Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 8 Octombrie 2022
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Noutati privind ajutoarele de stat, PNRR si facilitatile acordate la creditele garantate

31 Aug 2022Conform legislatiei in vigoare!
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: ORDONANTA 30/2022 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale si bugetare

Publicare: in Monitorul oficial nr 850/30.08.2022

I. Modificari/completari in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS si a componentelor acesteia — IMM INVEST ROMANIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION si RURAL INVEST

1. Furnizorul ajutorului de stat este Ministerul Finantelor, iar atributiile de administrare sunt delegate, prin efectul legii, astfel:
(...)

d) GARANT CONSTRUCT, destinata proiectelor privind imbunatatirea eficientei energetice, investitii in domeniul energiei verzi si aliniere la obiectivele de mediu implementate de IMM-urile si intreprinderile mici cu capitalizare de piata medie din sectorul constructiilor si unitatile administrativ-teritoriale, cu doua subcomponente: 1. subcomponenta de sustinere a proiectelor de investitii pentru IMM-urile si intreprinderile mici cu capitalizare de piata medie din sectorul constructiilor;

e) INNOVATION, in vederea sprijinirii intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie care detin o componenta de inovare, a celor care realizeaza inventii si inovatii, si a sustinerii activitatilor care promoveaza exportul IMM-urilor si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie constand in activitati care sa conduca la stimularea exporturilor romanesti, respectiv la sustinerea tranzactiilor internationale si a investitiilor romanesti in strainatate, stimularea comertului on-line si a digitalizarii, retehnologizarea companiilor locale, brevete de inovare privind produse, strategii, mediu, digitalizare, si care activeaza in industria exportatoare nepoluanta;”.

2. Pentru subcomponenta de sustinere a proiectelor de investitii pentru IMM-urile si intreprinderile mici cu capitalizare de piata medie din sectorul constructiilor din cadrul componentei GARANT CONSTRUCT, beneficiarul este operatorul economic care indeplineste conditiile prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, sau Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2011, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii prevazute de Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv start-upuri, sau, dupa caz, indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie, precum si arhitectii, asa cum sunt reglementati in Legea nr. 184/2001 privind organizarea si exercitarea profesiei de arhitect, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv birourile individuale de arhitectura.

3. Pentru componenta INNOVATION, beneficiarul schemei de ajutor de stat este operatorul economic care indeplineste conditiile prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, sau Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2011, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii prevazute de Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv start-upuri, sau, dupa caz, indeplineste conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie.

3. Ajutoarele acordate pe baza schemelor aprobate in temeiul pct. 2.1 din Cadrul temporar Ucraina, care sunt rambursate inainte de acordarea unor noi ajutoare in acelasi temei, nu trebuie luate in considerare pentru a se stabili daca s-au depasit plafoanele prevazute la art. 5.

4. Pentru creditele/liniile de credit, valoarea maxima a fiecarei finantari acordate unui beneficiar nu poate depasi 5.000.000 lei pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru, respectiv 10.000.000 lei pentru creditele de investitii, cu exceptia beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, acvaculturii si pisciculturii pentru una sau mai multe activitati finantate, pentru care valoarea maxima a finantarii este de 5.000.000 lei. Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul programului nu poate depasi 10.000.000 lei, respectiv 5.000.000 lei pentru beneficiarii din domeniul agriculturii primare, acvaculturii si pisciculturii. In oricare dintre situatii, cuantumul maxim cumulat al finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul acestei facilitati nu va depasi cea mai mare valoare dintre:

a) 15% din cifra de afaceri anuala totala medie a beneficiarului din ultimele trei perioade contabile inchise, respectiv ultimele trei perioade contabile inchise ale venitului brut, sau norma anuala de venit in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, dupa caz, conform declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente; in cazul intreprinderilor infiintate cu mai putin de 3 ani fata de data solicitarii garantiei, plafonul se calculeaza pe baza duratei de functionare a intreprinderii la momentul depunerii solicitarii de garantare;

sau

b) 50% din cheltuielile cu energia din cele 12 luni anterioare celei in care se depune cererea de ajutor; in cazul intreprinderilor nou-infiintate care nu detin evidente integral pentru cele 12 luni anterioare celei in care se depune cererea de ajutor, plafonul se calculeaza pe baza duratei de functionare a intreprinderii la momentul depunerii solicitarii de garantare;

5. Beneficiarii schemei de ajutor de stat, care au contractat credite de investitii si/sau credite/linii de credit garantate, beneficiaza de un grant in limita cumulului rezultat din valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garantiei acordate, pe toata durata de valabilitate a garantiei acordate, si a dobanzilor aferente creditelor/liniilor de credit, acordate pe o perioada de maximum 12 luni, dar nu mai mult de echivalentul in lei al sumei de 500.000 de euro pe intreprindere, respectiv echivalentul in lei a 62.000 de euro/intreprindere in cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare si 75.000 de euro/intreprindere in cazul beneficiarilor din domeniile pescuitului si acvaculturii. In cazul UAT-urilor, valoarea grantului acordat nu poate depasi echivalentul in lei a 500.000 de euro.

6. Prin exceptie, beneficiarii componentei AGRO IMM INVEST din domeniul agriculturii primare, pescuitului si acvaculturii beneficiaza de un grant in limita cumulului rezultat din valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garantiei acordate, pe toata durata de valabilitate a garantiei acordate, dar nu mai mult de echivalentul in lei a 62.000 de euro/intreprindere in cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, respectiv echivalentul in lei a 75.000 de euro/intreprindere in cazul beneficiarilor din domeniile pescuitului si acvaculturii, si nu beneficiaza de dobanda finantata de la bugetul de stat in baza prezentei scheme de ajutor de stat.

