OUG nr. 181/2020. Esalonarea simplificata (o simpla cerere) la plata obligatiilor fiscale nascute ulterior declararii starii de urgenta
27 Oct 2020
Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 181/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene
Publicare: Monitorul Oficial nr 988/26.10.2020
Principalele prevederi
I. Inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare restante dupa data declararii starii de urgenta, administrate de organul fiscal central
Care sunt obligatiile fiscale pentru care se acorda esalonarea simplificata (pe o perioada de cel mult 12 luni)
- obligatiile fiscale principale si accesorii a caror scadenta/termen de plata s-a implinit dupa data declararii starii de urgenta si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
- titlurile executorii stabilite de alte organe si transmise spre recuperare organelor fiscale.
Care sunt obligatiile fiscale pentru care nu se acorda esalonarea la plata
- obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.
- obligatiile fiscale care au facut obiectul unei esalonari acordate in temeiul prezentului capitol, care si-a pierdut valabilitatea;
- obligatiile fiscale care au scadenta si/sau termenul de plata dupa data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- obligatiile fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt supuse compensarii potrivit Codului de procedura fiscala, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
- obligatiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile Legii contenciosului administrativ nr 554/2004.
Conditiile pentru a beneficia de esalonarea la plata
a) sa depuna o cerere la organul fiscal, pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sanctiunea decaderii. La cerere, debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;
b) sa nu se afle in procedura
c) sa nu se afle in dizolvare;
d) sa nu inregistreze obligatii fiscale restante la data declararii starii de urgenta si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
e) sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26 din Codul de procedura fiscala.
f) sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.
Eliberararea certificatului de atestare fiscala
Dupa primirea cererii, organul fiscal elibereaza din oficiu C.A.F-ul pe care il comunica debitorului. Se elibereaza in termen de cel mult 5 zile de la data inregistrarii cererii de esalonare si cuprinde obligatiile fiscale existente in sold la data eliberarii acestuia.
Modul de solutionare a cererii de esalonare
Cererea debitorului se solutioneaza de organul fiscal in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii, prin decizie de esalonare la plata sau decizie de respingere, dupa caz.
La cererea debitorului, organul fiscal poate aproba plata diferentiata a ratelor de esalonare!
Platile efectuate de debitor in perioada dintre data depunerii cererii de esalonare si data eliberarii CAF sting mai intai obligatiile fiscale restante la data declararii starii de urgenta si apoi obligatiile fiscale ce pot face obiectul esalonarii.
Conditii de baza pentru mentinerea valabilitatii esalonarii la plata
Modificarea deciziei de esalonare la plata
Pe perioada de valabilitate a esalonarii, la cererea debitorului, se poate modifica decizia de esalonare, contribuabilul putand depune cel mult doua cereri de modificare.
Se poate aproba si o alte perioada de esaloanare, dar care nu poate depasi perioada de 12 luni, stabilindu-se noi grafice de esalonare.
Dobanzi si penalitati de intarziere
Pe perioada pentru care au fost acordate esalonari la plata, incepand cu data de 26 decembrie 2020, pentru obligatiile fiscale esalonate la plata, cu exceptia dobanzilor, penalitatilor de intarziere, amenzilor, confiscarilor (celor prevazute la art. 173 alin. 2 din Codul de procedura fiscala) se datoreaza si se calculeaza dobanzi, la nivelul de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere (50% din nivelul dobanzilor prevazut de CPF).
Penalitate
Pentru rata de esalonare la plata achitata cu intarziere pana la urmatorul termen de plata din graficul de esalonare, precum si pentru diferentele de obligatii fiscale marcate si ramase nestinse dupa solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, se percepe o penalitate care i se comunica debitorului prin decizie referitoare la obligatiile de plata.
Nivelul penalitatii este de 5% din:
a) suma ramasa nestinsa din rata de esalonare, reprezentand obligatii fiscale principale si/sau obligatii fiscale accesorii esalonate la plata, inclusiv dobanzile datorate pe perioada esalonarii la plata, dupa caz;
b) diferentele de obligatii fiscale marcate si ramase nestinse dupa solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare.
Consecintele pierderii esalonarii la plata
Debitorul poate solicita organului fiscal mentinerea unei esalonari a carei valabilitate a fost pierduta, de doua ori pe perioada de valabilitate a esalonarii, daca depune o cerere in acest scop, inainte de stingerea in totalitate a obligatiilor fiscale care au facut obiectul esalonarii.
Penru mentinerea valabilitatii esalonarii, debitorul are obligatia sa achite obligatiile fiscal exigibile la data comunicarii deciziei de mentinere a valabilitatii esalonarii, in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei.
Suspendarea executarii silite
Pentru sumele care fac obiectul esalonarii la plata a obligatiilor fiscale nu incepe sau se suspenda, dupa caz, procedura de executare silita, de la data comunicarii deciziei de esalonare la plata.
