Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 31 Iulie 2021
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Sistemul OSS si IOSS din 1 iulie 2021 si implicatiile in domeniul TVA

Companiile care vand produse online si cele care furnizeaza servicii catre clienti persoane fizice din Uniunea Europeana (UE) pot adera incepand cu 01.07.2021 la un nou sistem de administrare fiscala a TVA.

Astfel va deveni operational sistemul One Stop Shop (OSS) la nivelul UE ce va permite firmelor sa declare electronic si sa plateasca TVA aferenta unor bunuri si servicii furnizate consumatorilor finali.

Desi se discuta intens despre aplicarea regimului UE  si non-UE cu privire la vanzarile la distanta de bunuri si servicii, in Romania la acest moment inca se asteapta Ordinul Ministrului Finantelor cu privire la continutul si modul de depunere al declaratiei de incepere a activitatii in vederea aplicarii regimului special OSS/IOSS.

De principiu orice companie interesata in utilizarea sistemului OSS/IOSS depune o declaratie/cerere de incepere a activitatii si, ulterior, trimestrial declara valoarea vanzarilor, baza TVA si TVA datorat in fiecare stat membru al clientilor catre care s-au vandut bunuri la distanta. Pentru declararea trimestriala se utilizeaza codul de TVA atribuit special de sistemul OSS/IOSS valabil pentru vanzarile la distanta.

In conformitate cu prevederile Directivei TVA nr. 112/2006 referitoare la implementarea pachetului TVA privind comertul electronic, de la data de 1 iulie 2021 intregul sistem OSS va deveni operational, facilitand companiilor declararea electronica si plata taxei pe valoarea adaugata (TVA) aferenta anumitor categorii de bunuri si servicii B2C (Business-to-Consumer).

Utilizarea sistemului este optionala, simplificarea constand in faptul ca sistemul ofera oportunitatea ca respectivele companii sa nu se mai inregistreze si sa declare TVA in fiecare dintre statele membre UE in care datoreaza TVA, dar sa beneficieze de servicii electronice pentru indeplinirea acestor obligatii prin intermediul Statului Membru de Identificare.

Noutatile in domeniul TVA  incepand cu 1 iulie vizeaza:
  • noi reguli aplicabile vanzarilor intracomunitare la distanta
  • introducerea unor termeni noi: furnizor presupus (adica o interfata electronica online responsabila in colectarea TVA, care se presupune ca a primit si livrat bunurile comercializate prin intermediul platformei de comercializare)
  • abrogarea scutirii de TVA pentru importul in loturi mici de pana la 22 euro
  • noi cerinte de evidenta contabila, fiscala pentru interfetele electronice ce faciliteaza comertul online
Similar serviciilor furnizate pe cale electronica, pentru care in prezent inregistrarea se efectueaza prin MOSS, si in cazul vanzarilor la distanta inregistrarea va fi posibila cu 1 iulie doar dupa depasirea unui plafon de 10.000 euro. Astfel, vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta sunt operatiuni taxabile in Romania pana la depasirea acestui plafon, locul livrarii fiind considerat locul unde se afla bunurile la momentul in care incepe expedierea sau transportul lor.

O alta noutate, deloc de neglijat, este ca tot incepand cu 1 iulie 2021 plafonul actual de 35.000 EURO in Romania, cu privire la vanzarile la distanta din fiecare Stat Membru al UE va fi desfiintat.

