Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • D101. Corelatii randuri
    Care ar fi calculul corect pentru impozitul pe profit daca am urmatoarele date: - pierdere rand 39 D101 an 2022 = 46.316 - randul 40 D101 anul 2022 = (- 41.024) - aceasta reprezinta pierderea fiscala care o preiau in D101 anul 2023 randul...
    mai mult

Legea 296/2023: Restrictii si Amenzi

30 Oct 2023
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Legea 296/2023

Date privind publicarea: Monitorul oficial nr. 977/27.10.2023

I. Masurile pentru asigurarea conformarii fiscale

1. Masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite

Activitate economica ilicita reprezinta:
  • activitatea economica desfasurata de catre persoanele care nu sunt organizate in conformitate cu prevederile legale in vigoare
  • activitatea economica desfasurata cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta.
Sunt interzise efectuarea de activitati economice de catre persoanele care nu sunt organizate in conformitate cu prevederile legale in vigoare si efectuarea de activitati economice in perioada in care acestea sunt suspendate. Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, nerespectarea acestei prevederi si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 15.000 lei, daca este savarsita de persoane fizice, respectiv cu amenda de la 5.000 lei la 35.000 lei, daca este savarsita de persoane juridice.

Este interzisa efectuarea de activitati economice cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul transportului, al depozitarii sau al comercializarii.

Prin documente de provenienta se intelege, dupa caz, factura, avizul de insotire a marfii, documentele vamale sau orice alte documente justificative prevazute de lege care stau la baza inregistrarii in contabilitate, in format fizic sau in format electronic. Bunurile destinate, folosite sau rezultate din aceasta contraventie, precum si sumele de bani si bunurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca.

Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, nerespectarea acestor prevederi si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 15.000 lei daca este savarsita de persoane fizice, respectiv cu amenda de la 5.000 lei la 30.000 lei daca este savarsita de persoane juridice.

La aplicarea sanctiunii agentul constatator este obligat sa instiinteze contravenientul asupra sanctiunilor care urmeaza a fi aplicate, daca acesta mai savarseste inca o contraventie intr-un interval de 12 luni de la data aplicarii ultimei sanctiuni. Bunurile destinate, folosite sau rezultate din aceasta contraventie se indisponibilizeaza, in vederea confiscarii.

Sunt asimilate bunurilor pentru care este necesara prezentarea documentelor legale de provenienta numerarul si substitutele de numerar.

In toate cazurile in care se constata existenta unor imprejurari privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in legatura cu documentele prezentate sunt sesizate organele de urmarire penala competente.

Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor contraventionale se fac de catre persoanele imputernicite din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane, precum si de catre persoanele imputernicite din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

In masura in care nu se dispune altfel, prevederile prezentei sectiuni se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

Data intrarii in vigoare: 11 noiembrie 2023.

2. Masuri pentru consolidarea disciplinei financiare si fiscale, cresterea conformarii voluntare in cazul transporturilor rutiere de bunuri

In vederea asigurarii respectarii trasabilitatii transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul Romaniei se instituie Sistemul national RO e-Sigiliu.

Sistemul national RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice si a unei aplicatii informatice care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent daca acestea se afla in tranzit sau au ca destinatie finala un operator economic de pe teritoriul national.

Prin dispozitive electronice se intelege sigiliul inteligent care inregistreaza date si transmite informatii de stare si pozitie catre aplicatia informatica in vederea urmaririi deplasarii pe cale rutiera a bunurilor.

Aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul national se realizeaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana in baza unei analize de risc.

Procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si presedintelui Autoritatii Vamale Romane elaborat in termen de 60 zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei.

Sistemul national RO e-Sigiliu este utilizat si gestionat de catre Ministerul Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Autoritatea Vamala Romana si Centrul National pentru Informatii Financiare.

In cazul aplicarii de sigilii inteligente pe mijloacele de transport, conducatorul auto are obligatia asigurarii integritatii acestora. Neindeplinirea de catre conducatorul auto a acestei obligatii constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 la 50.000 lei. Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii contraventionale se fac de catre organele competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane.

In masura in care nu se dispune altfel, contraventiei de mai sus ii sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

Data intrarii in vigoare: 11 noiembrie 2023.

3. Sistemul RO e Factura

Operatorii economici – persoane impozabile stabilite in Romania, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania, efectuate in relatia B2B, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura,  indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.

B2B = reprezinta tranzactia avand ca obiect executia de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii dintre doi operatori economici.

3.1. Operatorii economici = persoane impozabile stabilite in Romania, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania, efectuate in relatia cu institutii publice, altele decat cele efectuate in relatia B2G, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.

