de la 1 iulie 2012, ultima modificare a Codului Fiscal, parea, cel putin la prima vedere, ca va reninstaura normalitatea: se reintroducea deductibilitatea totala in cazul folosirii autovehicului exclusiv in scopul desfasurarii activitatii.
Insa aparea si prima problema: definirea sintagmei “exclusiv In scopul desfasurarii activitatii economice a persoanei impozabile”. Insa vestea cea mai proasta viza extinderea sferei limitarii deducerii TVA in cazul celor care nu utilizeaza autoturismul “exclusiv in scopul activitatii economice” si asupra leasingului, inchirierii, reparatiilor, intretinerii si altor cheltuieli legate de acesta. Contractele de leasing au fost folosite atat pentru finantare, cat si pentru a evita bariera ridicata in 2009, odata cu introducerea masurii suspendarii deductibilitatilor. Efectul actualelelor modificari va fi probabil o reducere a apetitului companiilor de a-si innoi parcul auto, cu un efect direct asupra pietei auto si in special celei leasingului auto. Daca se dorea combaterea fenomenului achizitionarii de masini scumpe pe firma, se putea introduce un plafon, solutie propusa in 2008 de Gabriel Biris, partener la BirisGoran.
sursa: finantistii.ro
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
28Sep2017
OG 23/2017 privind plata defalcata a TVA. Intre A FI sau a NU FI
de
PortalContabilitate.ro
28 Sep 2017
01Sep2017
Plata defalcata a TVA. Mecanism imbunatatit de colectare si de reducere a evaziunii fiscale
de
PortalContabilitate.ro
01 Sep 2017
21Aug2017
Plata defalcata a TVA, amanata pana la 1 ianuarie 2018. MFP propune anularea penalitatilor restante la 30 septembrie
de
PortalContabilitate.ro
21 Aug 2017
26Iun2017
Noi schimbari in Codul fiscal: TVA, impozitul pe profit si impozitul pentru microintreprinderi
de
PortalContabilitate.ro
26 Iun 2017
05Mai2017
Noi reguli pentru rambursarea TVA dupa 1 mai 2017
de
PortalContabilitate.ro
05 Mai 2017
04Apr2017
ANAF va obliga PFA-urile, pensionarii si somerii la plata CASS din 2012!
de
PortalContabilitate.ro
04 Apr 2017