OUG nr. 99/2020. Noi masuri de RELAXARE fiscala si prorogarea unor termene
26 Iun 2020
Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 99/2020 privind unele masuri fiscale, modificarea unor acte normative si prorogarea unor termene
Publicare: Monitorul Oficial, Partea I nr. 551 din 25 iunie 2020
Principalele masuri de relaxare fiscala
1. Pentru anul 2020, platitorii de impozit specific (sub incidenta Legii 170/2016), nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile calculata de la data de 25 iunie 2020.
Impozitul se determina prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 90 de zile calendaristice.
Beneficiaza de un avantaj in plus, contribuabilii platitori de impozit specific care intrerup activitatea total sau partial ca urmare a starii de urgenta si care detin certificatul pentru situatii de urgenta. Acestia, cu ocazia recalcularii impozitului specific anual, scad si perioada in care au intrerupt activitatea, total sau partial, ca urmare a starii de urgenta.
Important de retinut este faptul ca declararea si plata impozitului specific aferent semestrului I al anului 2020 se efectueaza pana la data de 25 octombrie 2020 inclusiv.
2. Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere livrarile de masti de protectie individuale si ventilatoare medicale pentru terapie intensiva, necesare pentru constituirea rescEU - rezerva de capacitati a Uniunii Europene, efectuate catre institutiile publice responsabile cu constituirea acestei rezerve, pana la data de 1 octombrie 2020. In acest scop, furnizorul justifica scutirea de TVA cu declaratia pe propria raspundere cu privire la destinatia bunurilor, pusa la dispozitia sa de institutia beneficiara, semnata de reprezentantul legal al acesteia, cel tarziu la momentul livrarii.
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata importurile si achizitiile intracomunitare de masti de protectie individuale si ventilatoare medicale pentru terapie intensiva, efectuate de catre institutiile publice responsabile, pentru constituirea rescEU - rezerva de capacitati a Uniunii Europene, pana la data de 1 octombrie 2020. Scutirea de TVA pentru importul de bunuri se aplica pe baza declaratiei pe propria raspundere a institutiei beneficiare, semnata de reprezentantul legal al acesteia, care se depune la organul vamal competent la momentul importului.
3. Contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata, precum si contribuabilii platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor, care achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenele scadente, 25 iulie 2020 inclusiv, pentru trimestrul II, respectiv 25 octombrie 2020 inclusiv, pentru trimestrul III, beneficiaza de o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat trimestrial/platii anticipate trimestriale.
Beneficiaza de sistemul de bonificatii anticipate si contribuabilii care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Acesti contribuabili beneficiaza de bonificatia aferenta trimestrului I daca achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenul scadent cuprins in perioada 25 aprilie-25 iunie 2020 inclusiv si, respectiv, de bonificatia aferenta trimestrelor II si III, daca achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenul scadent cuprins, dupa caz, in perioada 26 iunie-25 septembrie 2020 inclusiv si in perioada 26 septembrie-25 decembrie 2020 inclusiv.
De asemenea, de masura bonificatiilor beneficiaza si contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru impozitul pe profit/plata anticipata trimestriala aferente trimestrelor I, respectiv pentru trimestrele II si III ale anului 2020, determinat pentru activitatile desfasurate, altele decat cele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea 170/2016.
4. Se suspenda sau nu incepe executarea silita prin infiintarea popririi a creantelor bugetare, pana la 25 octombrie 2020. Fac exceptie executarile silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate in materie penala, precum si a ajutoarelor de stat a caror recuperare a fost dispusa printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instante nationale
Tot pana la aceasta data se suspenda sau nu incepe executarea silita, prin somatie si prin valorificarea bunurilor la licitatie, a creantelor bugetare. Fac exceptie, executarile silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate in materie penala, provenite din savarsirea de infractiuni, precum si a ajutoarelor de stat a caror recuperare a fost dispusa printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instante nationale.
5. Se prelungeste pana la 25 octombrie 2020, termenul pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale cu scadenta ulterioara datei de 21 martie 2020.
6. Pana la data de 25 octombrie 2020, taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale.
Prevederile de la pct 6 nu se aplica:
a) deconturilor cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare pentru care, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, a fost inceputa inspectia fiscala in vederea solutionarii acestora;
b) deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, depuse de contribuabilii mari stabiliti potrivit Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.609/2016 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili si de contribuabilii mijlocii stabiliti potrivit Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.610/2016 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii, cu modificarile ulterioare, care se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, in cazul in care:
- contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
- organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
- pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
c) deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, depuse de alti contribuabili decat cei prevazuti la lit. b), care se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, in cazul in care:
- contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
- organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
- pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
- contribuabilul depune primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, dupa inregistrarea in scopuri de TVA;
- soldul sumei negative de TVA solicitat la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale.
7. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati, pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare, neachitate pana la 25 octombrie 2020. In acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de esalonare, cu respectarea perioadei de esalonare aprobate. Tot pana la aceasta data se suspenda conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata.
8. Titularii contractelor de inchiriere a plajelor vor beneficia, doar pentru sezonul estival 2020, de scutirea de la plata transei a doua, pentru contractele de inchiriere care prevad trei transe de plata, respectiv diminuarea transei a doua de plata, in echivalent reprezentand 30% din valoarea totala a contractului, pentru contractele care prevad plata in doua transe.
Publicare: Monitorul Oficial, Partea I nr. 551 din 25 iunie 2020
Principalele masuri de relaxare fiscala
1. Pentru anul 2020, platitorii de impozit specific (sub incidenta Legii 170/2016), nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile calculata de la data de 25 iunie 2020.