Conceptul de administrare fiscala implementat de la 1 ianuarie 2015 prin schema Mini One Stop Shop este extins prin One Stop Shop din 01.07.2021 si va acoperi trei scheme speciale puse la dispozitia contribuabililor:
  • Schema non-UE pentru furnizarea de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune de catre persoane impozabile nestabilite in UE va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii transfrontaliere catre consumatori finali din UE (B2C);
Exemplu: o companie din afara UE  fara sedii fixe in UE (prin urmare neinregistrata din punct de vedere al TVA  in vreun stat UE) care presteaza servicii de constructii – amenajari catre persoane fizice din Romania, are posibilitatea sa se inregistreze in sistemul OSS  cu 01.07.2021. Astfel, va declara si va plati in Romania (daca aici opteaza pentru inrolare in OSS) pentru facturile emise catre persoanele fizice din Romania. Daca in plus vizeaza si clienti persoane fizice din Bulgaria, va declara TVA si va plati tot prin declaratia speciala de TVA depusa prin OSS  in Romania, unde s-a inregistrat initial.
  • Schema UE pentru furnizarea intracomunitara de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii intracomunitare business-to-consumer (de la persoana impozabila catre consumatori finali), pentru livrari de bunuri interne prin intermediul interfetelor electronice si pentru vanzari intracomunitare de bunuri, la distanta;
Exemple de servicii carora li se aplica schema UE: servicii electronice, cazare, transport intracomunitar,servicii auxiliare transportului, servicii legate de bunuri imbile, inchiriere mijloace de transport pentru o perioada mai mica de 30 de zile etc.

Concret, o companie din Italia ce inchiriaza mijloace de transport pe teritoriul Romaniei catre persoane fizice, pe o durata mai mica de 30 de zile, fie se inregistreaza in scopuri de TVA pe teritoriul Romaniei, fie plateste TVA in Italia prin inregistrare prin OSS in Italia, daca valoarea serviciilor de inchiriere este mai mare de 10000 euro.

O firma romaneasca ce executa diverse lucrari de constructii, amenajari pentru persoane neimpozabile din UE (firma romaneasca nu detine sedii fixe din punct de vedere al TVA  in vreun stat UE), se poate inrola in OSS in Romania si plati TVA prin declaratia speciala conceputa in acesc scop pentru livrarile catre persone fizice din UE. De asemenea, daca presteaza astfel de servicii si pentru persoane fizice din Romania, va depune D300 in Romania si va achita TVA doar pentru clientii din Romania.

O companie romaneasca ce va realiza atat vanzari de bunuri la distanta cat si prestari de servicii catre persoane fizice din UE, nu poate aplica regimul OSS  doar pentru livrari de bunuri sau doar pentru prestari de servicii. Va plati TVA prin OSS  atat pentru livrari de bunuri cat si pentru prestari de servicii in tara respectiva.
  • Schema noua de import pentru vanzarile la distanta de bunuri importate din state si teritorii terte catre consumatori din UE pana la valoarea de 150 euro. Modificarea fata de sistemul actual de import vizeaza faptul ca vanzatorul va colecta TVA la vanzarea catre consumatorii UE si va declara si plati TVA catre statul membru de identificare din cadrul OSS. Aceste bunuri vor beneficia de scutire de TVA la import, facilitandu-se interfata cu sistemul vamal.
 Sunt vizate inclusiv vanzarile bunurilor care sunt deja depozitate pe teritoriul Uniunii de catre companii din state terte.

Valoare bunurilor importate trebuie sa fie asadar sub 150 de eur (lot cu valoare intrinseca sub 1 de eur), iar bunurile respective nu trebuie sa fie supuse accizelor UE  armonizate.

Exemplu: O firma romaneasca importa marfuri sub 150 de eur din China pentru vanzare pe site ul propriu, catre clienti din state UE. Marfurile sunt livrate din China in UE si, ulterior, sunt livrate persoanelor fizice. Compania romaneasca inrolata in IOSS  nu va plati TVA in vama cu ocazia importului, fiind scutita de plata TVA, ci va declara si va plati TVA in Romania prin intermediul declaratiei lunare speciale in sistemul IOSS.

