OMF nr. 261/2022. Procedura de analiza a documentelor depuse pentru obtinerea granturilor IMM INVEST
08 Mar 2022
Act normativ: ORDINUL Ministerului Finantelor nr. 261/2022 pentru modificarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.886/2020 privind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor in cadrul Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID - 19 din bugetul Ministerului Finantelor — Actiuni generale catre Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii — S.A. — IFN/ Fondul de Garantare a Creditului Rural S.A. — IFN, a modelului Conventiei privind implementarea Programului de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie — IMM INVEST ROMANIA, a modelului Conventiei de garantare si plata a granturilor, al contractului de garantare, al inscrisului, precum si pentru stabilirea nivelului comisionului de risc si al comisionului de administrare pentru anul 2020
Publicare: in Monitorul Oficial nr 225/07.03.2022
Principalele modificari ale OMFP nr. 1886/2020 privind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor in cadrul Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor
1. FNGCIMM analizeaza documentele transmise de institutia de credit potrivit reglementarilor proprii si prezentei conventii si comunica institutiei de credit decizia sa in termen de 15 zile lucratoare de la data transmiterii complete si corecte a documentelor.
2. In cazul IMM care sunt infiintate cu mai putin de 3 ani fata de data solicitarii garantiei, acestea nu vor fi considerate a se afla in dificultate, cu exceptia cazurilor in care se afla in una dintre situatiile mentionate la lit. d.3) si d.4) (conform declaratiei pe propria raspundere, completata si semnata de beneficiarul finantarii).
4. Componenta nerambursabila in valoare de maximum 10% aplicata la valoarea finantarii garantate se utilizeaza atat pentru creditele de investitii, cat si pentru liniile de credit/credite pentru capital de lucru, astfel:
a) la momentul primirii componentei nerambursabile de 10% calculate la valoarea creditului utilizat, beneficiarul figureaza cu sold, iar componenta va fi utilizata strict pentru rambursarea soldului existent;
b) la momentul primirii componentei nerambursabile de 10% calculate la valoarea creditului utilizat, beneficiarul nu figureaza cu sold, in sensul ca acesta a fost rambursat anticipat de catre beneficiar din surse proprii, iar cuantumul grantului de 10% va fi pus la dispozitia beneficiarului in contul sau curent.
5. Se abroga prevederea conform careia nu pot fi garantate in cadrul Subrogramului creditele de investitii pentru achizitionarea de software si licente, cu exceptia celor aferente investitiei de baza finantata prin credit, spatii cu destinatie locativa sau situate in cladiri declarate monumente istorice la momentul achizitionarii.
6. FGCR analizeaza solicitarea de garantare pe baza informatiilor furnizate de institutia de credit conform prevederilor art. 7.1 si a urmatoarelor informatii si documente obtinute de FGCR:
(…)
e) rezultatul consultarii bazei de date a MF — certificatul de atestare fiscala.
In cazul in care valabilitatea documentului transmis de institutia de credit a expirat pana la data aprobarii garantiei, FGCR realizeaza consultarea bazei de date a MF utilizand documentul transmis de institutia de credit (anexa nr. 5e). In situatia in care solicitantul inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, astfel cum sunt definite la art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, acesta se obliga sa le achite din creditul/linia de credit pentru finantarea capitalului de lucru acordat(a) in cadrul Subprogramului sau din surse proprii inainte de data solicitarii de garantare. In cazul creditelor de investitii solicitantul nu trebuie sa inregistreze obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, astfel cum sunt definite la art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.”
7. Dupa verificarea documentelor, precum si a gradului de acoperire cu garantii, in cazul creditelor pentru investitii, pe baza datelor completate de catre institutia de credit in solicitarea de garantare, FGCR comunica finantatorului decizia sa in termen de 5 zile lucratoare de la data transmiterii corecte si complete a documentelor, utilizand modelul «Instiintarii de aprobare a garantiei» prevazut in anexa nr. 2c la prezenta conventie.”
8. In situatia in care in structura de garantii a creditului sunt incluse ipoteci imobiliare/mobiliare asupra bunurilor viitoare, dupa identificarea acestora, FGCR, la solicitarea institutiei finantatoare, va emite act aditional privind modificarea art. 5.1 din Contractul de garantare, in cel putin 4 exemplare, care se vor semna si se vor transmite la institutia finantatoare in vederea semnarii de catre aceasta si imprumutat. Institutia finantatoare va restitui FGCR doua exemplare semnate ale actelor aditionale la Contractul de garantare. FGCR analizeaza documentele transmise de institutia de credit potrivit reglementarilor proprii si prezentei conventii si comunica institutiei de credit decizia sa in termen de 15 zile lucratoare de la data transmiterii complete si corecte a documentelor. ......................................... (i) situatii care nu necesita act aditional la contractul de garantare sunt cele privind:”.
