Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 25 Iunie 2022
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

OUG nr. 50/2022. Reguli privind munca in domeniul maritim

28 Apr 2022Conform legislatiei in vigoare!
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal

Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 50/2022 pentru reglementarea muncii in domeniul maritim

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 382 din 19 aprilie 2022

Principalele prevederi

1. Prezenta ordonanta de urgenta se aplica tuturor navigatorilor de la bordul navelor care arboreaza pavilion roman aflate in proprietate publica sau privata si desfasoara in mod obisnuit activitati comerciale.

2. Prezenta ordonanta de urgenta nu se aplica personalului aflat la bordul:

a) navelor militare sau navelor militare auxiliare;
b) navelor de pescuit sau care desfasoara activitati similare;
c) navelor de constructie traditionala, cum ar fi joncile si ambarcatiunile mici cu panze;
d) iahturilor care nu desfasoara activitati comerciale;
e) navelor care navigheaza in apele interioare navigabile ale Romaniei;
f) navelor care navigheaza in zonele din Romania in care se aplica regulamentele portuare;
g) navelor care navigheaza in limita a 20 de mile marine distanta fata de tarmul romanesc si nu efectueaza voiajuri internationale;
h) unitatilor mobile de foraj marin, astfel cum sunt definite in Codul din 2009 pentru constructia si echipamentul unitatilor mobile de foraj marin (Codul MODU 2009), acceptat de Romania prin Legea nr. 17/2015 privind acceptarea Codului din 2009 pentru constructia si echipamentul unitatilor mobile de foraj marin (Codul MODU 2009), adoptat de Adunarea Organizatiei Maritime Internationale prin Rezolutia A.1023 (26) din 2 decembrie 2009, precum si a amendamentelor la Codul MODU 2009 adoptate de Comitetul de Siguranta Maritima al Organizatiei Maritime Internationale prin Rezolutia MSC.359 (92) din 21 iunie 2013, in forma sa actualizata.

3. Folosirea, angajarea sau munca la bordul unei nave a oricarei persoane in varsta de mai putin de 16 ani este interzisa.

4.  Munca de noapte a navigatorilor mai tineri de 18 ani este interzisa.

5. Folosirea, angajarea sau munca navigatorilor cu varsta mai mica de 18 ani este interzisa atunci cand sanatatea sau securitatea sunt susceptibile de a fi compromise. Aceste situatii sunt urmatoarele:

a) munca la cald sau lucru cu foc deschis;
b) munca in afara bordului navei;
c) munca in calitate de bucatar si curatarea aparatelor de bucatarie;
d) ridicarea, deplasarea sau transportul incarcaturii sau obiectelor grele;
e) munca in interiorul boilerelor, tancurilor si coferdamurilor;
f) expunerea la zgomote sau vibratii cu nivel nociv;
g) manipularea unor instalatii de ridicat sau a altor echipamente sau utilaje cu motor ori comunicarea prin semnale cu operatorii de echipamente de acest gen;
h) manipularea cablurilor de amaraj sau de remorcare sau a echipamentelor de ancorare;
i) legarea/dezlegarea navei;
j) munca la inaltime sau pe punte in conditii de vreme rea;
k) intretinerea echipamentului electric;
l) expunerea la materiale potential daunatoare sau agenti fizici nocivi precum substantele periculoase sau toxice si radiatiile ionizante; si
m) manipularea sau controlul asupra barcilor navei.

6. Niciun navigator nu poate lucra la bordul unei nave daca nu poseda un certificat medical, in conformitate cu prevederile Regulii 1/9 si a Sectiunii A-I/9 din Conventia si Codul STCW, care sa ateste ca este apt sa isi indeplineasca atributiile la bordul navei.

ANR solicita ca, inainte de a incepe lucrul pe o nava, fiecare navigator sa posede un certificat medical valabil care sa ateste ca acesta este apt sa isi indeplineasca atributiile prevazute in cadrul muncii in larg.

7. Toti navigatorii care desfasoara o activitate la bordul unei nave care arboreaza pavilion roman trebuie sa fie titularii unui brevet/certificat de capacitate, conform functiei exercitate, sau unui document care sa ateste calificarea pentru a-si exercita atributiile sau munca la bord.

Navigatorii trebuie sa fi absolvit un curs de pregatire obligatorie in materie de siguranta maritima la bordul navelor.

8.  Agentiile de furnizare navigatori sunt persoane juridice legal constituite in temeiul Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv filialele societatilor comerciale straine, infiintate in Romania potrivit art. 42 si 44 din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, autorizate de ANR, si care au ca activitate principala "Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca" cod CAEN 7810.

Agentiile de furnizare navigatori desfasoara activitati de recrutare si plasare a navigatorilor in baza autorizatiei emise de ANR si cu respectarea caietului de sarcini, anexa la autorizatie, intocmit de ANR, in conformitate cu MLC 2006.

