Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 8 Mai 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • Coretie stoc marfa
    Societatea are ca obiect de activitate comert cu amanuntul. Am preluat contabilitatea si am constatat ca are marfa pe stoc in contul 371, iar soldul contului 4428 este debitor, desi ar trebui sa fie creditor. Care este problema? Cum pot ver...
    mai mult

Sinteza principalelor prevederi ale OUG 32/2020 privind modificarea si completarea OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative

31 Mar 2020
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


I. Referitor la indemnizatia de somaj tehnic acordata salariatilor

1. Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, ca urmare a efectelor produse de coronavirus, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei Coronavirus, pe perioada starii de urgenta declarata, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului.

Concluzie:

a. pentru decontarea indemnizatiei de somaj tehnic NU mai este necesar certificatul de situatii de urgenta pentru angajatorii care intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate (vechea categorie a)

b. s-a eliminat limita de 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a OUG 30/2020, care pot beneficia de indemnizatia de somaj tehnic (vechea categorie b)

c. s-a renuntat la notiunea de "capacitate financiara de plata", dar ramane declaratia pe propria raspundere!!!!!!!

d. de indemnizatia de somaj tehnic beneficiaza NUMAI angajatii firmelor care reduc/intrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei Coronavirus, NUMAI pe perioada starii de urgenta (16 martie – sfarsitul perioadei de urgenta).   

e. ramane in vigoarea prevederea initiala din OUG 30/2020, potrivit careia termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj!!!!!!!!

2. Se abroga articolul din OUG 30/2020 potrivit caruia  pentru angajatorii care isi reduc activitatea, plata indemnizatiei sa se realizeze in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020, si ca nu are capacitate financiara pentru a plati toti salariatii.

3. Se introduc reglementari noi pentru salariatii cu mai multe contracte individuale de munca:

a. In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca din care cel putin un contract cu norma intreaga este activ pe perioada instituirii starii de urgenta acesta NU beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic.
b. In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a instituirii starii de urgenta, acesta beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

4. Se reglementeaza posibilitatea acordarii de catre angajator a unor sume suplimentare fata de indemnizatia de somaj tehnic acordata de stat.

In situatia in care bugetul anagajatorului destinat platii cheltuielilor de personal permite, indemnizatia de somaj tehnic (maxim 75% din salariul mediu brit pe economie) poate fi suplimentata de angajator cu sume reprezentand diferenta de pana la minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, in conformitate cu prevederile art. 53 alin 1 din Legea 53/2003.

5. Se reglementeaza stagiul de cotizare pentru concediile si indemnizatiile de asigurari sociale

Perioada pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sust suspendate si angajatorii acestor salariati nu datoreaza contributie asiguratorie pentru munca, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei in sistemul de asigurari sociale de sanatate, pentru concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate.

6. Se introduc noi reglementari privind depunerea documentatiei si decontarea sumelor reprezentand indemnizatia de somaj tehnic

a. In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei de somaj tehnic, angajatorii depun prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene/Bucuresti, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului aprobat prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, care va fi publicat ulterior in Monitorul oficial.

!!!!!!Nu mai sunt valabile vechile modele de cerere /lista persoane beneficiare, prevazute in OUG 30/2020.

Noutati introduse de OUG 32/2020:

a.
- angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in documentele prevazute la alin. 1;
- plata indemnizatiei se face catre conturile deschise de angajatori la bancile comerciale.

b.
Plata din bugetul asigurarilor de somaj a indemnizatiilor de somaj tehnic se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor (vechea prevedere era de 30 de zile).

c.
Plata indemnizatiei de somaj tehnic se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor respective.

7. Prevederi speciale

Se abroga cele 3 anexe prevazute de OUG 30/2020 (cerere catre AJOFM privind decontarea indemnizatiei de somaj tehnic in cazul inreruperii activitatii urmare a deciziilor autoritatilor publice, respective a diminuarii incasarilor si lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia de somaj tehnic) .

II. Prevederi referitoare la indemnizatia altor profesionisti, sportivilor si persoanelor fizice care obtin venituri din drepturi de autor

1. Alti profesionisti, astfel cum sunt reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil ("toti cei care exploateaza o intreprindere"), precum si persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului, pe perioada starii de urgenta, beneficiaza, din bugetul de stat, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut.

Modificari fata de OUG 30/2020:
  • Beneficiau de indemnizatie NUMAI profesionistii care intrerupeau activitatea total sau partial, ca urmare deciziilor emise de autoritatile publice!!!
  • Indemnizatia initiala era egala cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.
2. Pe perioada starii de urgenta, pentru perioada suspendarii temporare a contractului de activitate sportiva, din initiativa structurii sportive, ca urmare a efectelor produse de coronavirus, persoanele prevazute la art. 671 alin. (1) lit. a) -c) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000 (sportivi, antrenori, medici, asistenti medicali, maseuri, kinetoterapeuti, cercetatori), beneficiaza de o indemnizatie de 75% din drepturile in bani aferente contraprestatiei activitatii sportive, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut.

Noutate introdusa de OUG 32/2020:

Suplimentar fata de aceasta indemnizatie, structura sportiva si persoanele prevazute mai sus (sportivi, antrenori, medici, asistenti medicali, maseuri, kinetoterapeuti, cercetatori), au posibilitatea de a negocia si stabili de comun acord plata de alte indemnizatii compensatorii acordate de structura sportiva care sa compenseze diminuarea contraprestatiei financiare.

3. Persoanele fizice care obtin venituri (exclusiv!!!!) din drepturile de autor si drepturile conexe, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului, pe perioada starii de urgenta, beneficiaza din bugetul de stat prin agentiile judetene pentru plati si inspectie sociala, respectiv a municipiului Bucuresti de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut, in baza documentelor solicitate de catre Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala.

4. Indemnizatia prevazuta la pct 1, 2 si 3  este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate, in conditiile prevazute de Codul fiscal.  Prin derogare de la Codul fiscal, obligatiile fiscale privind calculul, declararea si plata acestora se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului finantelor publice.

Important! Pentru angajatii incadrati cu contract individual de munca, angajatorul solicita indemnizatia pe baza documentelor specifice somajului tehnic. In cazul in care personalul este incadrat prin alta modalitate prevazuta de lege, acesta va beneficia de prevederile de mai sus.
Prevederi privind decontarea indemnizatiei

a. Pentru a beneficia de indemnizatie, persoanele prevazute la pct 1 si 3 (alti profesionisti si cei care obtin venituri din drepturi de autor) depun, prin posta electronica, la agentia teritoriala pentru plati si inspectie sociala, o cerere insotita de copia actului de identitate si o declaratie pe propria raspundere.
b.  Pentru persoanele prevazute la pct. 2 (sportivi), in vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei, structurile sportive cu care persoanele au incheiate contracte de activitate sportiva depun, prin posta electronica, la agentiile teritoriale in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, insotita de o declaratie pe propria raspundere, la care se ataseaza lista cu participantii la activitatea sportiva carora le-a fost suspendata activitatea. Plata indemnizatiei se realizeaza catre structurile sportive care vor face plata catre beneficiarii contractelor de activitate sportiva.
c. Modelul cererii si al declaratiei pe propria raspundere pentru alti profesionisti, sportivi si persoane fizice care obtin venituri din drepturi de autor se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii si protectiei sociale si al ministerelor de resort, dupa caz.
d. Cererea si documentele de decontare se transmit la agentiile teritoriale pana pe data de 10 a lunii curente pentru plata indemnizatiei din luna anterioara, iar plata  indemnizatiei se face in cel mult 10 zile de la depunerea documentelor pentru perioada aferenta starii de urgenta.


alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x