9. In cazul rambursarii integrale, la termen sau anticipat, a finantarii garantate sau in cazul neutilizarii finantarii garantate, la solicitarea finantatorului, transmisa in termen de maximum 10 zile de la data inchiderii finantarii, conform modelului prevazut in anexa nr. 10a, cu precizarea explicita a motivului pentru care se solicita radierea, FGCR, in baza mandatului special acordat potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017, emite acordul privind modificarea/radierea din cartea funciara/Registrul national de publicitate mobiliara atat a ipotecilor legale imobiliare si/sau mobiliare, cat si a celorlalte garantii colaterale, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. i) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2017, constituite de beneficiari si/sau de terti garanti in favoarea institutiei de credit si statului roman, utilizand modelul prevazut in anexa nr. 11a. Acordul Fondului se elibereaza doar in masura in care beneficiarul nu datoreaza sume rezultate din calcularea/regularizarea comisionului de risc, a comisionului de administrare si/sau a grantului de 10% din valoarea finantarii, dupa caz, sau alte sume de recuperat in situatia in care a fost declansata procedura de recuperare a ajutorului de stat.
10. FGCR aproba cererea de plata a garantiei, in conditiile transmiterii tuturor documentelor prevazute la art. 22 din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017, asumarii de catre institutia de credit a verificarii indeplinirii obligatiei prevazute la art. 6 alin. (8) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017 (conform declaratiei pe propria raspundere a institutiei de credit), respectarii de catre institutia de credit a obligatiilor prevazute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) si (2) si art. 16 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017, precum si respectarii prevederilor din prezenta conventie de garantare si plata a granturilor incheiata cu institutia de credit si din contractul de garantare incheiat cu institutia de credit si cu beneficiarul.”
11. FGCR respinge cererea de plata a garantiei, in conditiile transmiterii incomplete a documentelor care insotesc cererea de plata prevazute la art. 22 din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017 si/sau neasumarii de catre institutia de credit a verificarii indeplinirii obligatiei prevazute la art. 6 alin. (8) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017 (conform declaratiei pe propria raspundere a institutiei de credit) si/sau nerespectarii de catre institutia de credit a obligatiilor prevazute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) si (2) si art. 16 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017 si/sau nerespectarii prevederilor din prezenta conventie de garantare si plata a granturilor incheiata cu institutia de credit si din contractul de garantare incheiat cu institutia de credit si cu beneficiarul.”
12. Declaratia pe propria raspundere a beneficiarului (anexa nr. 4, la anexa nr. 5d punctul B, litera d6) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „d6) capacitatea de acoperire a dobanzilor calculata pe baza EBITDA a fost sub 1,0; sau — atunci cand se afla in una dintre situatiile prevazute la d7), d8). 3 Cheltuieli privind dobanzile se vor prelua din situatiile financiare anuale (formularul Contul de profit si pierdere) aferente ultimilor 2 ani, dupa caz. 4 EBITDA = profitul sau pierderea din exploatare + ajustari de valoare privind imobilizarile corporale si necorporale (cheltuieli); sumele se vor prelua din situatiile financiare anuale (formularul Contul de profit si pierdere) aferent ultimilor 2 ani, dupa caz.”
13. Declaratia pe propria raspundere a beneficiarului (anexa nr. 4, la anexa nr. 5d, punctul C ) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „C. Declar pe propria raspundere ca societatea pe care o reprezint legal: beneficiaza de credite garantate de FNGCIMM in cadrul Programului IMM INVEST ROMANIA si/sau Subprogramului AGRO in valoare finantare .................................., valoare garantie ......................, valoare ajutor de stat ......................., CAEN/CAEN-uri finantare . nu beneficiaza de credite garantate de FNGCIMM in cadrul Programului IMM INVEST ROMANIA si/sau Subprogramului AGRO; nu a solicitat garantie de la FNGCIMM pentru aceasta finantare, pentru care solicita garantia de la FGCR.”