9. In vederea autorizarii de catre ANR, agentiile de furnizare navigatori trebuie:

a) sa depuna actul constitutiv, in original si in copie, pentru certificare conform cu originalul;
b) sa depuna certificatul de inregistrare emis de Oficiul National al Registrului Comertului, care are ca activitate principala "Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca" cod CAEN 7810, in original si in copie, pentru certificare conform cu originalul;
c) sa depuna certificatul constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului din care sa rezulte faptul ca nu se afla in procedura de faliment sau dizolvare, in original si in copie, pentru certificare conform cu originalul;
d) sa depuna documentul de identitate al reprezentantului legal, in copie;
e) sa depuna acte doveditoare sau declaratie pe propria raspundere a coordonatorului activitatii de recrutare si plasare navigatori, sub sanctiunea falsului in declaratii, astfel cum este acesta prevazut la art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul penal), din care sa rezulte ca acesta nu a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni contra libertatii persoanei, infractiuni privind traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile sau inselaciune, prevazute de Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea;
f) coordonatorul activitatii de recrutare si plasare navigatori trebuie sa detina o calificare in domeniul maritim, cunostinte maritime minime si experienta pe navele pentru care se aplica prezenta ordonanta de urgenta, dovedita cu acte de studii si adeverinta de ambarcare;
g) sa garanteze protectia datelor personale ale navigatorilor, potrivit Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), precum si altor acte normative incidente din domeniul protectiei datelor personale;
h) sa depuna o forma precontractuala sau o copie a contractului de intermediere incheiat cu armatorul in care sunt prevazute in mod expres toate navele acestuia pentru care se vor efectua serviciile de recrutare si plasare a navigatorilor, in original si in copie, pentru certificare conform cu originalul;
i) sa faca dovada ofertelor de locuri de munca transmise de armatori, care vor cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
  • datele de identificare ale armatorului;
  • modelul de contract individual de munca al navigatorilor si contractul colectiv de munca;
  • moneda in care se efectueaza plata, modalitatile de plata si datele de plata ale salariului;
j) sa depuna la ANR o copie a garantiei financiare incheiate de armator, pentru toate navele unde agentiile plaseaza personal, care trebuie sa acopere:
  • salariile restante si alte drepturi datorate de armator navigatorului, stabilite prin contractul de munca, contractul colectiv de munca si/sau legislatia nationala in vigoare, limitate la 4 luni de neplata a acestora;
  • toate cheltuielile suportate in mod rezonabil de navigator sau pentru navigator, precum si costul de repatriere;
  • pierderile pecuniare ale navigatorilor dovedite cu documente justificative, in cazul nerespectarii de catre agentia de furnizare navigatori sau de catre armator a obligatiilor din contractul de munca al navigatorului;
k) sa faca dovada constituirii propriei garantii financiare si sa depuna la ANR o copie conforma cu originalul a acesteia, garantie care sa poata fi executata neconditionat exclusiv de catre ANR.

10. Navigatorii de cetatenie romana care lucreaza la bordul navelor care arboreaza pavilion roman ori strain trebuie sa detina un contract de munca al navigatorilor semnat atat de navigator, cat si de armator sau de un reprezentant al armatorului, prin care sunt garantate conditii decente de munca si de viata la bordul navei conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta.

11. Navigatorilor care semneaza un contract de munca al navigatorilor trebuie sa li se ofere posibilitatea de a examina si de a solicita consiliere cu privire la contract inainte de semnarea acestuia, precum si alte astfel de facilitati necesare pentru a garanta faptul ca acestia au incheiat in mod liber un contract cu o intelegere suficienta a drepturilor si responsabilitatilor lor.

12. Armatorul navei care arboreaza pavilion roman si navigatorul angajat pe nava sa detin fiecare cate un exemplar original al contractului de munca.

13. Contractul de munca al navigatorului de cetatenie romana, indiferent de pavilionul navei, trebuie sa contina minimum urmatoarele elemente:

a) numele complet al navigatorului, data nasterii sau varsta, precum si locul nasterii;
b) numele si adresa armatorului;
c) locul si data cand intra in vigoare contractul de munca;
d) functia/pozitia pe care este angajat navigatorul;
e) salariul navigatorului sau, dupa caz, formula utilizata pentru calcularea acestuia;
f) cuantumul concediului anual platit sau, dupa caz, formula utilizata pentru calcularea acestuia;
g) termenul contractului si conditiile incetarii sale, in special atunci cand:
  • contractul a fost incheiat pe o perioada nedeterminata si prevederile acestuia indreptatesc ambele parti sa inceteze contractul, iar perioada de preaviz solicitata nu este mai scurta pentru armator decat pentru navigator; sau
  • contractul a fost incheiat pentru o perioada determinata de maximum 8 luni de la data semnarii acestuia;
  • contractul a fost incheiat pentru un singur voiaj, cu indicarea portului de destinatie si perioada de timp care trebuie sa treaca de la sosire inainte ca navigatorul sa poata fi concediat;
h) beneficiile in materie de sanatate si protectie sociala care trebuie asigurate navigatorului de catre armator;
i) dreptul navigatorului de a fi repatriat; si
j) trimiterea la contractul colectiv de munca, dupa caz;
k) orice alte detalii care pot fi solicitate de legislatia nationala.