Odata cu comunicarea deciziei de esalonare la plata catre debitor, organele fiscale comunica, in scris, institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare si/sau tertilor popriti care detin/datoreaza sume de bani debitorului, masura de suspendare a executarii silite prin poprire.
Sumele existente in cont la data si ora comunicarii adresei de suspendare a executarii silite raman indisponibilizate, debitorul putand dispune de acestea numai pentru efectuarea de plati in scopul:
a) achitarii obligatiilor administrate de organele fiscale de care depinde mentinerea valabilitatii esalonarii la plata;
b) achitarii drepturilor salariale.
In cazul tertilor popriti, suspendarea executarii silite are ca efect incetarea indisponibilizarii sumelor datorate de acestia debitorului, atat a celor prezente, cat si a celor viitoare, pana la o noua comunicare din partea organului fiscal privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire.
Masurile de executare silita incepute asupra bunurilor mobile si/sau imobile proprietate a debitorului se suspenda de la data comunicarii deciziei de esalonare la plata.
Prevederi speciale aplicabile debitorilor care au in derulare inlesniri la plata
Debitorii care la data depunerii cererii de esalonare la plata potrivit prezentului capitol, au in derulare esalonari la plata acordate potrivit Codului de procedura fiscala, pot beneficia de inlesniri la plata potrivit prezentului capitol.
De retinut! In termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a acestei ordonante de urgenta, prin ordin al presedintelui ANAF se va aproba procedura de acordare a esalonarii la plata.
Publicare: Monitorul Oficial nr 988/26.10.2020
Principalele prevederi
I. Inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare restante dupa data declararii starii de urgenta, administrate de organul fiscal central
Care sunt obligatiile fiscale pentru care se acorda esalonarea simplificata (pe o perioada de cel mult 12 luni)
- obligatiile fiscale principale si accesorii a caror scadenta/termen de plata s-a implinit dupa data declararii starii de urgenta si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
- titlurile executorii stabilite de alte organe si transmise spre recuperare organelor fiscale.
Care sunt obligatiile fiscale pentru care nu se acorda esalonarea la plata
- obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.
- obligatiile fiscale care au facut obiectul unei esalonari acordate in temeiul prezentului capitol, care si-a pierdut valabilitatea;
- obligatiile fiscale care au scadenta si/sau termenul de plata dupa data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- obligatiile fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt supuse compensarii potrivit Codului de procedura fiscala, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
- obligatiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile Legii contenciosului administrativ nr 554/2004.
Conditiile pentru a beneficia de esalonarea la plata
a) sa depuna o cerere la organul fiscal, pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sanctiunea decaderii. La cerere, debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;
b) sa nu se afle in procedura
c) sa nu se afle in dizolvare;
d) sa nu inregistreze obligatii fiscale restante la data declararii starii de urgenta si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
e) sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26 din Codul de procedura fiscala.
f) sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.
Eliberararea certificatului de atestare fiscala
Dupa primirea cererii, organul fiscal elibereaza din oficiu C.A.F-ul pe care il comunica debitorului. Se elibereaza in termen de cel mult 5 zile de la data inregistrarii cererii de esalonare si cuprinde obligatiile fiscale existente in sold la data eliberarii acestuia.
Modul de solutionare a cererii de esalonare
Cererea debitorului se solutioneaza de organul fiscal in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii, prin decizie de esalonare la plata sau decizie de respingere, dupa caz.
La cererea debitorului, organul fiscal poate aproba plata diferentiata a ratelor de esalonare!
Platile efectuate de debitor in perioada dintre data depunerii cererii de esalonare si data eliberarii CAF sting mai intai obligatiile fiscale restante la data declararii starii de urgenta si apoi obligatiile fiscale ce pot face obiectul esalonarii.
Conditii de baza pentru mentinerea valabilitatii esalonarii la plata
- sa se declare si sa se achite, potrivit legii, obligatiile fiscale cu termene de plata incepand cu data comunicarii deciziei de esalonare;
- sa se achite, potrivit legii, obligatiile fiscale stabilite de organul fiscal prin decizie , cu termene de plata incepand cu data comunicarii deciziei de esalonare.
- sa se achite diferebtele de obligatii fiscale rezultate din declaratii rectificative in termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii declaratiei, cu exceptia situatiei in care debitorul a solicitat esalonarea;
- sa se respecte cuantumul si termenele de plata din graficul de esalonare.
Modificarea deciziei de esalonare la plata
Pe perioada de valabilitate a esalonarii, la cererea debitorului, se poate modifica decizia de esalonare, contribuabilul putand depune cel mult doua cereri de modificare.
Se poate aproba si o alte perioada de esaloanare, dar care nu poate depasi perioada de 12 luni, stabilindu-se noi grafice de esalonare.