Publicare: in Monitorul Oficial nr 225/07.03.2022
Principalele modificari ale OMFP nr. 1886/2020 privind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor in cadrul Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor
1. FNGCIMM analizeaza documentele transmise de institutia de credit potrivit reglementarilor proprii si prezentei conventii si comunica institutiei de credit decizia sa in termen de 15 zile lucratoare de la data transmiterii complete si corecte a documentelor.
2. In cazul IMM care sunt infiintate cu mai putin de 3 ani fata de data solicitarii garantiei, acestea nu vor fi considerate a se afla in dificultate, cu exceptia cazurilor in care se afla in una dintre situatiile mentionate la lit. d.3) si d.4) (conform declaratiei pe propria raspundere, completata si semnata de beneficiarul finantarii).
4. Componenta nerambursabila in valoare de maximum 10% aplicata la valoarea finantarii garantate se utilizeaza atat pentru creditele de investitii, cat si pentru liniile de credit/credite pentru capital de lucru, astfel:
a) la momentul primirii componentei nerambursabile de 10% calculate la valoarea creditului utilizat, beneficiarul figureaza cu sold, iar componenta va fi utilizata strict pentru rambursarea soldului existent;
b) la momentul primirii componentei nerambursabile de 10% calculate la valoarea creditului utilizat, beneficiarul nu figureaza cu sold, in sensul ca acesta a fost rambursat anticipat de catre beneficiar din surse proprii, iar cuantumul grantului de 10% va fi pus la dispozitia beneficiarului in contul sau curent.
5. Se abroga prevederea conform careia nu pot fi garantate in cadrul Subrogramului creditele de investitii pentru achizitionarea de software si licente, cu exceptia celor aferente investitiei de baza finantata prin credit, spatii cu destinatie locativa sau situate in cladiri declarate monumente istorice la momentul achizitionarii.
6. FGCR analizeaza solicitarea de garantare pe baza informatiilor furnizate de institutia de credit conform prevederilor art. 7.1 si a urmatoarelor informatii si documente obtinute de FGCR:
(…)
e) rezultatul consultarii bazei de date a MF — certificatul de atestare fiscala.
In cazul in care valabilitatea documentului transmis de institutia de credit a expirat pana la data aprobarii garantiei, FGCR realizeaza consultarea bazei de date a MF utilizand documentul transmis de institutia de credit (anexa nr. 5e). In situatia in care solicitantul inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, astfel cum sunt definite la art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, acesta se obliga sa le achite din creditul/linia de credit pentru finantarea capitalului de lucru acordat(a) in cadrul Subprogramului sau din surse proprii inainte de data solicitarii de garantare. In cazul creditelor de investitii solicitantul nu trebuie sa inregistreze obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, astfel cum sunt definite la art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.”
7. Dupa verificarea documentelor, precum si a gradului de acoperire cu garantii, in cazul creditelor pentru investitii, pe baza datelor completate de catre institutia de credit in solicitarea de garantare, FGCR comunica finantatorului decizia sa in termen de 5 zile lucratoare de la data transmiterii corecte si complete a documentelor, utilizand modelul «Instiintarii de aprobare a garantiei» prevazut in anexa nr. 2c la prezenta conventie.”
8. In situatia in care in structura de garantii a creditului sunt incluse ipoteci imobiliare/mobiliare asupra bunurilor viitoare, dupa identificarea acestora, FGCR, la solicitarea institutiei finantatoare, va emite act aditional privind modificarea art. 5.1 din Contractul de garantare, in cel putin 4 exemplare, care se vor semna si se vor transmite la institutia finantatoare in vederea semnarii de catre aceasta si imprumutat. Institutia finantatoare va restitui FGCR doua exemplare semnate ale actelor aditionale la Contractul de garantare. FGCR analizeaza documentele transmise de institutia de credit potrivit reglementarilor proprii si prezentei conventii si comunica institutiei de credit decizia sa in termen de 15 zile lucratoare de la data transmiterii complete si corecte a documentelor. ......................................... (i) situatii care nu necesita act aditional la contractul de garantare sunt cele privind:”.