7. Granturile vor fi acordate cu respectarea prevederilor pct. 2.1 din Cadrul temporar Ucraina, respectiv:

(i)ajutorul total nu depaseste 500.000 de euro pe intreprindere in orice moment; toate cifrele utilizate trebuie sa fie brute, si anume inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
(ii) ajutorul se acorda cel tarziu la data de 31 decembrie 2022;
(iii) ajutorul se acorda intreprinderilor afectate de criza;
(iv) se poate acorda ajutor intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul prelucrarii si comercializarii de produse agricole, cu conditia ca acest ajutor sa nu fie transferat partial sau total catre producatori primari; cuantumul ajutorului nu se stabileste pe baza pretului sau a cantitatii de produse introduse pe piata de intreprinderile in cauza sau achizitionate de la producatori primari, cu exceptia cazului in care, in acest din urma caz, produsele fie nu au fost introduse pe piata, fie au fost utilizate in scopuri nealimentare, cum ar fi distilarea, metanizarea sau compostarea de catre intreprinderile in cauza;
(v) pentru sectoarele agriculturii primare, pisciculturii si acvaculturii, pe langa criteriile mentionate la pct. (ii), respectiv (iii), se aplica urmatoarele conditii:

a) ajutorul nu depaseste 62.000 de euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul agriculturii primare, respectiv 75.000 de euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectoarele pescuitului si acvaculturii; toate sumele utilizate trebuie sa fie brute, si anume inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
b) cuantumul ajutorului acordat intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole nu trebuie stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor introduse pe piata;
c) ajutorul acordat intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii nu se incadreaza in niciuna dintre categoriile de ajutoare mentionate la art. 1 alin. (1) lit. (a) — (k) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis in sectorul pescuitului si acvaculturii; (vi) in cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea in mai multe sectoare carora li se aplica cuantumuri maxime diferite, intreprinderea in cauza asigura, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul ca pentru fiecare dintre aceste activitati se respecta plafonul aferent si ca, in total, nu se depaseste cuantumul maxim total de 500.000 de euro pe intreprindere, cu exceptia intreprinderilor care isi desfasoara activitatea exclusiv in sectoarele agriculturii primare, carora li se aplica un plafon de 62.000 de euro, respectiv sectoarele pescuitului si acvaculturii, caz in care nu se va depasi cuantumul maxim total de 75.000 de euro pe intreprindere.

8. Programul IMM INVEST PLUS va deveni operational la data emiterii deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana, iar contractele de garantare aferente programului vor fi emise pana la 31 decembrie 2022. Plata dobanzilor se realizeaza in termen de maximum 13 luni de la data acordarii creditului.

9. Plafonul total al garantiilor care pot fi acordate in cadrul schemei de ajutor de stat pe perioada de valabilitate, respectiv de la aprobarea acesteia de catre Comisia Europeana pana la data de 31 decembrie 2022, este de 17.750.000.000 de lei, echivalentul in lei a aproximativ 3.590.000.000 de euro, care include si diferenta ramasa neutilizata la data de 30 iunie 2022 din plafoanele totale aprobate pentru anul 2022 aferente Programului IMM INVEST ROMANIA, Subprogramului AGRO IMM INVEST, precum si programelor aprobate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2022 privind aprobarea si finantarea unor programe de garantare in domenii prioritare pentru economia romaneasca, cu modificarile ulterioare.

II. Modificari la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de banci si institutii financiare nebancare anumitor categorii de debitori

1. In cazul creditelor garantate, inclusiv al celor garantate in cadrul programelor guvernamentale, toate garantiile aferente contractului de credit se mentin. Efectele modificarii contractelor de credit potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta se extind prin efectul legii asupra oricaror codebitori, garanti, inclusiv fideiusori, care au garantat obligatia debitorului, precum si a oricaror alte parti ale contractului de credit astfel modificat si devin opozabile acestora fara incheierea de acte aditionale. Perioada de valabilitate a garantiilor aferente creditelor se prelungeste corespunzator perioadei cu care se prelungeste creditul ca urmare a amanarii la plata.

2. Fiecare creditor informeaza o singura data, cel tarziu pana in data de 5 octombrie 2022 inclusiv, garantul cu privire la creditele garantate de acesta, care fac obiectul amanarii la plata conform prezentei ordonante de urgenta.

III. Modificari la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului institutional si financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate Romaniei prin Mecanismul de redresare si rezilienta, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 155/2020 privind unele masuri pentru elaborarea Planului national de redresare si rezilienta necesar Romaniei pentru accesarea de fonduri externe rambursabile si nerambursabile in cadrul Mecanismului de redresare si rezilienta

1. In vederea implementarii jaloanelor/tintelor din PNRR, coordonatorii de reforme si/sau investitii, care au calitatea de autoritati ale administratiei publice centrale, in domeniul lor de competenta pot incheia cu organizatii internationale de profil contracte de stat — acorduri de asistenta tehnica, in conditiile legii.

2. Acordurile se aproba prin hotarari ale Guvernului si intra in vigoare la data intrarii in vigoare a acestora.  Sumele necesare obtinerii asistentei tehnice cu organizatii internationale de profil se asigura din bugetele alocate cu aceasta destinatie fiecarui coordonator de reforme si/sau investitii in PNRR.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

PFA sau SRL in 2023?

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "PFA sau SRL in 2023?"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x