3.2. Relatia B2G  = tranzactia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor in temeiul Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 195/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, si autoritati contractante sau entitati contractante care primesc si prelucreaza facturi electronice.

3.3. Operatorii economici = persoane impozabile nestabilite, dar inregistrate in scopuri de TVA in Romania, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania, efectuate in relatia B2B, au obligatia incepand cu data de 1 ianuarie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.

Exceptii de la prevederile pct. 3.1. - 3.3.: exporturile si livrarile intracomunitare de bunuri.

3.4. Furnizorii prevazuti la pct. 1-3 sunt obligati sa transmita facturile emise catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Codul fiscal, cu exceptia situatiei in care atat furnizorul/prestatorul, cat si destinatarul sunt inregistrati in Registrul RO e-Factura.

3.5. Termenul limita pentru transmiterea facturilor prevazute la pct. 3.1. - 3.3. in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Codul fiscal (cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al TVA).

3.6. Nerespectarea prevederilor pct. 3.5.  constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.

Data intrarii in vigoare: 1 ianuarie 2024.

De retinut: Nerespectarea prevederilor pct 3.5 in perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nu se sanctioneaza.

ATENTIE: Incepand cu 1 iulie 2024, pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania, sunt considerate facturi numai facturile care indeplinesc conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 (facturile electronice transmise prin sistemul RO e FACTURA).

II. Modificarea si completarea unor acte normative

1. Codul de procedura fiscala (Legea 207/2015)

Potrivit art. 291 din CPF, autoritatea competenta din Romania comunica autoritatii competente a oricarui alt stat membru, prin schimb automat, toate informatiile care sunt disponibile referitoare la rezidentii din respectivul stat membru, cu privire la urmatoarele categorii specifice de venituri si de capital, astfel cum sunt acestea intelese in temeiul normelor legale in vigoare:

a) venituri din munca;
b) remuneratii platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora;
c) produse de asigurari de viata neacoperite de alte instrumente juridice ale Uniunii Europene privind schimbul de informatii si alte masuri similare;
d) pensii;
e) proprietatea asupra bunurilor imobile si venituri din bunuri imobile;
f) redevente.

In scopul realizarii schimbului automat obligatoriu de informatii, organul fiscal local are obligatia de a transmite, anual, pana la data de 10 aprilie a anului curent, pentru anul anterior, organului fiscal central informatii cu privire la bunurile imobile detinute in proprietate de rezidenti ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul respectivei unitati administrativ-teritoriale.

Referitor la Registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare, gestionat de ANAF, organul fiscal central, la cererea justificata a organului fiscal local, a autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public, transmite informatii precum:
  • persoanele care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise si orice persoana care pretinde ca actioneaza in numele clientului
  • pentru contul bancar sau de plati: numarul IBAN si data deschiderii si inchiderii contului;
Organele fiscale locale sunt obligate sa transmita, lunar, pana la data de 15 ale lunii urmatoare celei pentru care se declara, organului fiscal central informatii privind bunurile imobile si mijloacele de transport detinute de persoanele fizice sau juridice pentru care exista obligatia declararii conform Codului fiscal.

Nerespectarea prevederilor de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 1000 lei la 5000 lei.

Pentru amenzile aplicate potrivit Codului de procedura fiscala, se ABROGA prevederea potrivit careia contravenientul poate achita in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal jumatate din minimul amenzii.
Data intrarii in vigoare: 11 noiembrie 2023.

2. Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata

2.1. Se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:

a) incasari de la persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica, in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei de la o persoana (vechiul plafon era de 5.000 lei de la o persoana)

b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica , in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei de la o persoana (vechiul plafon 10.000 lei)

c) plati catre persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica, in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei/persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 2.000 lei/zi (vechile plafoane 5.000 lei/persoana, respectiv 10.000 lei/zi)

d) plati catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei (vechiul plafon 10.000 lei)

e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare. (vechiul plafon: 5.000 lei)

2.2. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 1.000 lei si, respectiv, de 2.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 1.000 lei, respectiv de 2.000 lei.

2.3. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 1.000 lei si, respectiv, de 2.000 lei, catre magazinele de tipul cash and carry.

2.4. Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 5.000 lei catre/de la o persoana, pana la data de 31 decembrie 2024 si 2.500 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 (vechiul plafon 10.000 lei de la o persoana).

2.5. Sunt interzise incasarile si platile fragmentate de la/catre o persoana, pentru operatiunile de incasari/plati in numerar prevazute mai sus, cu o valoare mai mare decat plafonul prevazut, precum si fragmentarea tranzactiilor reprezentand cesiuni de creante sau alte drepturi, primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, dividente respectiv fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii, cu valoare mai mare decat plafonul .  Prevederile  nu se aplica in cazul livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii care se efectueaza cu plata in rate, in conditiile in care intre persoanele juridice, PFA, II, IF si persoanele fizice sunt incheiate contracte de vanzare-cumparare cu plata in rate, conform legii.