9. In cazul rambursarii integrale, la termen sau anticipat, a finantarii garantate sau in cazul neutilizarii finantarii garantate, la solicitarea finantatorului, transmisa in termen de maximum 10 zile de la data inchiderii finantarii, conform modelului prevazut in anexa nr. 10a, cu precizarea explicita a motivului pentru care se solicita radierea, FGCR, in baza mandatului special acordat potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017, emite acordul privind modificarea/radierea din cartea funciara/Registrul national de publicitate mobiliara atat a ipotecilor legale imobiliare si/sau mobiliare, cat si a celorlalte garantii colaterale, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. i) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2017, constituite de beneficiari si/sau de terti garanti in favoarea institutiei de credit si statului roman, utilizand modelul prevazut in anexa nr. 11a. Acordul Fondului se elibereaza doar in masura in care beneficiarul nu datoreaza sume rezultate din calcularea/regularizarea comisionului de risc, a comisionului de administrare si/sau a grantului de 10% din valoarea finantarii, dupa caz, sau alte sume de recuperat in situatia in care a fost declansata procedura de recuperare a ajutorului de stat.
10. FGCR aproba cererea de plata a garantiei, in conditiile transmiterii tuturor documentelor prevazute la art. 22 din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017, asumarii de catre institutia de credit a verificarii indeplinirii obligatiei prevazute la art. 6 alin. (8) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017 (conform declaratiei pe propria raspundere a institutiei de credit), respectarii de catre institutia de credit a obligatiilor prevazute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) si (2) si art. 16 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017, precum si respectarii prevederilor din prezenta conventie de garantare si plata a granturilor incheiata cu institutia de credit si din contractul de garantare incheiat cu institutia de credit si cu beneficiarul.”
11. FGCR respinge cererea de plata a garantiei, in conditiile transmiterii incomplete a documentelor care insotesc cererea de plata prevazute la art. 22 din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017 si/sau neasumarii de catre institutia de credit a verificarii indeplinirii obligatiei prevazute la art. 6 alin. (8) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017 (conform declaratiei pe propria raspundere a institutiei de credit) si/sau nerespectarii de catre institutia de credit a obligatiilor prevazute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) si (2) si art. 16 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017 si/sau nerespectarii prevederilor din prezenta conventie de garantare si plata a granturilor incheiata cu institutia de credit si din contractul de garantare incheiat cu institutia de credit si cu beneficiarul.”
12. Declaratia pe propria raspundere a beneficiarului (anexa nr. 4, la anexa nr. 5d punctul B, litera d6) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „d6) capacitatea de acoperire a dobanzilor calculata pe baza EBITDA a fost sub 1,0; sau — atunci cand se afla in una dintre situatiile prevazute la d7), d8). 3 Cheltuieli privind dobanzile se vor prelua din situatiile financiare anuale (formularul Contul de profit si pierdere) aferente ultimilor 2 ani, dupa caz. 4 EBITDA = profitul sau pierderea din exploatare + ajustari de valoare privind imobilizarile corporale si necorporale (cheltuieli); sumele se vor prelua din situatiile financiare anuale (formularul Contul de profit si pierdere) aferent ultimilor 2 ani, dupa caz.”
13. Declaratia pe propria raspundere a beneficiarului (anexa nr. 4, la anexa nr. 5d, punctul C ) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „C. Declar pe propria raspundere ca societatea pe care o reprezint legal: beneficiaza de credite garantate de FNGCIMM in cadrul Programului IMM INVEST ROMANIA si/sau Subprogramului AGRO in valoare finantare .................................., valoare garantie ......................, valoare ajutor de stat ......................., CAEN/CAEN-uri finantare . nu beneficiaza de credite garantate de FNGCIMM in cadrul Programului IMM INVEST ROMANIA si/sau Subprogramului AGRO; nu a solicitat garantie de la FNGCIMM pentru aceasta finantare, pentru care solicita garantia de la FGCR.”
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
22Feb2022
OMF nr. 196/2022. Formula de calcul a comisionului de administrare in cadrul IMM Invest
de
Ionut Jinga
22 Feb 2022
24Nov2021
Ordinul nr. 1.290/2021. Schema de ajutor pentru IMM-uri pentru depasirea crizei generate de pandemie
de
Ionut Jinga
24 Nov 2021
18Nov2021
Tutorial pentru vizualizarea deciziei de admitere in cadrul masurii HORECA
de
Ionut Jinga
18 Nov 2021
03Nov2021
Ordinul 1004/2021. Documentele necesare pentru decontarea indemnizatiei de 75% (PFA, II, IF, persoane fizice, sportivi)
de
Ionut Jinga
03 Nov 2021
21Oct2021
Ordinul MMPS nr. 947/2021. Documentatia necesara pentru indemnizatia de somaj tehnic
de
Ionut Jinga
21 Oct 2021