O companie din afara UE care in mod normal comercializeaza bunuri prin intermediul site ului propriu, trebuie mai intai sa se inregistreza in IOSS  printr-un intermediar si apoi poate comercializa bunuri sub 150 eur in UE.Intermediarul din UE va indeplini toate formalitatile de declarare, colectare, plata a TVA pentru bunurile vandute provenind din import (sub 150 eur).
  • Prin urmare orice firma din UE sau non UE  poate utiliza schema noua de import, pentru bunuri in loturi sub 150 de euro ,care importa astfel de bunuri in scopul vanzarii la distanta (importate in regim de scutire de TVA) catre persoane neimpozabile.
  • Nu exista prag pentru inrolarea in IOSS (nu se aplica plafonul de 10000 eur ca la OSS) iar declaratia se depune lunar.
  • Daca o firma utilizeaza sistemul IOSS  nu datoreaza TVA in vama pentru bunuri importate in loturi cu valoare intrinseca sub 150 eur.
  • Daca bunurile mai intai se importa cu plata TVA in vama, nu se poate utiliza ulterior sistemul IOSS.
  • Daca o firma nu utilizeaza sistemul IOSS atunci datoreaza tva pentru orice import de bunuri in vama.
  • O interfata electronica va deveni furnizor presupus , cu responsabilitatea colectarii si virarii TVA, in cazul in care o intreprindere romaneasca, vinde bunuri importate sub 150 de euro prin intermediul platformei.
In premiera astfel, companiile care pun la dispozitie interfete electronice vor fi responsabile de asigurarea colectarii TVA aferenta vanzarilor realizate de pe platformele lor de catre companiile din state din afara UE catre consumatorii din Uniune.

In concluzie:

Ghiseu unic (OSS) este destinat deci intreprinderilor din UE care vand clientilor din alte tari ale UE.

Import One-Stop Shop (IOSS) este destinat companiilor din afara UE care vand clientilor din UE. Dar numai pentru marfurile cu valoare redusa pana la 150 EURO.
 
Firmele pot utiliza una din variantele de mai sus, in functie de locul unde este situata afacerea firmelor respective si anume daca se afla sau nu in interiorul Uniunii.

OSS - Ghiseu unic pentru intreprinderile din UE

Daca vanzarile transfrontaliere raman sub 10.000 EURO pe an, societatile respecta regulile TVA din tara de origine, percepand rata locala pentru toate vanzarile B2C, depunand ca de obicei.

Odata ce s-a depasit acel prag de 10.000 EURO, societatea are posibilitatea sa se inscrie in schema OSS.

Atentie!

Plafonul de 10.000 euro este doar pentru prestari de servicii transfrontaliere si vanzari intracomunitare la distanta. Plafonul se determina anual si nu cuprinde TVA.

Pentru Romania plafonul este de 46337 lei.

Dupa inregistrarea pe site-ul fiscal va primi un numar inregistrat de TVA si acces la portalul online.

Fiecare stat membru al UE are propria rata de TVA. Si pentru fiecare vanzare B2C pe care o efectueaza o societate, trebuie sa aplice cota locala de TVA a tarii in care se afla cumparatorul final.

De exemplu, daca societatea vinde cuiva din Franta, tranzactia este supusa TVA francez de 20%.

Pentru vanzarile B2C in UE, trebuie emisa factura consumatorului.

Societatea va depune declaratii OSS TVA dupa fiecare trimestru, pana la sfarsitul lunii urmatoare.

Daca ultima zi de depunere va fi int-o zi de sambata sau duminica, termenul nu se decaleaza in urmatoarea zi lucratoare. Prin urmare termenele de depunere a declaratiilor in OSS  vor  fi:

-30 aprilie
-31 iulie
-31 octombrie
-31 ianuarie
 
IOSS - ghiseul unic de import pentru companiile din afara UE
 
Aceasta schema este destinata in special vanzarii de bunuri de valoare mica (care nu depasesc 150 EUR) din afara UE cumparatorilor din interiorul UE. Daca valoarea bunurilor companiilor non UE este mai mare decat acest plafon de 150 EURO, atunci ar trebui sa respectati alte reguli traditionale de TVA la import.

Daca o firma este din afara UE se poate inscrie pentru TVA intr-un stat membru al UE. Site-ul fiscal al tarii ar trebui sa va ofere optiunea de a se inregistra in conformitate cu noile reguli de comert electronic cu TVA. Societatea de asemenea va primi un numar inregistrat cu TVA si acces la portalul online.
 
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x