Dobanzi si penalitati de intarziere
Pe perioada pentru care au fost acordate esalonari la plata, incepand cu data de 26 decembrie 2020, pentru obligatiile fiscale esalonate la plata, cu exceptia dobanzilor, penalitatilor de intarziere, amenzilor, confiscarilor (celor prevazute la art. 173 alin. 2 din Codul de procedura fiscala) se datoreaza si se calculeaza dobanzi, la nivelul de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere (50% din nivelul dobanzilor prevazut de CPF).
Penalitate
Pentru rata de esalonare la plata achitata cu intarziere pana la urmatorul termen de plata din graficul de esalonare, precum si pentru diferentele de obligatii fiscale marcate si ramase nestinse dupa solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, se percepe o penalitate care i se comunica debitorului prin decizie referitoare la obligatiile de plata.
Nivelul penalitatii este de 5% din:
a) suma ramasa nestinsa din rata de esalonare, reprezentand obligatii fiscale principale si/sau obligatii fiscale accesorii esalonate la plata, inclusiv dobanzile datorate pe perioada esalonarii la plata, dupa caz;
b) diferentele de obligatii fiscale marcate si ramase nestinse dupa solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare.
Consecintele pierderii esalonarii la plata
- inceperea sau continuarea, dupa caz, a executarii silite pentru intreaga suma nestinsa;
- aplicarea penalitatii de 5% pentru sumele ramase de plata din esalonare;
- calcularea de dobanzi de la data emiterii deciziei de esalonare, pentru obligatiile principale ramase de plata.
Debitorul poate solicita organului fiscal mentinerea unei esalonari a carei valabilitate a fost pierduta, de doua ori pe perioada de valabilitate a esalonarii, daca depune o cerere in acest scop, inainte de stingerea in totalitate a obligatiilor fiscale care au facut obiectul esalonarii.
Penru mentinerea valabilitatii esalonarii, debitorul are obligatia sa achite obligatiile fiscal exigibile la data comunicarii deciziei de mentinere a valabilitatii esalonarii, in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei.
Suspendarea executarii silite
Pentru sumele care fac obiectul esalonarii la plata a obligatiilor fiscale nu incepe sau se suspenda, dupa caz, procedura de executare silita, de la data comunicarii deciziei de esalonare la plata.
Odata cu comunicarea deciziei de esalonare la plata catre debitor, organele fiscale comunica, in scris, institutiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare si/sau tertilor popriti care detin/datoreaza sume de bani debitorului, masura de suspendare a executarii silite prin poprire.
Sumele existente in cont la data si ora comunicarii adresei de suspendare a executarii silite raman indisponibilizate, debitorul putand dispune de acestea numai pentru efectuarea de plati in scopul:
a) achitarii obligatiilor administrate de organele fiscale de care depinde mentinerea valabilitatii esalonarii la plata;
b) achitarii drepturilor salariale.
In cazul tertilor popriti, suspendarea executarii silite are ca efect incetarea indisponibilizarii sumelor datorate de acestia debitorului, atat a celor prezente, cat si a celor viitoare, pana la o noua comunicare din partea organului fiscal privind continuarea masurilor de executare silita prin poprire.
Masurile de executare silita incepute asupra bunurilor mobile si/sau imobile proprietate a debitorului se suspenda de la data comunicarii deciziei de esalonare la plata.
Prevederi speciale aplicabile debitorilor care au in derulare inlesniri la plata
Debitorii care la data depunerii cererii de esalonare la plata potrivit prezentului capitol, au in derulare esalonari la plata acordate potrivit Codului de procedura fiscala, pot beneficia de inlesniri la plata potrivit prezentului capitol.
De retinut! In termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a acestei ordonante de urgenta, prin ordin al presedintelui ANAF se va aproba procedura de acordare a esalonarii la plata.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
01Feb2022
ORDINUL MMPS nr. 94/2022. Documentatia necesara decontarii indemnizatiei de somaj tehnic incepand cu 2022
de
Ionut Jinga
01 Feb 2022
21Ian2022
OUG nr. 2/2022. Conditiile pentru acordarea indemnizatiei de somaj tehnic in 2022. Reguli privind schema de compensare a energiei electrice si a gazelor
de
Ionut Jinga
21 Ian 2022
26Nov2021
Documentatia actualizata pentru decontarea indemnizatiei de 75% pentru persoanele fizice care obtin venituri din drepturi de autor
de
Ionut Jinga
26 Nov 2021
03Nov2021
Ordinul 1004/2021. Documentele necesare pentru decontarea indemnizatiei de 75% (PFA, II, IF, persoane fizice, sportivi)
de
Ionut Jinga
03 Nov 2021
21Oct2021
Ordinul MMPS nr. 947/2021. Documentatia necesara pentru indemnizatia de somaj tehnic
de
Ionut Jinga
21 Oct 2021