2.6. Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica si persoane fizice in calitate de asociati/actionari/ administratori/persoane fizice/alti creditori exclusiv creditorii institutionali care desfasoara activitati de intermediere financiara prevazute de lege reprezentand imprumuturi indiferent de natura si destinatia acestora pot fi efectuate numai prin instrumente de plata fara numerar.

2.7. Sumele in numerar aflate in casieria persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale, intreprinderilor familiale, liber profesionisti, persoanelor fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocierilor si altor entitati cu sau fara personalitate juridica nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei. Sumele in numerar care depasesc plafonul se depun in conturile bancare ale acestor persoane in termen de doua zile lucratoare. Prin exceptie, se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora.

2.8. In cazul persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale, intreprinderilor familiale, liber profesionisti, persoanelor fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocierilor si altor entitati cu sau fara personalitate juridica , pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 1.000 lei, respectiv 2.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata astfel: 1.000 lei, respectiv 2.000 lei in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

2.9. In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 5.000 lei, pana la data de 31 decembrie 2024 si 2.500 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, iar sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

2.10. Operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoanele fizice, altele decat operatiunile de incasari si plati realizate prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand acordarea/restituirea de imprumuturi, se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzactie, pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei/tranzactie incepand cu data de 1 ianuarie 2025. Sunt interzise incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 10.000 lei pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si fragmentarea unei tranzactii mai mari de 10.000 lei pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei incepand cu data de 1 ianuarie 2025.

De retinut:

Nerespectarea plafoanelor privind incasarile si platile in numerar, precum si cel privind soldul in casierie constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de 25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.

Acordarea oricaror avantaje clientilor, pentru efectuarea de plati in numerar, precum si transferul unor sume din contul persoanelor juridice, PFA, II, IF, ONG, in contul persoanelor fizice, fara documente justificative, se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei (vechile amenzi erau cuprinse intre 3.000-4.500 lei).

Data intrarii in vigoare: 11 noiembrie 2023.

3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania

3.1. Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica in cazul existentei unei relatii B2G, astfel:

a) in situatia operatorilor economici stabiliti in Romania

b) in situatia in care operatorii economici nestabiliti in Romania opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.

3.2. In relatia comerciala B2B, intre persoane impozabile stabilite in Romania, emitentul facturii electronice are obligatia de transmitere a acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.

Primirea si inregistrarea de catre destinatarul – persoana impozabila stabilita in Romania, a unei facturi emise de operatori economici stabiliti in Romania, in relatia B2B, fara respectarea acestor prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza cu o amenda egala cu cuantumul TVA inscris in factura.

3.3. In situatia in care emitentul facturii electronice opteaza pentru transmiterea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, acesta este obligat sa fie inregistrat in Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.

3.4. Operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este inscris in Registrul RO e-Factura incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii.

3.5. Operatorii economici nestabiliti in Romania pot opta pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura in relatia comerciala B2B sau in relatia B2G, potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

3.6. Destinatarul unei facturi emise de operatori economici stabiliti in Romania, in relatia B2G, efectueaza plati din bugetul propriu numai daca sunt respectate prevederile privind obligatia de a emite facturi electronice si de a le transmite prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii, infractiune si sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei.

Data intrarii in vigoare: 1 iulie 2024.

4. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Se modifica regimul contraventiilor pentru nerespectarea prevederilor acestei ordonante, atat in ceea ce priveste amenzile, cat si celelalte sanctiuni complementare (confiscari de sume si suspendarea activitatii)

Data intrarii in vigoare: 11 noiembrie 2024.

5. Exceptii de la OG 2/2001, privind posibilitatea platii in 15 zile a jumatate din minimul amenzii

Nu mai pot beneficia de posibilitatea achitarii, in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, contravenientii sanctionati pentru nerespectarea prevederilor referitoare la:
  • Masuri pentru asigurarea conformarii fiscale
  • Masuri privind sistemul RO E sigiliu
  • Masuri privind sistemul  RO e Factura;
  • Legea contabilitatii nr 82/1991
  • Legea nr.70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata
  • Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
  • Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala
  • Legea 227/2015 privind Codul fiscal
  • OUG 41/2022 privind sistemul RO e Transport
Data intrarii in vigoare: 11 noiembrie 2023.

Important! Plata amenzilor contraventionale aplicate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, in temeiul actelor normative prevazute mai sus, se realizeaza potrivit prevederilor legale in vigoare la momentul intocmirii actului de constatare si sanctionare.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x