TVA. Modificari in Codul fiscal
15 Oct 2019
Legea nr. 172/2019 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 815 din 08 octombrie 2019.
O prima modificare adusa Codului fiscal se refera la faptul ca transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma executarii silite este in continuare o operatiune asimilata livrarii de bunuri (pentru care se colecteaza TVA), insa a fost introdusa exceptia ca in cazul in care sunt transferate bunuri imobile de o persoana impozabila unei institutii publice in scopul stingerii unei obligatii fiscale restante, nu va mai fi considerata livrare de bunuri, deci nu se mai colecteaza TVA.
De asemenea, a fost exclusa din sfera operatiunilor asimilate livrarii de bunuri pentru care trebuie colectata TVA, preluarea de catre o persoana impozabila de bunuri mobile corporale achizitionate sau produse de catre aceasta, altele decat bunurile de capital, pentru a fi utilizate in scopul unor operatiuni care nu dau drept integral de deducere, daca taxa aferenta bunurilor respective a fost dedusa total sau partial la data achizitiei.
O alta modificare se refera la dreptul si obligatia organelor fiscale competente de a nu inregistra in scopuri de TVA persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilornr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care prezinta risc fiscal ridicat. Prin normele metodologice se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.
In fine, anularea inregistrarii in scopuri de TVA se efectueaza si daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legiinr. 31/1990, supusa inmatricularii la registrul comertului, prezinta risc fiscal ridicat. Prinnormele metodologicese stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal. Diferenta consta in faptul ca pana acum criteriile pentru evaluarea riscului fiscal se stabileau prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Sintetizand, nu sunt modificari semnificative aduse legii fiscale, insa trebuie retinuta prevederea conform careia nu se mai datoreaza TVA catre bugetul de stat in cazul in care se vand bunuri imobile catre o institutie publica pentru stingerea unor obligatii fiscale restante, ceea ce mi se pare o abordare rationala, precum si faptul ca presedintele ANAF nu mai are dreptul de a stabili criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in functie de care se anuleaza codul de TVA al unei societati, ci acest lucru se poate face numai prin hotarare de guvern.
O prima modificare adusa Codului fiscal se refera la faptul ca transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma executarii silite este in continuare o operatiune asimilata livrarii de bunuri (pentru care se colecteaza TVA), insa a fost introdusa exceptia ca in cazul in care sunt transferate bunuri imobile de o persoana impozabila unei institutii publice in scopul stingerii unei obligatii fiscale restante, nu va mai fi considerata livrare de bunuri, deci nu se mai colecteaza TVA.
De asemenea, a fost exclusa din sfera operatiunilor asimilate livrarii de bunuri pentru care trebuie colectata TVA, preluarea de catre o persoana impozabila de bunuri mobile corporale achizitionate sau produse de catre aceasta, altele decat bunurile de capital, pentru a fi utilizate in scopul unor operatiuni care nu dau drept integral de deducere, daca taxa aferenta bunurilor respective a fost dedusa total sau partial la data achizitiei.
O alta modificare se refera la dreptul si obligatia organelor fiscale competente de a nu inregistra in scopuri de TVA persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilornr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care prezinta risc fiscal ridicat. Prin normele metodologice se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.
In fine, anularea inregistrarii in scopuri de TVA se efectueaza si daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legiinr. 31/1990, supusa inmatricularii la registrul comertului, prezinta risc fiscal ridicat. Prinnormele metodologicese stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal. Diferenta consta in faptul ca pana acum criteriile pentru evaluarea riscului fiscal se stabileau prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Sintetizand, nu sunt modificari semnificative aduse legii fiscale, insa trebuie retinuta prevederea conform careia nu se mai datoreaza TVA catre bugetul de stat in cazul in care se vand bunuri imobile catre o institutie publica pentru stingerea unor obligatii fiscale restante, ceea ce mi se pare o abordare rationala, precum si faptul ca presedintele ANAF nu mai are dreptul de a stabili criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in functie de care se anuleaza codul de TVA al unei societati, ci acest lucru se poate face numai prin hotarare de guvern.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
12Sep2022
Procedura de eliberare a certificatului privind TVA pentru mijloacele de transport cumparate din UE
de
Ionut Jinga
12 Sep 2022
16Aug2021
Comunicat ANAF privind atribuirea in mod gratuit a numarului EORI utilizat in operatiuni vamale
de
Ionut Jinga
16 Aug 2021