14.  Preavizul dat de catre navigatori armatorilor in cazul incetarii anticipate a contractului de munca nu poate fi mai mic de 20 de zile lucratoare.

15. Preavizul dat de catre armatori in cazul incetarii anticipate a contractului de munca nu poate fi mai mic de 20 de zile lucratoare.

16.  Un navigator este pe deplin indreptatit sa solicite incetarea contractului de munca fara preaviz si fara penalitati, in conformitate cu orice contract colectiv de munca aplicabil, in urmatoarele situatii:

a) cand survine moartea sau boala grava a sotiei/sotului, copilului sau a unui parinte;
b) daca nava pe care navigatorul se afla imbarcat este pe cale de a naviga intr-o zona de razboi, asa cum este definita in asigurarea navei, si in care navigatorul nu consimte sa mearga.

17. Un navigator poate sa inceteze contractul de munca fara preaviz sau cu preaviz de o perioada mai mica decat cea prevazuta in contract, in situatia in care:

a) nava este vanduta sau retinuta pentru neindeplinirea standardelor de siguranta mai mult de 30 de zile;
b) navigatorul este in imposibilitatea de a continua indeplinirea indatoririlor la bordul navei, consecinta a ranirii sau imbolnavirii.

18. Armatorii navelor care arboreaza pavilion roman iau masuri pentru ca plata salariilor navigatorilor sa se faca in urmatoarele conditii:

a) sa fie efectuata la intervale care sa nu depaseasca o luna;

b) navigatorii sa primeasca extras lunar cu totalul sumelor datorate si cu cele varsate, pe care trebuie sa figureze cel putin:
  • salariul, diurnele si/sau orice alta plata facuta pentru acoperirea cheltuielilor pe parcursul extern al navigatorului;
  • platile suplimentare;
  • ratele de schimb aplicate, daca varsamintele au fost facute intr-o moneda sau la o rata de schimb distincta de cele convenite;
c) sa dea posibilitatea navigatorilor sa trimita in mod regulat o parte din remuneratie sau remuneratia integrala familiilor sau persoanelor pe care le au in intretinere sau care au dreptul la aceasta, in urmatoarele conditii:
  • la solicitarea acestora, facuta la momentul inceperii sau in cursul desfasurarii activitatii prin virament bancar sau prin mijloace analoge; si
  • viramentele bancare sa fie efectuate in timp util si direct persoanei sau persoanelor desemnate de navigatori.
19.  Salariul navigatorului cu toate beneficiile din contractul de munca va continua sa fie platit atat timp cat navigatorul este tinut captiv la nava sau in afara ei ca urmare a actelor de piraterie sau jafuri armate, pana la eliberarea sa si revenirea in tara.

20. In situatia in care contractul de munca include compensatii separate pentru timpul suplimentar de lucru, armatorii navelor care arboreaza pavilion roman iau masuri pentru ca la bord sa fie respectate urmatoarele:

a) in scopul calcularii salariilor de baza, timpul normal de lucru pe mare si in port nu poate sa depaseasca 8 ore/zi;
b) in scopul calcularii timpului de munca suplimentara, timpul normal de lucru pe saptamana remunerata prin salariul de baza nu trebuie sa depaseasca 40 de ore pe saptamana;
c) rata sau ratele de remunerare pentru timpul suplimentar de lucru nu trebuie sa fie mai mici de 125% din salariul de baza sau salariul pe ora; si
d) comandantul sau persoana desemnata de acesta trebuie sa pastreze o inregistrare cu toate orele suplimentare efectuate, semnate de catre navigator si de cel care inregistreaza la intervale nu mai mari de o luna.

21. Norma timpului de munca pentru navigator este prevazuta in contractul colectiv de munca si nu poate fi mai mare de 8 ore/zi, cu doua zile de odihna saptamanal si odihna in zilele de sarbatoare.

22. Durata de odihna reprezinta:

a) durata maxima legala a timpului de munca nu trebuie sa depaseasca:
  • 14 ore in orice perioada de 24 ore;
  • 72 de ore in orice perioada de sapte zile; sau
b) timpul legal de odihna nu poate fi mai mic de:
  • 10 ore in orice perioada de 24 ore;
  • 77 de ore in orice perioada de sapte zile.
23. Timpul de odihna poate fi impartit in cel mult doua perioade, dintre care una este de cel putin 6 ore, iar intervalul dintre doua perioade consecutive de odihna nu va depasi 14 ore.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Top 10 monografii contabile indispensabile pentru contabili

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Top 10 monografii contabile indispensabile pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x