Impozitul se determina prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 90 de zile calendaristice.
Beneficiaza de un avantaj in plus, contribuabilii platitori de impozit specific care intrerup activitatea total sau partial ca urmare a starii de urgenta si care detin certificatul pentru situatii de urgenta. Acestia, cu ocazia recalcularii impozitului specific anual, scad si perioada in care au intrerupt activitatea, total sau partial, ca urmare a starii de urgenta.
Important de retinut este faptul ca declararea si plata impozitului specific aferent semestrului I al anului 2020 se efectueaza pana la data de 25 octombrie 2020 inclusiv.
2. Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere livrarile de masti de protectie individuale si ventilatoare medicale pentru terapie intensiva, necesare pentru constituirea rescEU - rezerva de capacitati a Uniunii Europene, efectuate catre institutiile publice responsabile cu constituirea acestei rezerve, pana la data de 1 octombrie 2020. In acest scop, furnizorul justifica scutirea de TVA cu declaratia pe propria raspundere cu privire la destinatia bunurilor, pusa la dispozitia sa de institutia beneficiara, semnata de reprezentantul legal al acesteia, cel tarziu la momentul livrarii.
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata importurile si achizitiile intracomunitare de masti de protectie individuale si ventilatoare medicale pentru terapie intensiva, efectuate de catre institutiile publice responsabile, pentru constituirea rescEU - rezerva de capacitati a Uniunii Europene, pana la data de 1 octombrie 2020. Scutirea de TVA pentru importul de bunuri se aplica pe baza declaratiei pe propria raspundere a institutiei beneficiare, semnata de reprezentantul legal al acesteia, care se depune la organul vamal competent la momentul importului.
3. Contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata, precum si contribuabilii platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor, care achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenele scadente, 25 iulie 2020 inclusiv, pentru trimestrul II, respectiv 25 octombrie 2020 inclusiv, pentru trimestrul III, beneficiaza de o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat trimestrial/platii anticipate trimestriale.
Beneficiaza de sistemul de bonificatii anticipate si contribuabilii care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Acesti contribuabili beneficiaza de bonificatia aferenta trimestrului I daca achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenul scadent cuprins in perioada 25 aprilie-25 iunie 2020 inclusiv si, respectiv, de bonificatia aferenta trimestrelor II si III, daca achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenul scadent cuprins, dupa caz, in perioada 26 iunie-25 septembrie 2020 inclusiv si in perioada 26 septembrie-25 decembrie 2020 inclusiv.
De asemenea, de masura bonificatiilor beneficiaza si contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru impozitul pe profit/plata anticipata trimestriala aferente trimestrelor I, respectiv pentru trimestrele II si III ale anului 2020, determinat pentru activitatile desfasurate, altele decat cele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea 170/2016.
4. Se suspenda sau nu incepe executarea silita prin infiintarea popririi a creantelor bugetare, pana la 25 octombrie 2020. Fac exceptie executarile silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate in materie penala, precum si a ajutoarelor de stat a caror recuperare a fost dispusa printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instante nationale
Tot pana la aceasta data se suspenda sau nu incepe executarea silita, prin somatie si prin valorificarea bunurilor la licitatie, a creantelor bugetare. Fac exceptie, executarile silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate in materie penala, provenite din savarsirea de infractiuni, precum si a ajutoarelor de stat a caror recuperare a fost dispusa printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instante nationale.
5. Se prelungeste pana la 25 octombrie 2020, termenul pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale cu scadenta ulterioara datei de 21 martie 2020.
6. Pana la data de 25 octombrie 2020, taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale.
Prevederile de la pct 6 nu se aplica:
a) deconturilor cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare pentru care, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, a fost inceputa inspectia fiscala in vederea solutionarii acestora;
b) deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, depuse de contribuabilii mari stabiliti potrivit Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.609/2016 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili si de contribuabilii mijlocii stabiliti potrivit Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.610/2016 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii, cu modificarile ulterioare, care se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, in cazul in care:
- contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
- organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
- pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
c) deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, depuse de alti contribuabili decat cei prevazuti la lit. b), care se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, in cazul in care:
- contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
- organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
- pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
- contribuabilul depune primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, dupa inregistrarea in scopuri de TVA;
- soldul sumei negative de TVA solicitat la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale.
7. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati, pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare, neachitate pana la 25 octombrie 2020. In acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de esalonare, cu respectarea perioadei de esalonare aprobate. Tot pana la aceasta data se suspenda conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata.
8. Titularii contractelor de inchiriere a plajelor vor beneficia, doar pentru sezonul estival 2020, de scutirea de la plata transei a doua, pentru contractele de inchiriere care prevad trei transe de plata, respectiv diminuarea transei a doua de plata, in echivalent reprezentand 30% din valoarea totala a contractului, pentru contractele care prevad plata in doua transe.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
01Feb2022
ORDINUL MMPS nr. 94/2022. Documentatia necesara decontarii indemnizatiei de somaj tehnic incepand cu 2022
de
Ionut Jinga
01 Feb 2022
26Nov2021
Documentatia actualizata pentru decontarea indemnizatiei de 75% pentru persoanele fizice care obtin venituri din drepturi de autor
de
Ionut Jinga
26 Nov 2021
03Nov2021
Ordinul 1004/2021. Documentele necesare pentru decontarea indemnizatiei de 75% (PFA, II, IF, persoane fizice, sportivi)
de
Ionut Jinga
03 Nov 2021
20Iul2021
Comunicat MEAT: Perioada pentru inscrierile la masura HoReCa se prelungeste cu o saptamana
de
Ionut Jinga
20 Iul 2021